کد خبر: ۱۱۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

«شوقی» كه هزاران كیلومتر از چین تا ایران را طی كرد

مهدی كی بای، جوان مسلمان چینی است كه به عشق فرا گرفتن علوم دینی به ایران آمده و در اینجا آرزوی حافظ كل قرآن شدن را در سر می‌پروراند. در این گزارش سخنانی چند از این جوان مشتاق كه بعد از ورود به ایران، شیعه هم شده است را می‌خوانیم.
به گزارش شیرازه، تكلم به زبان فارسی برایش سخت بود و برخی از كلمات را دست و پا شكسته تلفظ می‌كرد. در بعضی مواقع متوجه منظور مجری برنامه نمی‌شد و دوباره باید سئوالی از او پرسیده می‌شد.

اما هرچه بود به خوبی می‌شد شور عشق را از كلام و سخنانش فهمید. عشقی كه او را از هزاران كیلومتر آن طرف‌تر مرزهای ایران اسلامی به اینجا كشانده بود تا بتواند كل قرآن را حفظ كند.

«شوقی» كه هزاران كیلومتر از چین تا ایران را طی كرد/ آرزوم دارم حافظ كل قرآن شوم
از زمانی كه پیامبر مكرم اسلام(ص) فرمودند علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد، دانشمندان بسیاری از مكتب اسلام برای طلب علم برخاستند و فرسنگ‌ها را طی كردند تا بتوانند به بار علمی خود بیفزایند، اما هرچه پیشتر رفتیم و علم و تكنولوژی گسترش یافت، گویی از همت‌ها كاسته شد. گرچه هنوز هم هستند كسانی كه برای طلب علم هزاران كیلومتر را طی می‌كنند تا به مقصود خود دست یابند.

افراد معدودی امروز به عشق فرا گرفتن علوم دینی، فرسنگ‌ها را طی می‌كنند
اما در این زمان مدرنیته كنونی كه مكتب‌های واهی و انسانی و عرفان‌های كاذب و یا بعضاً كفر و بی‌دینی اكثر نقاط دنیا را فرا گرفته است، پیدا كردن شخصی كه برای دست یافتن به علم دینی، وطن خود را رها و هزاران كیلومتر را طی كند تا بتواند به مأوا و مقصود خود كه همان علم دینی و فراگرفتن آیات آسمانی است، برسد، بسیار دشوار است زیرا این‌گونه افراد بسیار معدودند.
از عشقش برای كسب علوم دینی گفت. از اینكه برای تحصیل علم دینی از چین به ایران اسلامی آمده است تا بتواند علوم دینی را فرابگیرد اما شوق حافظ كل قرآن شدن او را لحظه‌ای آرام نمی‌گذارد تا اینكه تصمیم می‌گیرد برای مدتی تحصیل را رها كرده و به مدرسه شبانه‌روزی تخصصی حفظ یكساله قرآن حضرت شاهچراغ(ع) وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان بیاید و حافظ كل قرآن شود.
دقایقی با او همكلام شدیم تا از خودش بگوید و اینكه چرا بین این همه مراكز آموزشی علوم دینی به بیت‌الاحزان شیراز آمده است. در گام نخست خود را معرفی می‌كند و می‌گوید: «من مهدی كی بای، ۲۸ ساله از كشور چین هستم كه در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمدم.

قریب ۲۵ میلیون مسلمان در چین زندگی می‌كنند
در كشور من قریب ۲۵ میلیون مسلمان زندگی می‌كنند كه همگی اهل سنت هستند اما من بعد از اینكه به ایران آمدم، مكتب تشیع را برگزیدم».
او از عشق بی‌پایانش به تحصیل علوم دینی و حفظ كل قرآن و همچنین از نحوه آمدنش به ایران می‌گوید و ادامه می‌دهد: «من در كشورم در مقطع كارشناسی تحصیل می‌كردم اما بسیار مشتاق بودم تا با دین خودم بیشتر آشنا شوم لذا به مدت یك سال به مسجدی رفتم و آنجا علوم دینی را فراگرفتم.

برای تحقق آرزویم تصمیم گرفتم به جامعةالمصطفی بروم
در آنجا استادم در جامعةالمصطفی ایران تحصیل كرده بود لذا ایشان همین مركز را به من معرفی كرد تا من هم بتوانم علوم دینی را در این مركز فرابگیرم به‌همین منظور راهی ایران شدم و به قم رفتم تا بتوانم به خواسته‌ام برسم.
بعد از قم به اصفهان رفتم و به مدت یكسال در آنجا زبان فارسی را فراگرفتم و دوباره به قم بازگشتم و در مدرسه امام خمینی(ره) به مدت یك سال و نیم درس خواندم اما بسیار مشتاق بودم كه قرآن را حفظ كنم.

«شوقی» كه هزاران كیلومتر از چین تا ایران را طی كرد/ آرزوم دارم حافظ كل قرآن شوم
در مدرسه ما آموزش قرآن می‌دادند اما برای من بسیار سخت بود لذا می‌خواستم مدرسه‌ای پیدا كنم تا بتوانم به آرزوی خود كه همان حفظ كل قرآن كریم است، برسم.

با مؤسسه بیت‌الاحزان از طریق پیامك آشنا شدم
در قم بودم كه یك پیامك از مدرسه شبانه‌روزی حفظ یكساله قرآن حضرت شاهچراغ(ع) متعلق به مؤسسه بیت‌الاحزان به دستم رسید و همین موجب شد كه بیقرار شوم تا بتوانم هر طور كه شده به اینجا آمده و به حفظ قرآن مشغول شوم.

برای حفظ قرآن مجبور شدم مرخصی ازدواج بگیرم
به این مدرسه آمدم و ثبت‌نام كردم و بعد از یك ماه به من تماس گرفتند تا بتوانم وارد دوره آزمایشی شوم. دوره آزمایشی مدرسه را در ایام تعطیلات تابستان گذراندم اما با شروع مدرسه باید دوباره باز می‌گشتم لذا تصمیم گرفتم كه از مدرسه خود مرخصی بگیرم، بار اول كه مراجعه كردم اجازه ندادند، لذا من مجبور شدم ترك كنم و این برای من بسیار سخت بود، دوباره برای مرخصی رفتم اما باز هم قبول نكردند تا اینكه بار سوم رفتم برای ازدواج مرخصی گرفتم تا توانستم به مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن بیایم و مشغول به حفظ قرآن شوم.
مدرسه ما چون زیر نظر جامعةالمصطفی فعالیت می‌كند، قوانینی دارد كه باید به آن پایبند باشیم به همین دلیل مجبور شدم به بهانه ازدواج مرخصی بگیرم تا بتوانم به آرزوی دیرینه خودم دست یابم».

هم‌اكنون حافظ ۳ جزء قرآن هستم
كی بای كه از زمانی كه شیعه شده است، نام مهدی را برای خود برگزیده است، در پایان می‌گوید: «من قریب ۸ ماه فرصت دارم قرآن را حفظ كنم كه اكنون قریب یك ماه است در مدرسه شبانه‌روزی شاهچراغ(ع) مشغول به حفظ قرآن بوده و تاكنون موفق به حفظ ۳ جزء قرآن كریم شده‌ام و امیدوارم بتوانم در فرصت باقی‌مانده كل قرآن را حفظ كنم».
منبع: ایکنا

نظرات بینندگان