کد خبر: ۱۲۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

عجیب ترین سانحه هوایی در تاریخ صنعت هواپیمایی!

امروزه سفر هوایی و پرواز با هواپیما باعث شده سفر و گردشگری بیش از پیش راحت شود و امکان سفر به نقاط دوردست برای همه فراهم شود. اما سفرهای هوایی با حوادث عجیبی هم روبرو می شوند.

به گزارش شیرازه، سال ۲۰۱۷ امن ترین سال در تاریخ صنعت هواپیمایی لقب گرفت و امنیت پروازها بسیار بهبود پیدا کرده است. اکثر افراد وقتی می خواهند برای سفر برنامه ریزی کنند قبل از هرچیز اقدام به رزرو بلیط هواپیما می کنند و این نوع سفر به بخش جدایی ناپذیر مسافرت تبدیل شده است. با این حال، در طول تاریخ صنعت هواپیمایی و سفرهوایی سوانحی اتفاق افتاده است که برخی از آن ها بسیار عجیب هستند. این سوانح اغلب بدون دلیل و به طرز مرموزی اتفاق افتاده اند و کارشناسان بعد از گذشت سال ها هنوز دلایل قانع کننده ای برای بروز این سوانح ندارند. در این مطلب می خواهیم در مورد عجیب ترین سانحه هوایی در تاریخ مسافرت های هوایی صحبت کنیم. نکته ای که در مورد این سانحه هوایی حائز اهمیت است این است که علیرغم وخامت  و شدت حادثه، هواپیما توانسته با موفقیت و با کمترین تلفات  به سلامت فرود اضطراری انجام بدهد. با ما همراه باشید تا در مورد این سانحه بیشتر بدانیم.

عجیب ترین سانحه هوایی تاریخ


پرواز ۲۴۳ آلوها ایرلاینز

در ۲۸ آوریل سال ۱۹۸۸ پرواز شماره ۲۴۳ شرکت هواپیمایی آلوها ایرلاینز (Aloha Airlines) از شهر هیلو (Hilo) به مقصد هونولولو (Honolulu) در هاوایی پرواز کرد. پرواز طبق زمانبندی در ساعت ۱۳:۲۵ دقیقه همراه با ۶ مهماندار و ۹۰ مسافر از زمین بلند شد. هیچ گونه مشکل یا نقص فنی یا مورد غیرمعمولی در مراحل قبل از پرواز مشاهده نشد و این پرواز طبق روال انجام شد. این هواپیما در همان روز سه پرواز انجام داده بود و همگی بدون هیچ گونه مشکلی انجام شده بودند. گزارش آب و هوایی مورد بررسی قرار گرفته بود و هیچ گونه مشکلی از نظر شرایط جوی وجود نداشت. هیچ چیز غیرمعمولی و مشکوکی وجود نداشت و کسی خبر نداشت که قرار است عجیب ترین سانحه هوایی برای هواپیما پیش بیاید.

پرواز آلوها ایرلاینز عجیب ترین سانحه هوایی

خلبان هواپیما رابرت شورنستایمر ۴۴ ساله (Robert Schornstheimer)،  یکی از خلبان های مجرب و کارآزموده آلوها ایرلاینز بود. این خلبان متبحر سابقه ۸۵۰۰ ساعت پرواز را در کارنامه اش داشت که ۶۷۰۰ ساعت از این مدت با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ بوده است. کمک خلبان پرواز مادلین تامپکینز ۳۶ ساله (Madeline Tompkins) بود.  او نیز تجربیات زیادی در مورد پرواز با بوئینگ ۷۳۷ داشت و ۳۵۰۰ ساعت از کل ۸۰۰۰ ساعت پروازش را با این هواپیماها انجام داده بود.

هواپیما بعد از عجیب ترین سانحه هوایی

همه چیز عادی بود، تا اینکه…

در طول تیک-آف و بلند شدن هواپیما هیچ رخداد غیرمعمولی گزارش نشد و همه چیز خیلی عادی و خوب پیش رفت. حدود ساعت ۱۳:۴۸ دقیقه، هنگامی که هواپیما در فاصله ۴۳ کیلومتری جنوب غربی جزیره مائویی بود به ارتفاع معمولش در ۷۳۰۰ متری رسید. ناگهان اتفاق عجیبی افتاد! یکدفعه یک تکه کوچک از سقف هواپیما با صدایی بلند کنده شد. خلبان هواپیما احساس کرد که هواپیما چپ و راست می شود و حفظ کنترل آن دشوار شده است. بلافاصله در کابین خلبان کنده شد و خلبان آسمان آبی را در کنارش دید! اختلاف فشار هوای داخل کابین و خارج باعث ایجاد اتفاقی به نام فشار انفجاری (Explosive decompression) شد. در ارتفاع بالا اختلاف فشار هوای داخل کابین و هوای بیرون بسیار زیاد است. بنابراین وقتی سوراخ کوچکی در هواپیما ایجاد شود باعث می شود هوای داخل کابین با فشار بسیار زیاد از سوراخ به بیرون مکیده شود. این عمل تا زمانی که فشار هوای داخل و بیرون به تعادل برسند ادامه دارد. خارج شدن هوا از سوراخ اغلب باعث انفجار و سوانح دیگر می شود.

در مورد هواپیمای آلوها ایرلاینز نیز این سوراخ کوچک موجب کنده شدن بخش بزرگی از سقف هواپیما در بخش جلوی هواپیما شد. حدود ۵ متر از سقف از پشت کابین خلبان تا اواسط بخش فرست کلاس هواپیما به یکباره کنده شد! مسافران فرست کلاس هواپیما ناگهان آسمان آبی را بالای سرشان دیدند و بدون سقف و در ارتفاع ۷۳۰۰ متری از ترس در صندلی هایشان میخکوب شده بودند. خوشبختانه تمام مسافران کمربند ایمنی را بسته بودند؛ به همین دلیل در جریان عجیب ترین سانحه هوایی به بیرون پرتاب نشدند و در صندلی هایشان باقی ماندند.

مسافران در عجیب ترین سانحه هوایی

مهارت خلبان جان مسافران را نجات داد!

تامپکینز، کمک خلبان هواپیما در زمان حادثه هدایت هواپیما را برعهده داشت. در چنین سوانح عجیب و غیرمترقبه ای سرعت عمل از اهمیت بالایی برخوردار است. خلبان هواپیما به سرعت هدایت هواپیما را به دست گرفت و هواپیما را به سمت نزدیک ترین فرودگاه در جزیره مائوئی پیش برد. تنها ۱۳ دقیقه پس از این سانحه، هواپیما در باند فرود شماره ۲ فرودگاه کاهولو (Kahului Airport) فرود اضطراری انجام داد.  هنگام فرود و نشستن هواپیما در باند، خدمه سرسره نجات را باز کردند تا مسافران را هرچه سریع تر از هواپیما خارج کنند. تامپکینز کنار سرسره ایستاده بود و به مسافران کمک می کرد سریع تر از هواپیما خارج شوند. در عجیب ترین سانحه هوایی تنها یک نفر کشته شد: یکی از مهمانداران که در هنگام کنده شدن سقف به بیرون پرتاب شد. در جریان این سانحه عجیب، ۶۵ نفر مجروح شدند که جراحات ۸ نفر وخیم گزارش شد. فرود موفق و سلامت هواپیما با وجود این سانحه عجیب مسلما نشان دهنده تبحر و تسلط خلبان هواپیماست و رخدادی مهم و قابل توجه در تاریخ صنعت هواپیمایی محسوب می شود.

فرود موفق در عجیب ترین سانحه هوایی

علت عجیب ترین سانحه هوایی

شدت صدماتی که به هواپیما وارد شد باعث شد این هواپیما از ناوگان خارج شود. قطعات هواپیما که بر اثر این سانحه کنده شده بود هیچ وقت پیدا نشد. ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده (NTSB) تحقیقات گسترده ای را در مورد عجیب ترین سانحه هوایی و علل بروز آن انجام داد. پس از تحقیقات بسیار در نهایت به این نتیجه رسیدند که خردگی و پوسیدگی فلز سقف باعث این سانحه شده است. این هواپیما ۱۹ سال عمر داشت و به دلیل پروازهای مداومی که در محیط ساحلی هاوایی انجام می داد سال ها در معرض رطوبت و نمک قرار داشته است. مسئولین پرونده در نهایت اینطور نتیجه گیری کردند که رطوبت و نمک و نم محیط هاوایی به مروز باعث پوسیدگی و خرده شدن بدنه هواپیما شده است. یکی از مسافران طی یک مصاحبه بیان کرد که وقتی روی صندلی اش نشسته متوجه یک شکاف کوچک روی سقف شده است. اما توجهی نکرده و مهمانداران را متوجه این قضیه نکرده است.


منبع: quora.com , en.wikipedia.org

نظرات بینندگان