کد خبر: ۱۱۹۷۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
در جلسه شورای شهر شیراز مطرح شد:

تخریب شبانه دو خانه تاریخی در شیراز با هیچ منطقی قابل توجیه نیست/ عوامل تخریب به دستور پلیس تمکین نکردند!

مسئول حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان گفت: موضوع تخریب‌های گذشته در بافت تاریخی به استاندار بالاترین مقام استان و شورای تامین گزارش شده است.
تخریب شبانه دو خانه تاریخی در شیراز با هیچ منطقی قابل توجیه نیست/ عوامل تخریب به دستور پلیس تمکین نکردند!
به گزارش شیرازه، جلسه علنی شورای شهر شیراز شامگاه دوشنبه با محوریت بررسی تخریب خانه های ثبتی میراث فرهنگی در بافت تاریخی شیراز با حضور مسئولان ذیربط برگزار شد.

تخریب شبانه دو خانه تاریخی ثبت ملی با هیچ منطقی قابل توجیه نیست
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز گفت: تخریب شبانه دو خانه تاریخی ثبت ملی شده مربوط به دوه قاجار در مجاورت حرم شاهچراغ (ع) در روزهای اخیر با هیچ منطقی قابل توجیه نیست؛ شورای شهر این تخریب ها را محکوم می کند.

سولماز دهقانی با بیان اینکه در زمان تخریب این بناها از ورود ضابطین قضایی و انتظامی جهت جلوگیری از ادامه تخریب ممانعت بعمل آمده، اظهار داشت: در معرفی مسببین پیش از روشن شدن کامل موضوع از طرف هایی که به هر نحو در مظان اتهام هستند و ادعای بی گناهی دارند تعجیل نمی کنم و از آنها می خواهم که حداقل این تخریب ها را محکوم کنند.

وی افزود: لازم است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی حفاظت بناهای ثبت شده و مواریث تاریخی از پیگیری حقوقی و قضائی این موضوع کوتاهی نکند و مراتب را به شهروندان و شورا اعلام کند.

 حفاظت و احیای بناهای تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است
شهردار شیراز نیز در این جلسه با ابراز تاسف از تخریب خانه های میراثی قاجاری و منتصری، گفت: طبق ماده سه اساسنامه میراث فرهنگی وظیفه مرمت، حفاظت و احیای بناهای تاریخی موجود در بافت تاریخی فرهنگی بر عهده اداره میراث فرهنگی است و مجموعه شهرداری از نظر قانونی برای جلوگیری از تخریب این بناها نمی توانست اقدامی انجام دهد.

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات بافت تاریخی فرهنگی مدیریت سه نهاد میراث فرهنگی، وزارت مسکن تحت عنوان شرکت های عمران و بهسازی و شهرداری در بافت است، خاطرنشان کرد: در جلسه ای با معاون اول رییس جمهور برای ساماندهی وضعیت بافت تاریخی به عنوان ثروت عظیم شیراز پیشنهاد شد که شورای بافت تشکیل و در آن وظایف و اختیارات هر کدام از نهادهای متولی تبیین و مشخص شود.

وی افزود: تخریب دو خانه ثبت میراث فرهنگی یک بعد است و شبانه بودن این تخریب ها بعد دیگری است که در قالب طرح توسعه حرم اتفاق افتاده است.

اسکندر پور با بیان اینکه طرح توسعه 57 هکتاری حرم از مجموعه 360 یا 380 هکتاری در شیراز مصوب شورای عالی شهرسازی است، اظهار داشت: هر خانه تاریخی که در این محدوده قرار دارد مشمول قانون حفاظت از امکان تاریخی است.

شهردار منطقه تاریخی شیراز برکنار شود
نایب رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه شهردار بافت تاریخی مسئول این‌تخریب است و باید پاسخگو باشد، گفت: زیرچشم شهرداری منطقه، دو خانه تاریخی تخریب شده و‌ کسی پاسخگو نیست؛ چگونه در چهارشب ماشین‌آلات سنگین دو خانه را خراب کرده و نخاله را خارج کرده اند، اما شهرداری متوجه نشد؟

ابراهیم صبوری با طرح این سوال که آیا دستگاه قضایی در اقدامات تخریبی گذشته در بافت تاریخی اقدامی داشته و آیا کسی تاکنون محکوم شده است، بیان کرد: از افکار عمومی استمداد می‌طلبیم تا افراد فراقانونی را برای حفظ بافت تاریخی تحت فشار قرار دهند.

وی با اظهار اینکه اگر مدیریت این بافت و خانه های میراثی به همین شیوه ادامه یابد طی دو سال آینده همه خانه‌های میراثی تخریب می‌شوند، تاکید کرد: شهرداری منطقه تاریخی باید به فردی سپرده شود که اراده مقابله با این تخریب ها را داشته باشد.

احیای پروژه‌های بافت تاریخی و فرهنگی در دستور کار قرار گیرد
رئیس کمیسون فرهنگی شورای شهر شیراز با بیان اینکه اکنون حاشیه امنی برای منطقه تاریخی و فرهنگی که علاوه بر هویت شیراز یکی از عناصر درآمدزای شهری است، ایجاد شده، گفت: شهرداری و مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام توان خود را به کار می‌گیرند.

لیلا دودمان بیان کرد: شهرداری و مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا احیای پروژه‌های بافت تاریخی و فرهنگی در دستور کار قرار دهند.

تشکیل کمیته ویژه حفاظت از بافت تاریخی
رئیس شورای شهر شیراز نیز اولویت و شعار شورای پنجم شورای اسلامی شهر شیراز را حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی شهر دانست و گفت: اجازه نخواهیم داد به هر عنوانی به این میراث گرانقدر دست درازی شود.

سید احمدرضا دستغیب از تشکیل کمیته ویژه حفاظت از بافت تاریخی، جهت پیگیری و حمایت و حراست امور مربوط به بافت فرهنگی و تاریخی طی روزهای آینده خبر داد و تاکید کرد: تا حصول نتیجه کار را دنبال خواهیم کرد.

شهرداری در مورد محصور شدن بخشی از معابر عمومی توضیح دهد
مهدی حاجتی بیان کرد: مدیران شهری باید پاسخگوی بی توجهی شان نسبت به حفظ وصیانت از اماکن تاریخی و فرهنگی باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص انجام تعمیرات و ساخت و سازهای کوچک در منازل مسکونی در هر نقطه از شهر ورود و نظارت می‌کند، تصریح کرد: اکنون لازم است شهرداری در مورد محصور شدن بخشی از معابر عمومی توضیح دهد.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه مسئول و دستور دهنده این تخریب باید مشخص شود و در عین حال کوتاهی شهرداری منطقه نیز قابل چشم پوشی نیست، اظهار داشت: اگر شهردار منطقه از ۴ شب تخریب و خاکبرداری در کوچه پس کوچه های بافت قدیمی مطلع نبوده باید عزل شود.

وی افزود: تخریب شبانه خانه ها و جلوگیری از حضور یگان حفاظت و نیروی انتظامی در این مکان نیز قابل تامل است.

شورای فرهنگ عمومی استان فارس در موضوع‌حفظ آثار تاریخی ورود کند
سیروس پاک فطرت با تاکید بر ضرورت ارجاع موضوع تخریب منازل تاریخی در بافت تاریخی به شورای تامین استان فارس، اظهار داشت: لازم است شورای فرهنگ عمومی استان فارس در موضوع‌حفظ آثار تاریخی ورود کند.

میراث فرهنگی پای شکایتش بایستد
فرماندار شیراز در خصوص تخریب خانه های میراث فرهنگی طی چند روز گذشته با اظهار اینکه وظیفه میراث فرهنگی حفظ آثار تاریخی است، گفت: میراث فرهنگی باید پای شکایتش بایستد و مردم را در جریان نتیجه بگذارد.

حیدر عالیشوندی با اعلام اینکه مردم نگران آثار میراث تاریخی خود هستند، بیان کرد: در اولین فرصت حتما با دادستان ‌محترم نامه‌نگاری خواهم کرد که خواست عمومی برای حفظ میراث فرهنگی را به صورت ویژه پیگیری کند و برای اجرای طرح تفصیلی در بافت تاریخی تعلل نکند.

وی درخواست خود را مبنی بر ارائه تحقیقات کامل از تخریب دو خانه تاریخی به شورای تامین توسط نیروی انتظامی را در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح کرد.

خانه‌های تاریخی به منقل خانه و مکان‌های نامناسب و متروکه تبدیل شده اند
مسئول حفاظت سازمان میراث فرهنگی با اعلام اینکه در زمان تخریب خانه‌های تاریخی، به ماموران حفاظت میراث و ماموران انتظامی اجازه ورود داده نشد، گفت: متاسفانه خانه‌های تاریخی به منقل خانه و مکان‌های نامناسب و متروکه تبدیل شده اند که این موضوع عمدی است.

سرهنگ عیدی پور در ادامه بیان کرد: برخی با ارائه توجیهاتی مثل ایجاد مکان امن برای معتادان و کارتن خوابها سعی دارند تا افکار عمومی را به سمتی پیش ببرند که این خانه ها ارزش حفاظت و نگهداری ندارند.

وی با اظهار اینکه علاوه بر یگان انتظامی حفاظت میراث، فرمانده کلانتری ۱۱۰ عباسی هم در صحنه حضور داشت اما عوامل تخریب تمکین‌ نکردند، اعلام کرد: واحد حقوقی پلیس میراث به دادستان شکایت کرده است و دادستان دستور پیگیری صادر کرده است.

مسئول حفاظت سازمان میراث فرهنگی در انتها اظهار داشت: موضوع تخریب‌های گذشته در بافت تاریخی به استاندار بالاترین مقام استان و شورای تامین گزارش شده است.

تخریب های بافت تاریخی طرح مصوب توسعه نیست
به گزارش شیرازه، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با اظهار اینکه خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ نشان گذاری شده است، گفت: آنچه امروز در بافت تاریخی در حال اجراست طرح مصوب توسعه نیست.

نصیری با بیان اینکه در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ همه مکان‌های میراثی با ارزش با ستاره مشخص شده است و اجرای طرح توسعه حرم مشروط به حفظ مکانهای تاریخی بود، تصریح کرد: طرحی نانوشته در اطراف حرم شاهچراغ در حال اجراست که ما از آن بی‌خبر هستیم!
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Hong Kong
سه‌شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
0
بخدا این توسعه حرم باید حد و مرز داشته باشه این درست نیست