کد خبر: ۱۱۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

معرفی طرح بهار نکو به فعالان حوزه خانواده کشور در شیراز/ بهار نکو در فارس 7ساله شد

دکتر همتی گفت: هفت سال است طرح بهار نکو با هدف آموزش های قبل از ازدواج و تقویت بنیاد خانواده ها به اجرا درآمده است.

معرفی طرح بهار نکو به فعالان حوزه خانواده کشور در شیراز/ بهار نکو در فارس 7ساله شدبه گزارش شیرازه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه برگزاری نشست مجمع فعالان حوزه خانواده کشور با محوریت معرفی و ارزیابی طرح بهار نکو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از اجرای طرح بهار نکو در سراسر استان خبر داد و گفت: تا سه ماه نخست سال 97، این طرح در فارس همه گیر خواهد شد و این در حالی است که هم اینک در 21شهرستان استان فارس در حال اجراست.

دکتر عبدالرسول همتی افزود: این طرح با هدف آموزش های قبل از ازدواج و تقویت بنیاد خانواده ها به اجرا درآمده است.

او با بیان اینکه قبل از اجرای این طرح درصد قابل توجهی از آمارهای طلاق استان در پنج سال ابتدایی زندگی مشترک صورت می پذیرفت، گفت: امروزه تحقیقات نشان می دهد این درصد متفاوت شده و با ارائه این آموزش ها، نگاه افراد به زندگی زناشویی تغییر کرده است.

این مقام مسئول، اجرای طرح بهار نکو در استان فارس را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در امر زناشویی و تقویت بنیان خانواده ها معرفی کرد و ادامه داد: تلاش داریم این طرح به صورت گسترده تر در تمام شهرستان های فارس در سه فاز اجرا شود.

در ادامه مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: طرح بهار نکو برای نخستین مرتبه در کشور، با هدف افزایش آگاهی دختران و پسران پیش از شروع زندگی مشترک، در شیراز آغاز و موفقیت آن موجب شد این طرح به صورت رسمی در برخی از نقاط کشور به اجرا درآید.

حجت الاسلام والمسلمین حمید مقامی با اشاره به اینکه بهانه برگزاری این همایش، جشن هفت سالگی این مرکز است، افزود: تلاش داریم با حضور مسئولان و کارشناسان خانواده این طرح را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم در پیشرفت و توسعه طرح بهار نکو گام برداریم.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: این آگاهی‌ها شامل کمک به افراد در انتخاب همسر، آشنایی با احکام و حقوق زوج‌ها و مسایل جنسی، ارتباط مدوام با زوج‌ها به ویژه در سال‌های ابتدایی ازدواج با هدف تحکیم بنیان خانواده و سیاست‌های جمعیتی و تربیت نسل صالح، توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت نیروهای متعهد و کارآمد در زمینه خانواده است.

حجت الاسلام و المسلمین مقامی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر، زوج هایی که در کشور قصد ازدواج دارند، پس از گذراندن آزمایش های لازم، در یک کلاس یک و نیم ساعته شرکت می کنند که بیشتر مسایل بهداشت جنسی به آنها آموزش داده می شود، اضافه کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شد برای افرادی که قصد شروع یک زندگی را دارند این آموزه ها کافی نیست.

این مقام مسئول با يادآوري اينكه در سال 89 و در سفر هيات دولت وقت به فارس، طرحي براي ارتقای آموزه‌هاي پيش از ازدواج مصوب شد،‌ گفت: به دليل سابقه دفتر نهاد در دانشگاه علوم پزشكي شيراز در زمينه مباحث خانواده، اين وظيفه ازسوی استانداری و دانشگاه علوم پزشكی شیراز به اين دفتر واگذار شد.

او با اشاره به دو شیوه الزامی و اختیاری برای ارائه آموزش‌های این طرح، توضیح داد: در آموزش های الزامی پیش از عقد، زوج ها به صورت جداگانه 6 ساعت در کلاس های پیش از عقد شرکت می کنند و در آموزه های اختیاری پس از عقد، زوج ها تا پنج سال پس از عقد، از خدمات مرکز مانند کارگاه ها، کلاس های آموزشی و همایش ها، استفاده می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مقامی با اشاره به فعالیت گسترده مرکز در بحث خانواده و ازدواج، افزود: در مرکز بهار نکو با هدف ارتقای بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق در استان، به صورت مستمر به بررسی و نیازسنجی محتوای موردنیاز می پردازیم که به همین منظور، واحدهای "پژوهش" با هدف تربیت و ارتقای اساتید و پژوهشگران حوزه خانواده، "پایش فرهنگی، اجتماعی، روانی" با هدف بررسی و سنجش تفکیکی نیاز در شهرستان های مختلف استان فارس، "تولید محتوا" با هدف تهیه و تولید محتوای تخصصی و تایید محتوای تولید شده و "نیازسنجی" با هدف مشاهده علمی و محتوایی، مشغول به فعالیت هستند .

در این همایش ملی که از امروز آغاز شده و تا دو روز ادامه دارد، با حضور دکتر "رویت" مدیرعامل بنیاد ملی خانواده کشور، دکتر "دلاور" معاون رشد و صیانت و دکتر "عبدالله پور" معاون خدمات این بنیاد، همچنین دیگر فعالان حوزه خانواده در کشور، برنامه بهار نکو و دستاوردهای آن در طول هفت سال اجرای موفق، معرفی می شود.

برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور اساتید این حوزه و با موضوع برنامه های خانواده محور، از دیگر بخش های این همایش ملی است.

پایان خبر


نظرات بینندگان