کد خبر: ۱۱۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور در شیراز:

دانشگاه های امروز مبدا تحول در جامعه نیست

نیک روش گفت: امروز دانشگاه ها آن طور که باید مبدا تحول در جامعه باشد و با شتاب در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشد نیست.
به گزارش شیرازه، نیک روش مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور در آئین پایانی سومین جشنواره فعالیت های برتر دانشجویی استان فارس ضمن عرض خوشحالی از حضور در جمع بسیجیان خط مقدم دانشگاه های استان فارس در لایه ی مسئولین و متفکران این تشکل مقدس بیان داشت: تصور بنده این هست امروز دانشگاه نمادی از اقتدار و مظلومیت نظام هست چرا که با تمام ظرفیت و امکانی که از انقلاب اسلامی در اختارش هست هنوز که هنوز هست آن طور که باید مبدا تحول در جامعه باشد و با شتاب در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشد نیست.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشوربیان داشت: در جمع بچه های بسیج هستیم از جمع بسیج خودمان از دفاتر بسیج مان اگر فاصله بگیریم مشخص نیست چقدر صدای انقلاب در دانشگاه ها طنین انداز شده است چه در محیط  آموزشی چه در محیط خوابگاهی، چه در کلاس درس ، چه در برنامه ریزی درسی، چه در تولید و محتوا این همه امکانات و هزینه چه بسی به جای اینکه در خدمت انقلاب باشد به طور مستقیم و غیر مستقیم خلاف جهت حرکت انقلاب محتوی تولید می شود دانشجو تربیت می شود و...

وی افزود: شاید بخشی از آن مربوط به نزاعات بینی فعلی ما باشد که میراث ما از تمدن جاهلی مدرن هست و انقلاب اسلامی آغازی بود بر پایان این تمدن جاهلی به رهبری حضرت امام در لایه ی کلان نظام به پیروزی رسید و حضرت امام  با تشکیل بسیجی که به عقبه لایزال مردمی متصل بود و بنا بود خرده نظاماتی که این انقلاب را پشتیبانی کند و به مرحله تحقق سازی برساند بنا بود بسیج متولی آن باشد نظامات اقتصادی ،نظامات تعلیم و تربیت نظامات فرهنگی نظامات حقوقی و... همه نظاماتی که از اهداف انقلاب اسلامی پشتیبانی کند.

نیک روش تصریح کرد: به نسبتی که ما با این نظامات فاصله داشته باشیم ما واگرا می‌شویم نسبت به اهداف انقلاب اسلامی نظامات تعلیم و تربیت ما امروز یکی از این نظامات هست چه در آموزش عالی چه قبل از آن کلان مبانی اهداف اصول و حتی روش های علمی ما به طوری که حتی ممکن هست برخی دانشجویان ارزشی ماهم ناخواسته تلاشهایشان آب در آسیابی باشد که دشمن بخواهد.

وی بابیان اینکه چه باید کرد؟ قرار بود دانشگاه مبدا تحولات شود و چه موقع دانشگاه مبدا تحولات می شود چرا با شما این سوال را طرح می کنیم؟ در ادامه گفت: ما معتقدیم بسیج دانشجویی باید پرچمدار انقلاب اسلامی در دانشگاه باشد این خیلی فراتر از کارهای کلیشه ای که معاونت فرهنگی در دانشگاه انجام می دهد می باشد این یعنی دانشگاه عقبه نظام باشد چه محیطش چه آحاد مخاطبانش یعنی دانشجویان و حتی اساتید پرچمدار ی انقلاب اسلامی در دانشگاه به این معناست اگر این اتفاق نیافتد ما فلسفه بسیج و انقلاب اسلامی را درک نکردیم.

نیک روش با اشاره به مناسبت های گذشته و آینده و ارتباط آنها با یکدیگر گفت: ایام خجسته پیروزی انقلاب اسلامی که بنابر ۴ دهه از آن فاصله گرفتیم ولی همچنان ارزش ها همان ارزش ها با تلالو بیشتر پیش روی ما درخشش دارد دیگری از شهادت حضرت زهرا تقارن این دو مناسبت باید ما را به تأمل وا دارد تامل در اشتراک حماسه و انقلاب فاطمی و قیام حضرت روح‌الله و مناسبت پیش رو میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیه) می باشد واقعا از خود پرسیده ایم لب آنچه که حضرت زهرا همه مسائل را در این راستا تحمل کردند چه بوده یکی ولایت مداری بوده ولایت یعنی چه؟ حضرت آقا در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم می فرماید: ولایت یعنی ارتباط فکری و عملی ولایت در انسان به معنی وابستگی فکری و عملی هرچه بیشتر و روز افزون با ولی به میزانی که این فرمایش آقا در ما تحقق پیدا کرده باشد به این ولایت مداری می گوییم فکر مان فکر ولی باشد و متاثر از افکار و اعمال مان شبیه اعمال ولی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: باید با اندیشه ولی آشنا باشیم اگر بخواهیم ولایت مدار باشیم باید طوری فکر کنیم که ولی می اندیشد اگر می‌خواهید ولایت مداری را احیا کنیم ابتدا باید ولایت مداری را بشناسیم دانایی صرف نیست بلکه باید تبدیل شود به دارایی وجود، زمانی که اتحاد وجودی پیدا کردیم دارایی ما می شود ولایت مداری یعنی باید نظام امت و امامت تحقق پیدا کند که آقا در دیدار ۲۹ بهمن با مردم تبریز مطرح کردند به میزانی که ما با ولی متحد شویم و دیگران را با ولی متحد کنیم فکر و رفتارشان را با ولی متحد کنیم  و بند دست ولی به سمت ارزش ها جامعه باز می شود.

نیک روش یادآور شد: ممکن هست 1400 سال پیش جاهلان دست ولی را با طناب بستند امروز هم جاهلانی در لباس نوگرایی، تجدد، پیشرفت، توسعه و... دست ولی را در هدایت و پیشبرد پرشتاب جامعه ی اسلامی به سمت ارزش ها و هدف های اسلامی می بندند .

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گفت: ما باید در دانشگاه که محیط نخبگانی هست کمک بگیریم تفاوت بسیجیانی که در دانشگاه حضور دارند با دیگر اقشار بسیج احساس شود وقتی که فرمان  تشکیل بسیج دانشجو و طلبه با هم داده شده نشان از اهمیت این دو با هم دارد. یک موقع دانشگاه برای اثرگذاری که در محیط پیرامونی خود دارد تا اثر گذاری سیاسی جنبش دانشجویی همیشه پیشتاز و اثر گذار بوده حرکتی که از دانشگاه شروع شده همیشه پیش تاز بوده بسیج دانشجویی اگر می خواهد امروز در دانشگاه پیشتاز پیشتازان باشد باید مرجعیت داشته باشد و این مرجعیت در گرو قله شدن است قله شدن در همه ارزش ها هم در لایه سازمان هم ناحیه و هم حوزه و پایگاه .

وی ادامه داد: ما باید هسته مقاومت تعریف کنیم  همان هسته هایی که حضرت امام راهکارش  برای تحقق حکومت اسلامی تشکیل همین هسته ها بود ما معتقدیم بسیج دانشجویی باید بتواند شبکه ای از هسته های مقاومت را به هم متصل کند آن هایی که وجود دارند را شناسایی کند و آن هایی را هم که شناسایی نشدند بنا بر دلایلی بخاطر رویکرد ها و سیاست ها و.. آنها را هم فعال کنیم باید از زاویه دانشگاه که محیط علمی هست در همه عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... همه این ها باید متصل به عقبه علمی باشد و لازمه ی این احصاء نظام مسائل انقلاب اسلامی هست و اینکه تک تک اقدامات خود را مبتنی بر اولویت های نظام مسائل انقلاب اسلامی باشد مسئله ای ممکن است در نظام انقلاب اسلامی باشد اما اصلی نیست فرعی هست این ممکن است ما را از مسائل اصلی غافل کند زمانی ما دچار غفلت ها می شویم که پیش رویمان نقشه نداشته باشیم .

نیک روش با بیان اینکه پیشنهاد جدی امروز ما تشکیل پژوهشکده ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در کنار بسیج های دانشجویی هر دانشگاه می باشد و اپدر ادامه گفت: با اولویت مسائل انقلاب اسلامی و تقارن گیری با ظرفیتی که آن دانشگاه دارد ما مراکز تحقیقاتی دانشجویی داریم که امروز با 400 نیروی تمام وقت کارشان پیش می رود هم در زمینه های فنی هم علوم انسانی و قرار شده است برای معرفی  این الگو ها زمینه جدی فراهم شود.

وی اظهار داشت: یک نمونه از محصولات این مراکز در سیستان بلوچستان پودری بود از ضایعات میگو که وقتی با آب ترکیب  می شود تبدیل به یک ژل می شود که می توان  آن را به جای مالچ که اثر تخریبی در محیط زیست دارد استفاده و بهره برد جالب اینجاست این ژل هم قابل کشت و هم قابل رنگ آمیزی می باشد و موارد بسیاری از این محصولات وجود دارد که به دست دانشجویان بسیجی ساخته شده است .

مسئول سازمان بسیج دانشجویی بیان داشت: جایگاه هسته های مقاومتی که مثال زدیم باید در همه رده ها در یک قرارگاه راهبردی نقش آفرین باشد امروز ما باید از دوره های آموزشی فرد محور عبور کنیم  باید هسته ها و تیم ها تشکیل و آموزش ها تیم محور باشند مخاطب شناسی اختصاصی باید فراتر از قبل باشد و بومی شود لذا هر دانشجو به میزان خود به این سمت جهت گیری کند و برنامه های خود را بومی کند و در این زمینه الگو پیشتاز باشید قرار گاه راهبردی باید پرونده هرم آموزش دانشجویان بسیجی را برای نقش آفرینی عمومی و تخصصی یک بار برای همیشه ببندد.  

نیک روش افزود: یکی از مشکلات بسیجیان ما این هست که می گویند ما نمی دانیم به کدام یک از فرمایشات و مطالبات حضرت  آقا عمل کنیم همه را نمی توانیم انجام بدهیم وقتی پراکنده کار کنیم دچار آشفتگی و سردرگمی می شویم و اثری نمی بینم در نتیجه دچار نخوت و سستی می شویم .

وی خطاب به مسئولا نبسیج دانجویی دانشگاه ها بیان داشت: ارشد، دکتری ها و قشر خاکستری کجای برنامه های ما هستند شما هسته علمی راه بیاندازید قشر خاکستری قطعا در بیشتر برنامه ها با ما همکاری خواهندکرد اگر طرح های ما مرجع و اسوه باشد این قشر ولو با اختلاف نظر سیاسی با شما همکاری می کنند .

نیک روش گفت: برای مسائل علمی جامعه برنامه ریزی کنید برای حاشیه شهر های خودتان که با دانشگاه تان 10 یا 20 دقیقه فاصله داشته باشد اردوی یک روزه آخر هفته برگزار کنید ببینید کسانی که از سر نوع دوستی امروز به تشکل های دیگر جذب می شوند حاظرند با شما همکاری کنند یا نه ؟ باور کنید حاظرند.

 وی با اشاره به اردوی یک روزه آخر هفته حاشیه شهرها گفت: این همان خط شکنی هست که بسیج دانشجویی باید داشته باشد پیش روندگی و پیش برندگی بسیج دانشجویی از دو راه محقق می شود یعنی مرجعیتی که داشته باشد مرجعیت اندیشه ای خدمتگزاری، اخلاقی، معنوی ،ارزشی باشد، یک جا مطالبه گری می کند یک جا خط شکنی تولید پودر از ضایعات میگو برای مشکل ریزگردها به جای مالچ این خط شکنی بسیجیان ما هست.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی عنوان داشت: بیایید قبل از مطالبات عمومی و علمی مان تمرکزمان را سمت مطالبات تخصصی ببریم برای ما جای خجالت دارد منطقه ای در شیراز وجود داشته باشد که احساس کنیم هیچ یک از ارزش های انقلاب اسلامی آنجا نرفته دانشجویان حوزه های علوم انسانی در این زمینه چه نقشی داشتند انقلاب اسلامی آنجا برود؟

وی افزود: اگر پیوند با مردم ایجاد بشود چه منبع غنی از قدرت نرم انقلاب به وجود می آید اینجا هست که دست ولی باز می شود.یک زمانی بسیج دانشجویی پیش رو و خط شکن اردوی جهادی را در سطح کشور راه انداخت آیا امروز نیاز داریم که بازنگری کنیم در نحوه فعالیت؟ حاشیه شهر های ما امروز با هزینه کمتر قابل پشتیبانی هست  بسیج دانشجوی ما پرچم دار این حرکات باشد راهیان نور ما حتی با امکانات کم هم باید متفاوت از دیگر اقشار باشد.

نیک روش بیان داشت: بسیج دانشجویی باید پیش برنده و پیش رونده باشد و با منظومه فکری امامین انقلاب همراه باشد و اشراف کافی بر مسائل نظام انقلاب اسلامی داشته باشد باید مطالبه گر و خط شکن باشد همیشه هم مطالبه گری نیست باید خط شکنی داشته باشد که ثابت کند که می شود.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در پایان سخنان خود بیان داشت: زمینه را برای تحقق الگوی امام و امت فراهم کنیم اگر امام امت را فراموش کنیم سقیفه ها رخ می دهد اما اگرتحقق یابد این الگوی امام و امت بود که شاه را از مملکت بیرون کرد انقلاب را پیروز کرد نه دی را آفرید  الگوی امام و امت هست که تحقق تمدن نوین اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی را که امام در پیامشان به بسیج دانشجویی طلب کردند به وجود می آورد.

نظرات بینندگان