کد خبر: ۱۱۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

آبداران: فقط دو ماه از سال را حقوق گرفته‌ایم!/ مدیرعامل آبفا فارس: تا پایان اسفند میزان معوقات صفر و یا حداکثر دوماه خواهد شد

گرچه خصوصی‌سازی واقعی مزایای بسیاری دارد اما به نظر می‌رسد تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران از یک طرف و گره زدن پرداخت حقوق کارگران به دریافت مطالبات از طرف دیگر شرایط نامناسبی را به وجود آورده است.

آبداران: فقط دو ماه از سال را حقوق گرفته‌ایم!/ مدیرعامل آبفار فارس: تا پایان اسفند میزان معوقات صفر و یا حداکثر دوماه خواهد شدبه گزارش شیرازه، آخرین ماه سال هم به نیمه نزدیک می‌شود و عده‌ای از مردم مشغول خرید عید می‌باشند و خانواده‌های عده‌ای دیگر از مردم نیز روزشماری می‌کنند تا هرچه زودتر کارفرمایان عیدی و آخرین حقوقشان را پرداخت کرده تا با دستی پر به استقبال بهار بروند.

این روزها همه جا صحبت از پرداخت حقوق آخرین ماه سال زودتر از موعد است و فعالان فضای مجازی نیز توصیه می کنند کارفرمایان آخرین حقوق را به روزهای پایانی سال موکول نکنند تا مردم بتوانند برای سال نو برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

گرچه عیدی کارمندان دولت و برخی از کارمندان بخش خصوصی با حقوق بهمن‌ماه واریز شده است اما هستند در این بین کارگرانی که پیش از عید جیبشان خالی است و چشم امید به وعده‌های مسئولین دوخته‌اند چراکه در سال جاری فقط یک یا دو ماه از سال را حقوق دریافت کرده و بین دو تا ده ماه معوقه در دریافت حق‌الزحمه‌شان وجود دارد که هر از گاهی نیز خبری مبنی بر تجمعات اعتراض‌آمیز برخی از آنان در فضای رسانه‌ای می‌پیچد.

تعدادی از آبداران، ماموران قرائت کنتور و مسئولین تعمیر و نگهداری شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی در شهرستان‌های مختلف فارس در تماس با شیرازه از تحریریه خواستار مطالبه حقوق معوقه خود از طریق این رسانه شدند.

یکی از آبداران شهرستان مرودشت در گفتگو با خبرنگار شیرازه سفره دل خود را باز کرد و گفت: در سال جاری فقط صورت وضعیت فروردین‌ و خردادماه به ما پرداخت شده است و طی جلسه‌ای با حضور 40 تن از آبداران و مسئولین استانی قول داده شد که تا پایان آبان ماه حقوق معوقه پرداخت شود که بار دیگر در جواب مراجعات و اعتراضات ما وعده پایان آذرماه داده شد اما هنوز خبری از پرداخت حقوق نیست.

وی که گرد پیری بر سرش نشسته بود، می‌گفت: همواره تلاش کرده‌ام که نان حلال بر سر سفره خانواده‌ام ببرم اما اکنون فقط باید به آنان وعده این ماه و ماه بعد را بدهم و مراسم ازدواج پسرم بابت این موضوع به تأخیر افتاده که مشکلاتی را به وجود آورده است.

همسر وی که در کنارش ایستاده بود نیز با لهجه‌ای زیبا و البته با چشمانی اشکبار که حکایت از سختی‌هایی که کشیده است داشت، حدیثی از امام صادق(ع) را یادآور شد و گفت: مگر نه این است که ما مسلمانیم و پیشوایان ما امر فرموده‌اند هرگاه شخصی را به کار می‌گیرید ابتدا در مورد مزد وی توافق نمایید و آنگاه پیش از این که عرق کار وی خشک شود حق وی را بپردازید، چگونه است که علیرغم زحمت زیادی که همسرم می‌کشد اما برای پرداخت حق و حقوقش به او وعده امروز و فردا را می‌دهند.

یکی از مسئولین ترمیم و نگهداری شبکه آبرسانی که جوانی سی و چند ساله بود نیز می‌گفت: خوشحال بودیم که در این اوضاع بیکاری بالاخره صاحب شغل شدم اما با دو فرزند خردسال و مخارج زیاد، اندک پس‌اندازم نیز خرج شده و مجبور به قرض گرفتن شده‌ام که با توجه به بدقولی‌ها درخصوص پرداخت حقوق معوقه‌ام، من نیز در پرداخت بدهی خود بدقول شده و احساس شرمندگی می‌کنم. دلم میخواهد بدانم آیا مدیران رده بالا نیز معوقی حقوق دارند؟! مدیرانی که شاید برخی از آنان حقوق یک ماهشان به اندازه حقوق کل سال امثال من باشد و آنقدر پس‌انداز دارند که یک‌ماه کم و زیاد شدن حقوقشان مانند ما تمام زندگیشان را تحت تاثیر قرار ندهد. دلم میخواست حداقل کمی شرایط ما را درک کنند.

یکی دیگر از کارگران زحمت‌کش در شبکه آبرسانی آبفا روستایی درحالی که 30 سال مشغول به کار می‌باشد اما فقط 15 سال بیمه دارد، می‌گفت: سال 91 پیمانکار آبرسانی به یکی از بخش‌ها بودم که چندین میلیون تومان از شرکت آبفا طلبکار می‌باشم اما می‌گویند ردیف بودجه شما مربوط به خشکسالی بوده که اختصاص نیافته است!

کارفرمای حوزه مشترکین و نگهداری شبکه‌های شهرستان مردوشت نیز در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه تصریح کرد: بنده سه ماه بیشتر از تعهداتم، حقوق پرداخت کرده و تمام تجهیزات مورد نیاز که در سال جاری خریدداری شده را نیز از جیب پرداخت کرده و در حال حاضر چندین میلیارد تومان از شرکت آبفار فارس طلبکارم که خود نیز با مشکلاتی مواجه شده و در پرداخت حقوق کارمندان و کارگران مستأصل شده‌ام و هر روز باید پاسخگوی طلب‌خواهی آنان باشم.

برای پیگیری این موضوع به اداره آبفا روستایی فارس مراجعه کردیم که در آنجا نیز پیمانکار حوزه مشترکین و نگهداری شبکه‌های شهرستان شیراز به همراه تعدادی از کارگران که اغلب مسن بودند در دفتر مدیریت حضور داشته و بسیار شاکی از تاخیر در پرداخت مطالباتشان بودند. یکی از کارگران که دستان پینه بسته‌ای داشت، خطاب به کارمندان آبفا روستایی می‌گفت: چرا برای پرداخت حقوقمان بر سر ما منت می‌گذارید! ما زحمت کشیده‌ایم و در بدترین شرایط در گل و لای کار کرده‌ایم.

کارفرما نیز خطاب به کارمندان آبفا روستایی می‌گفت: بنده طبق قراردادی که با شما بسته‌ام چک داده‌ام و چک‌هایم برگشت خورده و آبرویم رفته است، کارگر از من پول نقد می‌خواهد و اسناد خزانه مشکلات ما را حل نمی‌کند.

آبداران: فقط دو ماه از سال را حقوق گرفته‌ایم!/ مدیرعامل آبفار فارس: تا پایان اسفند میزان معوقات صفر و یا حداکثر دوماه خواهد شدعلی بوستانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی فارس نیز با روی گشاده درجمع پیمانکار و کارگران طلبکار حاضر شد و به آنان قول مساعدت و همکاری داد سپس در گفتگو با خبرنگار شیرازه با تصریح اینکه این شرکت در راستای سیاست‌های دولت برای واگذاری امور به بخش خصوصی پیشتاز است، گفت: حوزه مشترکین و نگهداری شبکه‌های آبرسانی به شهرستان‌های فارس را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی بدون اشاره به میزان مطالبات پیمانکاران از این شرکت، گفت: در یازده ماهه سال 96 نسبت به 12 ماهه سال 95 بیش از دو نیم برابر پرداختی در حوزه قراردادهای مربوط به نگهداری و ترمیم شبکه‌های آبرسانی داشته ایم که در سال گذشته 45 میلیارد تومان و در 11ماهه سال جاری 120 میلیارد تومان پرداختی داشته و مطالبات قشری که همچنان بدهکارشان هستیم از محل اعتبارات جاری شرکت پرداخت خواهد شد.

بوستانی ضمن تشکر از همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: درصورت تحقق اعتبارات از محل سه درصد بودجه نفت و گاز که 6 میلیارد و 200 میلیون تومان می‌باشد و تخصیص آن حداکثر تا پایان اسفندماه حدود شش صورت وضعیت را پرداخت می‌کنیم. همچنین پیش‌بینی شده سایر مطالبات پیمانکاران از محل اوراق اسناد خزانه پرداخت شود که اکنون نیز در حال پرداخت می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آبفا روستایی فارس قول داد که تا پایان سال جاری مطالبات پیمانکاران برخی شهرستان‌ها تسویه و پرداخت‌ها به روز شود و سایر شهرستان‌ها نیز به صورت میانگین حداکثر دو صورت وضعیت معوق داشته باشند.

بوستانی همچنین تصریح کرد: پرداخت مطالبات کسانی که بیشترین معوقه را دارند و پرداخت‌های مربوط به حقوق در اولویت است.

بنابراین گزارش، گرچه خصوصی‌سازی واقعی مزایای بسیاری دارد اما به نظر می‌رسد تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران از یک طرف و گره زدن پرداخت حقوق کارگران به دریافت مطالبات از طرف دیگر شرایط بغرنجی را برای قشر زحمت‌کش کارگران که سهم بسزایی در پیشبرد امور و پروژه‌ها دارند، به وجود می‌آورد.

شیرازه امیدوار است وعده اخیر مسئولین آبفا روستایی فارس در سال جاری تحقق یابد و به زودی خبر پرداخت مطالبات پیمانکاران حوزه مشترکین و نگهداری شبکه‌های آبرسانی آب و فاضلاب روستایی بر روی خروجی این رسانه قرار گیرد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان