کد خبر: ۱۱۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
مدیرکل منابع طبیعی فارس:

همکاری خیرین در اجرای طرح‌های آبخیزداری/ 790هکتار از ارضی ملی در فارس رفع تصرف شد

بوستانی گفت: تاکنون در 250 پرونده مربوط به 790 هکتار اراضی، توسط دستگاه قضایی رای به رفع تصرف و خلع ید صادر شده است.
به گزارش شیرازه، مهرزاد بوستانی در نشست خبری ضمن تشریح برنامه‌های مد نظر برای گرامیداشت هفته‌ منابع طبیعی در فارس، گفت: 400 هزار اصله نهال آماده شده است که در مناطق مختلف استان توزیع می‌شود و سازمان‌های مردم‌نهاد در کاشت و نگهداشت این نهال‌ها نقش موثری دارند.

مدیرکل منابع طبیعی فارس از اجرای طرح تسریب کربن در 40 روستای فارس خبر داد و گفت: سه میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی در قالب طرح‌های حفاظت مشارکتی به بهره‌برداران واگذار شد.

او با اشاره به تولید سالانه هزار و 500 تن شیرین بیان در فارس گفت: سال گذشته 150 تن شیرین بیان به ارزش 25 میلیون دلار از فارس صادر شده است.

بوستانی گفت: با هدف مستندسازی اراضی ملی از چندسال قبل تلاش‌هایی آغاز شده و سندهای دفترچه‌ای برای بخشی از اراضی صادر شده بود.

او با بیان اینکه اکنون برای 92 درصد از اراضی دارای سند دفترچه‌ای، سند تک برگ صادر شده است، گفت: سند تک برگ برای 2 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی ملی در این استان صادر شده است.

بوستانی یکی از اقدامات مناسب انجام شده طی سال‌های اخیر را موضوع پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها عنوان و اظهار کرد: سال 93 بالغ بر 9 هزار و 300 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی فارس براثر آتش‌سوزی آسیب دید که با اقدامات انجام شده، این میزان در سال 96 به 530 هکتار کاهش یافته است. 

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با تاکید براینکه مهمترین راهکار برای مقابله با خشکسالی، اجرای طرح‌های آبخیزداری است، اضافه کرد: طی سال‌های اخیر زمینه‌ مشارکت خیرین در اجرای طرح‌های آبخیزداری فراهم شده که تاکنون 4 طرح با مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان که 30 تا 80 درصد آن را خیرین تامین کرده‌اند اجرا شده است. 

او همچنین از همکاری صنایع آب‌بر برای اجرای طرح‌های آبخیزداری خبر داد و افزود: اولین طرح با همکاری شرکت سیمان لامرد در اسفند ماه 95 کلنگ‌زنی شد و در دی ماه امسال به بهره‌برداری رسید.

بوستانی با اشاره به اجرای طرح‌های جنگل‌کاری در عرصه‌های مختلف که جنگل‌ها دچار آسیب شده است، گفت: با مشارکت مردم، جنگل‌کاری و کاشت بذر گونه‌های بومی در نقاط جنگلی در استان فارس آغاز شد و به سایر نقاط کشور تسری پیدا کرد.

او با تاکید براینکه 2 هزار و 300 هکتار عرصه‌های جنگلی استان با مشارکت مردم بذرکاری شده است، گفت: بارزترین بخشی که جنگل‌کاری شد، جنگل‌های پاسارگاد بود که بالغ بر 400 هکتار از این عرصه با گونه‌های بومی اصلاح شد.

بوستانی همچنین از تشکیل 289 پرونده برای رفع تصرف از 814 هکتار از اراضی ملی تصرف شده در تمام شهرستان‌ها خبر داد و گفت: بیشترین حجم تصرف مربوط به شهرستان قیر و کارزین به وسعت 45 هکتار بود. که از دست متصرف خارج شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس، گفت: خوشبختانه تاکنون در 250 پرونده مربوط به 790 هکتار اراضی، توسط دستگاه قضایی رای به رفع تصرف و خلع ید صادر شده است.

بوستانی همچنین در خصوص برنامه‌های هفته‌ی منابع طبیعی از اجرای برنامه درختکاری با همکاری شهرداری شیراز در بوستان سلامت، قدردانی از خبرنگاران فعال حوزه‌ی منابع طبیعی، برگزاری شورای حفاظت از تضییع حقوق بیت‌المال، رژه‌ خودروهای یگان حفاظت، تجلیل از خانواده‌ منابع طبیعی، پیاده‌روی کوهستانی و غرس نهال با حضور سمن‌ها، هم‌اندیشی ناظران نظام مهندسی، انجمن صنفی مرتعداران و .... و همایش پیشگیری از جرم و تخلف در حوزه‌ی آب و محیط زیست در این هفته خبر داد.    
انتهای پیام/

نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان