کد خبر: ۱۱۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶

امکاناتی که برای گردشگران در کاخ اردشیر فیروزآباد فارس فراهم نیست

یکی از ملزومات حفظ و جذب گردشگران داخلی و خارجی در اماکن تاریخی، فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات رفاهی مطلوب در محوطه و پیرامون بناهای تاریخی است که این موضوع در کاخ اردشیر ساسانی فیروزآباد فارس محقق نشده است.
به گزارش شیرازه، حضور در بناهای تاریخی بهترین جاذبه برای گردشگران است به طوری که در حال حاضر بناهای تاریخی درنقاط مختلف کشور تبدیل به مقاصد گردشگری شده اند که توریست ها علاقه وافری به حضور در آن ها دارند اما لازمه این حضور فراهم ساختن زیرساخت ها و امکانات رفاهی برای آنان است.
کیفیت ارایه خدمات، رعایت استانداردهای پذیرایی و اقامتی و کنترل قیمت های ارایه شده در اماکن تاریخی از محور های مهمی است که می تواند زمینه ساز رشد و توسعه هر چه بیشتر بهره وری متناسب با شان بناهای تاریخ کشور شود.
یکی از آثار تاریخی که فراهم کردن زیرساخت های رفاهی در آنجا مورد غفلت قرار گرفته کاخ اردشیر ساسانی یا آتشکده فیروزآباد واقع در حدود 90 کیلومتری جنوب شیراز است.
بنایی باستانی که اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله پادشاهی ساسانی آن را حدود سده سوم میلادی احداث کرده و از نخستین آثار معماری ساسانیان به شمار می رود.
وقتی می خواهیم وارد این مجموعه تاریخی شویم، زمانی که برای تهیه بلیت مراجعه می کنیم خرید بلیت صرفا الکترونیکی است و از آنجا که اینترنت با قطع و وصل های زیادی در این مجموعه روبروست برای خرید بلیت ساعت ها معطل می شویم.
شرایط بلیت فروشی کاخ اردشیر به گونه ای است که اگر اینترنت قطع شود دیگر هیچ بلیتی فروخته نمی شود و بلیت فروشی این مجموعه و دیدار از آن تعطیل می شود.
در اطراف این مجموعه تاریخی که قرار است به عنوان یک میراث جهانی به ثبت یونسکو برسد خبری از امکانات رفاهی برای گردشگران نیست، حتی خبری از آنتن دهی تلفن همراه در این مجموعه نیست.
امکانات رفاهی این مجموعه در سطحی است که سرویس های بهداشتی اطراف کاخ اردشیر ساسانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، کثیفی، خرابی دیواره ها، خراب بودن لوله آب و کمبود سرویس بهداشتی برای جمعیت گسترده مسافر (تنها 6 دستشویی در مجموع ) از معضلات موجود در این اثر تاریخی است.

امکاناتی که برای گردشگران در کاخ اردشیر فیروزآباد فارس فراهم نیست
** سوار برتاکسی
برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئولان مرتبط رفتیم که برخی از آنان پاسخگو بودند و یکی از آنان به بهانه اینکه می خواهد سوار تاکسی شود و چند دقیقه دیگر پاسخگو خواهد بود تا چند روز پس از آن پاسخگوی خبرنگار ایرنا نبود.
علیرضا عسکری مدیر پایگاه پژوهشی و مرمت میراث فرهنگی فیروزآباد در پاسخ به تماس ایرنا گفت: پایگاه میراث فرهنگی یک پایگاه پژوهشی است و کاری به این امور ندارد.
وی پس از مواجهه با سوال های فراوان خبرنگار ایرنا بیان کرد: الان در تاکسی هستم بعدا تماس بگیرید تا مفصل به سوال های شما پاسخ دهم.
خبرنگار ایرنا تا چهار روز پس از این گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد با او تماس گرفت اما این مدیر پاسخگوی تلفن خود نبود یا آن را اشغال می کرد.
خدارحیم کاظمی مسئول مجموعه کاخ اردشیر ساسانی به خبرنگار ایرنا گفت: سرویس های بهداشتی اطراف این مجموعه کانکسی است و برای حل مشکل سرویس های بهداشتی از مدت ها قبل ساخت سرویس های بهداشتی جدید آغاز شده و به زودی به پایان می رسد.
وی افزود: یکی از مشکلات در این محموعه تاریخی عدم آنتن دهی تلفن همراه و قطعی مداوم اینترنت است به طوری که وقتی اینترنت قطع می شود بلیت فروشی ها تعطیل می شوند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات این مجموعه کم بودن سرویس های بهداشتی و پارکینگ است که این موضوع توسط مدیر پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد در حال پیگیری است.
مسئول مجموعه کاخ اردشیر ساسانی گفت: در فصل تابستان ماهانه حدود دو هزار نفر و در فصل پاییز ماهانه حدود سه هزار نفر بازدیدکننده از کاخ اردشیر داریم، تعداد بازدیدکنندگان در فصل زمستان بسیار کم است.
کاظمی افزود: در ایام فروردین ماه تعداد بازدید کنندگان این مجموعه تاریخی به 20 هزار نفر می رسد.

** استقلال مدیریتی
خبرنگار ایرنا در ادامه پیگیری های این موضوع با مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فیروزآباد تماس گرفت که وی در این زمینه گفت: درست است من مسئول میراث فرهنگی شهرستان هستم اما مجموعه کاخ اردشیر ساسانی و آتشکده فیروزآباد زیر مجموعه تشکیلات پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد است که علیرضا عسکری مدیر پروهشی و محمد حسین کاظمی مدیر داخلی پایگاه پژوهشی و مرمت میراث فرهنگی فیروزآباد باید در این زمینه پاسخگو باشند.
درنا شهبازی افزود: در خصوص مشکلات پیرامون سرویس های بهداشتی مجموعه کاخ اردشیر تا جایی که اطلاع دارم سرویس های جدید در حال ساخت است اما بد نیست به آنان تذکر داده شود، در خصوص آنتن ندادن تلفن همراه نیز اگر مدیر پایگاه میراث فرهنگی بخواهند من نیز می توانم این موضوع را پیگیری کنم.
وی ادامه داد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس باید در خصوص امکانات رفاهی مجموعه کاخ اردشیر پاسخگو باشد چرا که از روز اول خودش این تعریف را کرده که مجموعه پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد به طور مستقل فعالیت کند و اداره میراث فرهنگی شهرستان کاری به این مجموعه نداشته باشد هرچند که تمام ماموریت ها و مرخصی های مدیرداخلی پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد از طریق من انجام می شود.
خبرنگار ایرنا در ادامه با محمدحسین کاظمی مدیر داخلی پایگاه میراث فرهنگی فیروزآباد تماس گرفت که او در این زمینه گفت: سرویس بهداشتی جدید در 200 متری کاخ اردشیر ساسانی در حال احداث است که 90 درصد آن تکمیل شده و تا عید نوروز آماده می شود.
وی افزود: در خصوص آنتن دهی تلفن همراه و سرعت اینترنت نیز پیگیری هایی از طریق شبکه 9990 صورت گرفته است اما هنوز اقدامی در این زمینه نشده و نتیجه ای نگرفته ایم.
با محمدی مدیر مخابرات شهرستان فیروزآباد تماس گرفته شد که او برای پیگیری این موضوع ما را به کارشناس زیر مجموعه خود ارجاع داد که این کارشناس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تجهیزات لازم برای آنتن دهی تلفن همراه و افزایش سرعت اینترنت در نزدیکی منطقه کاخ اردشیر ساسانی نصب شده و منتظر حضور پیمانکاراز استان برای اتصال آن به شبکه هستیم.
می توان امیدوار بود که مسئولان میراث فرهنگی استان فارس با نگاه ویژه به موضوع امکانات رفاهی در کاخ اردشیر ساسانی فیروزآباد و سایر اماکن تاریخی استان، شرایط را برای جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی و بهره وری مطلوب از آثار تاریخی فراهم کنند.
ایرنا
نظرات بینندگان