کد خبر: ۱۲۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

ثبت چهارمین مرد نمکی ایران در فهرست آثار ملی

چهارمین مرد نمکی که از سالم ترین و کامل ترین مکشوفه های معدن نمک چهرآباد زنجان است در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مومیایی ۲۳۰۰ سال قدمت دارد و بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شده که این مومیایی طبیعی، پسر جوانی بوده که به هنگام مرگ تقریبا ۱۶ سال سن داشته است.
به گزارش شیرازه، چهارمین مرد نمکی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان (یحیی رحمتی) درباره این موضوع گفت: در جلسه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور مرد نمکی شماره ۴ که جزء سالم‌ترین و کامل­‌ترین مومیایی های مکشوفه از معدن نمک چهرآباد با قدمتی ۲ هزار و ۳۰۰ ساله است، به ثبت ملی رسید.
ثبت چهارمین مرد نمکی ایران

همچنین رحمتی ادامه داد: با این وجود که هنگام مرگ این مرد آسیب دیده بوده اما تقریبا بیشتر نواحی بدن جسد سالم باقی مانده است این نواحی نیز شامل مجموعه استخوان‌ها و بافت های نرم وی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

چهارمین مرد نمکی ایران

محل نگهداری چهارمین مرد نمکی ایران

وی با اشاره به اینکه این مرد نمکی به هنگام کشف جسد در وضعیت دمر قرار داشت، گفت: مرد نمکی ۲۳۰۰ ساله هم اکنون در موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود. همچنین حالت بدن این مرد به این صورت است که دست های او از ناحیه آرنج خم شده، دست چپ روی زمین و دست راست در حالت تقریبا مشت شده قرار دارد و پای راست به صورت نیمه باز و پای دیگر جمع شده در زیر شکم است.

رحمتی نیز افزود که با وجود شکستگی جمجمه در چند قسمت دلیل مرگ  با توجه به تحقیقاتی که بر روی این مومیایی انجام شده، فشار بر قفسه سینه و پارگی قلب در نتیجه ریزش تونل ها و ریزش خاک و آوار روی وی صورت گرفته است. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی این مومیایی ۲۳۰۰ ساله، متوجه شدیم که این مومیایی متعلق به پسر جوانی بوده که در زمان مرگ حدود ۱۶ سال سن داشته است. قد این مومیایی ۱۷۰ تا ۱۷۵ سانتی‌متر و بر روی گوش ‌هایش حلقه‌هایی از جنس نقره دیده می شده است.

کشف چهارمین مرد نمکی ایران

اشیای کشف شده همراه مومیایی ۲۳۰۰ ساله

اشیایی که همراه این جوان مومیایی کشف شده جالب توجه است که شامل یک چاقو فلزی با دسته استخوانی بوده که در غلافی چرمی به کمربند پارچه ای او بسته شده بوده است، از اشیای دیگر می ‌توان به دو کوزه کوچک سفالی سالم وهمچنین طناب ‌های گیاهی، یک مهره کوچک با لعاب آبی، یک پی سوز سالم دودزده، ۱۱۱ تکه سفال و … نیز همراه این جسد یافت شده است.

 

رحمتی در پایان در مورد پوشش مرد نمکی گفت:

از ویژگی‌های بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که بر تن او دیده می­‌شود، این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است.

نظرات بینندگان