کد خبر: ۱۱۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
قیمت های متناقض حج تمتع صدای متقاضیان را در آورد؛

قیمت حج دردسرساز شد

در حالی که رییس سازمان حج و زیارت پیش از آغاز ثبت نام در کاروان های حج ٩٧، کف و سقف هزینه این سفر را ١٢میلیون و ١٠٠ هزار و ١٧ میلیون و ١٠٠ هزار تومان اعلام کرده بود اما در جدول ثبت نامی، حج به مبالغ دیگری فروخته می شود.
به گزارش شیرازه، در حالی که رییس سازمان حج و زیارت پیش از آغاز ثبت نام در کاروان های حج ٩٧، کف و سقف هزینه این سفر را ١٢میلیون و ١٠٠ هزار و ١٧ میلیون و ١٠٠ هزار تومان اعلام کرده بود اما در جدول ثبت نامی، حج به مبالغ دیگری فروخته می شود. همین تناقض ها صدای اعتراض برخی از متقاضیان را برانگیخت و آنها را راهی سازمان حج و زیارت کرد.

هر چند که پیش از این رییس سازمان حج و زیارت در سفر به عربستان با اعلام افزایش عوارض و مالیات ها در آن کشور، برای افزایش هزینه سفر حج اعلام آمادگی داده بود و نماینده ولی فقیه در امور حج هم در روزهایی که نرخ ارز در داخل روند صعودی را در پیش گرفته بود این تلنگر را وارد کرده بود که «نرخ حج آینده، با توجه به هزینه ارزی و دیگر هزینه‌های تمام شده اعلام می‌شود.»

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر در زمانی که هنوز قیمت سفر حج واجب استخراج نشده بود، گفته بود که «مردم باید بدانند سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به هیچ وجه در افزایش نرخ حج دخالتی ندارند و ملاک ما قیمت تمام شده است و بر اساس همان هم عمل خواهد شد.»

او همچنین تاکید کرده بود علت گرانی حج به مردم شفاف توضیح داده شود و یادآور شده بود: «این عمل به معنای جوسازی علیه کسی نیست، مردم شرایط کشور، وضعیت عربستان و افزایش قیمت برخی اقلام در آن کشور را می‌دانند و طبیعی است واقعیت‌ها را درک می‌کنند، اما التهابات بازار ارز را باید دولت مدیریت کند تا متوجه زائران حج نشود.»

با این حال رییس سازمان حج و زیارت وقتی قیمت حج را که در ٢٣ گروه تنظیم شده اعلام کرد خیلی کلی گفت که این قیمت متاثر از نوع و موقعیت هتل و هواپیما و زمان اعزام زائران است.

محمدی هزینه حج را با کسر مبلغی که قرار است یکی از بانک های عامل به صورت مساعده به زائران پرداخت کند،  بی آن که دلیل قضیه این کمک بانکی را مطرح کند، اعلام کرد. مبالغی که در فهرست کاروان های حج لحاظ نشده و دیده نمی شود.

سازمان حج و زیارت با گذشت دو روز از آغاز ثبت نام در کاروان ها و پس از اعتراض متقاضیان این سفر در برخی استان ها از جمله تهران به قیمت بالای حج، اطلاعیه ای را صادر و توضیحاتی را برای روشن تر شدن موضوع ارائه کرد.

در توضیحات سازمان حج و زیارت در واکنش به اعتراض مردم به قیمت بالای حج که متناقض از رقم های اعلام شده قبلی است، آمده: پایین ترین قیمت کاروان های حج سال ۹۷، حدود ١٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان  و قیمت گرانترین کاروان حج سال آتی، حدود ١٨ میلیون و  ٥٠٠ هزار تومان است.

هزینه تمام شده برای سفر حج بالاتر از ارقام فوق بوده اما درراستای تامین رفاه حجاج بیت الله الحرام با پیگیری سازمان حج و زیارت و مساعدت بانک ملی ایران، مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با عنوان مساعدت بانک به زائرانی که در سال های گذشته در بانک ملی ثبت نام کرده بودند، از سرجمع هزینه های تمام شده کسر و قیمت کاروان های حج به رقم حداقل ۱۲ میلیون و ۱۰۰. و ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

در هنگام ثبت نام علاوه بر مبلغ ثبت نام اولیه زائران در بانک، سود ودیعه حج ایشان نیز محاسبه و از کل هزینه کاروان کسر خواهد شد و زائران تنها هزینه ما به التفاوت را پرداخت خواهند کرد.

برای تامین رفاه زائران تمهیداتی اندیشیده شده تا هزینه سفر حج در دو مرحله از زائران دریافت شود که بخش اول هزینه ها مبلغ ده میلیون تومان خواهد بود که مبلغ ثبت نام اولیه زائران در بانک و همچنین سود سپرده حج از آن کسر خواهد شد و زائران در این مرحله تنها هزینه ما به التفاوت تا سقف ١٠ میلیون تومان را پرداخت خواهند کرد."

این سازمان پیشتر نیز اطلاعیه مشابهی را، اما بدون اعلام قیمت های واقعی، منتشر کرده بود. این سازمان هنوز علت کمک مالی بانک به این سفر "واجب" که از ارکان آن "استطاعت مالی" نیز است، اعلام نکرده است.

منبع: ایسنا


نظرات بینندگان