کد خبر: ۱۱۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

علت کج شدن برج «پیزا» چیست؟

همه بناهای مهم و مشهور دنیا طراحی دقیقی نداشته اند. یک نمونه اش برج معروف پیزا است که از ابتدا قرار بوده یک برج صاف و بلند باشد اما به دلیل اشتباه معماران، کج شده و همین نقص در شهرتش تاثیر داشته است.
علت کج شدن برج «پیزا» چیست؟به گزارش شیرازه، یکی از بناهای مهم و مشهور دنیا برج پیزا است که راز و رمزهایی در خصوص نحوه ساخت آن وجود دارد.

علت کج شدن برج «پیزا» چیست؟ همه بناهای مهم و مشهور دنیا طراحی دقیقی نداشته اند. یک نمونه اش برج معروف پیزا است که از ابتدا قرار بوده یک برج صاف و بلند باشد اما به دلیل اشتباه معماران، کج شده و همین نقص در شهرتش تاثیر داشته است.
البته برج پیزا تنها برج کج جهان نیست ولی مشهورترین آنها لقب گرفته است. از آنجا که پیزا در کشور ایتالیا واقع شده و محل رفت و آمد توریست هاست، جهانگردان و افراد مختلف تشویق می شوند تا در بازدید از جاذبه های توریستی به این برج عجیب هم سری بزنند. با این بنا بیشتر آشنا شوید و در مورد پیچ و خم های معماری اش بیشتر بدانید.

شناسنامه پیزا

اسامی: برج پیزا، برج کج پیزا، برج ناقوس پیزا
سال تولد: 1173 میلادی
محل تولد: شهر پیزا، ایتالیا
طول مدت طراحی و ساخت: شروع 1173، پایان 1372 میلادی
ارتفاع اولیه: 60 متر
ارتفاع فعلی: 56.67 متر ارتفاع بالاترین بخش و 55.86 متر ارتفاع پایینی قسمت کج شده
تعداد پله ها: 251
وزن: 14500 تن
قصه کج شدن پیزا از کجا شروع شد؟

در سال 1173 مهندسی به نام بونانو پیزانو اولین سنگ مرمر برج را بنا نهاد. از آنجا که در زیرزمین این منطقه آب فراوانی وجود داشت بونانو قادر بود که پی سازه را فقط تا 10 فوت پایین تر از سطح زمین حفر کند. به محض این که اولین طبقه برج به پایان رسید و تا ارتفاع 12 متر بالا رفت؛ کج شدن و پایین رفتن آن شروع شد. سال ها بعد این برج زیر نظر معماران و مهندسان دوران های مختلف ساخته شد و معماران در تلاش بودند با تغییر ارتفاع بخش شمالی و جنوبی سازه، کج بودن آن را برطرف کنند

اما هیچ کدام از این روش ها موثر نبود و برج پیزا همچنان به صورت کج بالا می رفت. مدتی هم ساخت آن متوقف شد تا سرانجام معماری به نام جیووانی پیزانو توانست کار ساخت و ساز را به پایان برساند و این برج کج را افتتاح کند. برج پیزا در طول این سال ها حوادث زیادی را شاهد بوده اما این شانس را داشته که در دوران جنگ از تخریب ها مصون بماند و پیش بینی می شود که حداقل تا سه قرن دیگر می تواند یکی از جاذبه های توریستی کشور ایتالیا باشد.

علت کج شدن پیزا چه بود؟

گروهی از مردم بر این باور هستند که برج پیزا به طور عمدی کج ساخته شده تا بیشتر مورد توجه توریست ها قرار گیرد اما این باور درست نیست. داستان کج شدن برج پیزا به قرن 12 میلادی و زمان ساخت آن مربوط می شود. درواقع اهالی شهر پیزا تصمیم گرفتند در کنار کلیسای بزرگشان، برجی هم داشته باشند تا ناقوس ها بر فراز آن به صدا درآیند اما به دلیل نامناسب بودن پی زمین و نرم بودن بیش از حد یک سمت برج، سازه قادر به تحمل وزن برج نبود و به تدریج کج شد. قبل از این که برج در قرن 14 کامل شود این کج شدن همچنان ادامه داشت و افزایش یافت تا سرانجام بعدها این مشکل به واسطه تلاش های معماران در قرن 20 و 21 تا حدودی کنترل شد.

معماران آن چه کسانی بودند؟

معماری برج پیزا براساس معماری قرون وسطی و به سبک رومی است. گفته می شود که چند معمار و مهندس در طراحی این بنا مشارکت داشتند. بونانو پیزانو، جراردو دی جراردو، جیووانی پیزانو، جیوانی دی سیمونه از جمله این طراحان و مهندسان هستند. علاوه بر این بیشتر مصالح به کار گرفته شده در برج پیزا سنگ های مرمر سفید رنگ هستند که در شب به کمک سیستم نورپردازی جالب، منظره زیبایی را ایجاد می کنند.

منبع: برترین ها
نظرات بینندگان