کد خبر: ۱۲۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

تحقق اقتصاد مقاومتی با پرورش قارچ ؛کارآفرینی که ایجاد اشتغال را شیرینی کارش می‌داند

کارآفرین دارابی ایجاد اشتغال برای چند نفر را شیرینی کارش می‌داند و گوید: در ابتدا علاقه چندانی به پرورش قارچ نداشتم اما در حال حاضر با عشق و علاقه به این کار می‌پردازم و خوشحالم که توانسته‌‌ام برای چند نفر ایجاد اشتغال کنم.
به گزارش شیرازه، «ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی؛ اگر این کار تحقّق پیدا کرد و همّتها متوجّه به این مسئله شد، مسائل کار به تدریج حل می‌شود، کار ارزش پیدا می‌کند، کارگر ارزش پیدا می‌کند، اشتغال عمومی می‌شود، بیکاری که یک معضلی است در جامعه به تدریج کم می‌شود و از بین می‌رود. اساس کار، مسئله‌ تولید است» (بیانات مقام معظم رهبری در 9 اردیبهشت 1394 در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور به مناسب روز کارگر).

در گوشه و کنار استان فارس جوانانی هستند که با سرمایه‌ اندک وارد عرصه تولید می‌شوند و یکی از دغدغه‌های اصلی آنها ایجاد اشتغال برای چند نفر دیگر است.

محمد حسین پیشرو، اهل شهرستان داراب، 5 سال پیش با سرمایه اندک فعالیت خود را در زمینه پرورش قارچ آغاز کرده است و امروز با گذشت 5 سال توانسته برای 8 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند و در کنار آن برای 5 نفر نیز به صورت موقت ایجاد اشتغال کرده است.

پیشرو می‌گوید: شغل قبلی من کشاورزی بود که با بروز خشکسالی و کم‌آبی امکان کشت محصول وجود نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتم که وارد عرصه پرورش قارچ شوم.

وی که در حال حاضر برای 13 نفر به صورت دائم و موقت اشتغالزایی کرده است، می‌گوید: با سرمایه شخصی و گرفتن وام از بانک‌ها 4 سالن پرورش قارچ راه‌اندازی کردم اما از آنجا که زیاد با این حرفه آشنا نبودم در سال‌های اول توان تولید قارچ درجه یک را نداشتم و با ضرر روبه‌رو شدم.

این کارآفرین موفق که به گفته خودش دوره پرورش قارچ را در کرج گذرانده است، می‌افزاید: بعد از اینکه فوت و فن پرورش قارچ را یاد گرفتم از آنجا که سرمایه نداشتم با نصف ظرفیت فعالیت داشتم و مجبور بودم که از 4 سالن پرورش قارچ تنها از دو سالن استفاده کنم.

پیشرو با اشاره به دریافت تسهیلات 60 میلیونی از بسیج سازندگی، می‌گوید: بعد از دریافت وام از بسیج سازندگی نه تنها 4 سالن پرورش قارچ را فعال کردیم، 2 سالن دیگر نیز اضافه کردیم و در حال حاضر با 6 سالن در حال فعالیت هستیم و قارچ تولیدی ما یکی از مرغوبت‌ترین قارچ‌های استان فارس است.

این کارآفرین موفق ایجاد اشتغال برای چند نفر را شیرینی کارش می‌داند و می‌افزاید: در ابتدا علاقه چندانی به پرورش قارچ نداشتم و تنها برای امرار معاش وارد این کار شدم اما در حال حاضر با عشق و علاقه به این کار می‌پردازم و خوشحالم که توانسته‌‌ام برای چند نفر ایجاد اشتغال کنم.

رئیس بسیج سازندگی داراب با بیان اینکه سال گذشته تسهیلاتی که متقاضیان پرداخت می‌شد با سود 16 درصد بود اما امسال سود تسهیلات 10 درصد است، می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون حدود 120 میلیون تومان تسهیلات از طریق بسیج سازندگی داراب به متقاضیان پرداخت شده و پرداخت این تسهیلات همچنان ادامه دارد. 

 محمدحسین تمدن با بیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی تاکنون به 5 متقاضی برای راه‌اندازی گلاب‌گیری و تولید عرقیات تسهیلات پرداخت شده است، می‌افزاید: متقاضیان برای کمک به تولید داخلی دستگاه‌های صنعتی که برای این کار نیاز داشتند را از تولیدات داخلی تامین کرده‌اند. 

رئیس بسیج سازندگی داراب با بیان اینکه امسال در حوزه اقتصاد مقاومتی برای پرورش گیاهان دارویی و احداث گلخانه به 4 متقاضی تسهیلات پرداخت شده است، می‌گوید: در زمینه پرورش شترمرغ و پروش قارچ نیز به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است. 

 تمدن می‌افزاید: در راستای ایجاد اشتغال برای بانوان نیز چند کارگاه خیاطی در جنت‌شهر داراب راه‌اندازی شده و با گرفتن سفارشات کلی مثل لباس فرم مدارس و غیره برای بانوان ایجاد درآمد شده است.

تسنیم

نظرات بینندگان