کد خبر: ۱۱۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
مسئولان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

انجام بیش از هشتاد هزار زایمان طبیعی رایگان در شیراز/ 83 درصد از موارد چسبندگی جفت از عوارض سزارین است

دکتر هاشمی اصل گفت: براساس یک مطالعه تحقیقاتی 65 مورد از 78زن بارداری که دچار چسبندگی جفت شده‌اند، سابقه انجام سزارین در زایمان‌های قبلی داشتند.

به گزارش شیرازه، مسئولان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بیمارستان مادر و کودک شوشتری در جمع اصحاب رسانه استان، ضمن معرفی مهم‌ترین فعالیت های صورت گرفته برای ترویج زایمان طبیعی، از دست اندرکاران رسانه برای فرهنگسازی در این زمینه دعوت کردند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و هتلینگ معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تبریک هشتم اسفند، روز بسیج جامعه پزشکی، گفت: گرچه موضوع ترویج زایمان طبیعی از گذشته جزو برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است اما از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت به یکی از برنامه های ویژه بحث ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین تبدیل شد و در این زمینه دستورکارهایی به دانشگاه های علوم پزشکی، ابلاغ شده است.

دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و توجه به ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، تعرفه زایمان طبیعی در مراکز دولتی صفر شد؛ همچنین اجرای این برنامه ها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه سیاست های جمعیتی اجرا شد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

تشکیل کمیته بررسی نیاز به سزارین در بیمارستان‌ها

او اضافه کرد: پس از اجرایی شدن این برنامه ها، فضاهای زایمان مادران باردار نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و پیشرفت کرده است؛ همچنین مقرر شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی کمیته ای برای سزارین تشکیل شود تا در مواقع لزوم در این زمینه، تصمیم گیری کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و هتلینگ معاونت درمان دانشگاه با اشاره به فرهنگ نادرستی که از دهه های گذشته بین مردم و زنان باردار شکل گرفته است، تاکید کرد: باید این فرهنگ که سزارین درد کمتری دارد و راحت تر است، تغییر یابد تا مادران باردار به سمت زایمان طبیعی تغییر نگرش دهند؛ او نقش رسانه ها در تغییر نگرش جامعه را بسیار مهم برشمرد و از اصحاب رسانه خواست مانند گذشته در این زمینه همراه دانشگاه علوم پزشکی شیراز باشند و تاثیرات مثبت زایمان طبیعی را در راستای تغییر نگرش در مادران باردار، به آگاهی مردم برسانند.

دکتر هاشمی اصل ادامه داد: از اقداماتی که در زمینه کاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است برگزاری نشست های متعدد برای متخصصان زنان و زایمان است؛ همچنین در زمینه توجیه مدیران بیمارستان ها جلسات زیادی برگزار شده است؛ اطلاع رسانی در سطح جامعه با پخش مواردی مانند پوستر و کلیپ های آموزشی از دیگر اقدامات در این مورد است.

کاهش 8درصدی سزارین در فارس

او با اشاره به بررسی ماهیانه عملکرد متخصصان و بیمارستان ها در زمینه ترویج زایمان طبیعی، گفت: از زمانی که بسته های طرح تحول نظام سلامت و دستور کارهای وزارت بهداشت به اجرا در آمده است، انجام سزارین در بارداری های نخست از 35 درصد در سال 93 به 27 درصد کاهش پیدا کرده است؛ همچنین انجام سزارین در تمام مادران باردار، از 65 درصد در سال 92 به 58 درصد تا ابتدای دی 96 کاهش داشته است؛ بحث مرگ و میر مادران نیز از سال 92 تاکنون در شیراز و فارس 42 درصد کمتر شده است که این مورد در کشور بی سابقه بوده است.

وی افزود: در سال 92 از هر 100 زایمان 18 مورد مرگ و میر مادر داشته ایم و این آمار در سال 95 به 5 مورد رسید و در سال جاری نییز تا کنون 7 مورد مرگ رخ داده است و این یک شاخص مطلوب در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور و حتی برخی کشورهای دیگر است.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و هتلینگ معاونت درمان دانشگاه با بیان اینکه در بحث کاهش مرگ نوزادان در دو ساعت ابتدایی تولد نیز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز کاهش قابل توجهی داشته ایم، ادامه داد: به طوری که این آمار از سه و هشت دهم در هزار تولد به یک و یک دهم در هزار تولد در سال 95 رسیده و قسمت اعظم این دستاوردها حاصل ترویج زایمان طبیعی است.

83 درصد از موارد چسبندگی جفت از عوارض سزارین است

دکتر هاشمی اصل اضافه کرد: چسبندگی جفت یکی از عوامل پرخطر است که در یک مطالعه انجام شده بر روی 78 نفر از مراجعه کنندگان به بیمارستان شهید فقیهی مشخص شد 65 مورد از زنان بارداری که دچار چسبندگی جفت شده اند، سابقه انجام سزارین در زایمان های قبلی داشتند؛ به همین دلیل رویکردها باید به سمت زایمان طبیعی و کاهش سزارین حرکت کند و گام بعدی دانشگاه در راستای ارتقای سلامت بانوان، ترویج زایمان بدون درد و بدون ریسک است.

ایجاد مراکز پایش مراقبت های بالینی برای پیگیری مادران باردار پرخطر

در ادامه این نشست، رییس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اجرای یک برنامه و استمرار آن به اقداماتی نیاز دارد که در همین راستا، دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز خدمات چشمگیری برای توسعه زایمان طبیعی انجام شده است.

ثریا شفیعی بهینه سازی اتاق های زایمان را یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه معرفی کرد که در کشور به رتبه نخست دست یافته و افزود: در این راستا، بیش از 40 کارگاه زایمان فیزیولوژیک برگزار شده است؛ همچنین مادران به شرکت در کلاس های آمادگی زایمان طبیعی تشویق می شوند و در بیشتر واحدهای زایمان، کلاس های آمادگی زایمان طبیعی برگزار می شود؛ مادران باردار به همراه همسر یا یکی از نزدیکان خود در کلاس ها شرکت می کنند و آموزش های لازم را فرا می‌گیرند.

او اضافه کرد: تمام شرایط و تمهیدات برای مادران باردار انجام می شود تا براساس قوانین و دستورکارهای وزارت بهداشت، زایمان طبیعی یا سزارین صورت گیرد؛ ایجاد مراکز پایش مراقبت های بالینی برای پیگیری مادران باردار پرخطر از دیگر اقداماتی است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد و پس از آن در تمام کشور مراکز پایش مراقبت های بالینی ایجاد شد.

انجام بیش از هشتاد هزار زایمان طبیعی رایگان در شیراز

رییس اداره مامایی دانشگاه با اشاره به اهمیت آموزش به مادران از انجام بیش از هشتاد هزار زایمان طبیعی و شرکت 65 هزار نفر در کلاس‌های آموزشی به صورت رایگان در شیراز از سال 93 تاکنون خبر داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بهینه‌سازی بلوک‌های زایمان برای حفظ حریم خصوصی زائو در کشور حائز رتبه شد.

وی با اشاره به انجام بیش از 400 بازدید بازرسان از بخش های زایمان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در سال جاری گفت: به تمام مراجعه کنندگان به بیمارستان خدمات درمانی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان