کد خبر: ۱۲۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

ظریف: سه سفیر زن پیشنهاد کرده ایم

وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در وزارت امور خارجه تا کنون معاون وزیر، سخنگو و سفیر زن منصوب کرده ایم و در حال حاضر هم سه سفیر زن دیگر هم پیشنهاد کرده ایم.
به گزارش شیرازه، وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در وزارت امور خارجه تا کنون معاون وزیر، سخنگو و سفیر زن منصوب کرده ایم و در حال حاضر هم سه سفیر زن دیگر هم پیشنهاد کرده ایم.

«سید حسین نقوی حسینی» عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در جلسه امروز این کمیسیون اشاره کرد و افزود: در این جلسه «سید فاطمه حسینی»از ظریف سوال کرد «چرا اقدامات شایسته ای برای حضور پر رنگ بانوان ممتاز و متخصص در جایگاه های ارشد وزارت امور خارجه صورت نگرفته است؟» که ظریف پاسخ داد: « انتقاد و سوال شما وارد است و حضور بانوان در وزارت امور خارجه خوب نیست.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه توضیح داد که «ما معاون وزیر امور خارجه ، سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر زن منصوب کردیم و در حال حاضر سه سفیر زن دیگر هم پیشنهاد کردیم و در سطح روسای ادارات هم چندین نفر از بانوان را معرفی کردیم.»
نقوی حسینی گفت: نماینده عضو کمیسیون که این سوال را مطرح کرده بود از پاسخ وزیر قانع شد.

** پاسخ ظریف به 19 سوال 14 نماینده در کمیسیون امنیت ملی مجلس
نقوی حسینی در ادامه گفت: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز برای حضور وزیر امور خارجه و پاسخگویی به 19 سوال 14 نفر از نمایندگان تشکیل شد.
وی گفت: در ابتدای جلسه «نصرالله پژمانفر» نماینده مشهد و کلات از ظریف سوال کرد که چه اقدامی توسط وزارت امور خارجه در مقابل ربایندگی فرهنگی حکیم نظامی توسط دولت آذربایجان انجام گرفته است و چه تضمینی وجود دارد که از این اتفاقات رخ ندهد؟ سوال دوم پژمانفر این بود که چرا وزارت امور خارجه از اعطاء تابعیت به مهاجران به ایران چیست؟ و سوال سوم پژمانفر نیز این بود که عملکرد شما در مقابل اصرار کنسولگری عراق نسبت به صدور ویزا در زمان اربعین از طریق دفاتر غیرقانونی چیست؟


سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ظریف پاسخ داد که «مقابله با اینگونه اقدامات و ربایندگی فرهنگی با روش های مختلفی انجام می شود که ما آن مسیرها را می رویم، ولی اینکه مفاخر ایران موجب هویت سایر کشورها می شود موجب افتخار ما است؛ وقتی همه اشعار نظامی فارسی است و یک کشور دیگر می آید او را عامل هویت خود می داند، هویت ایرانی و فارسی نظامی را تغییر نمی دهد ولی ما اقدامات خود را انجام داده ایم.»


نقوی حسینی با بیان این که پژمانفر از پاسخ اول وزیر امور خارجه قانع نشد در ادامه افزود: وزیر امور خارجه در مورد سوال دوم نیز بیان کرد که «ما در چارچوب فرامین مقام معظم رهبری و قانون، تابعیت به مشمولین داده ایم ولی اگر کسی تابعیت قبلی خود را بخواهد حفظ کند نمی توانیم تابعیت بدهیم. به متقاضیان هم با تشخیص کمیسیون های تخصصی مربوطه یا تابعیت یا اقامت دائم می دهیم که تصمیم گیری به بعد موکول شد.»


وی افزود: وزیر امور خارجه همچنین در مورد سوال سوم اظهار داشت که « اصرار و تاکید وزارت خارجه بر صدور ویزا از مجاری قانونی است، اما صدور ویزای کشور دیگر از اختیارات همان کشور است» که پژمانفر از پاسخ وزیر قانع شد.

نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان