کد خبر: ۱۲۰۰۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

ماجرای جدایی بخش های کازرون، دوباره کلید خورد / آتش لابی های سیاسی در دامن یکپارچگی مردم شهرستان کازرون

منابع عمومی متعلق به همگان است و مرزهای ترسیم شده درون خاک کشور نه برای ‏اختلاف بلکه برای مدیریت بهتر و افزایش ‏بهره وری است و اگر قرار باشد تصمیمی در نقطه‌ای از کشور باعث دامن زدن ‏اختلافات و تنش‌ها باشد، ارزشی‌ ‏نخواهد داشت.

ماجرای جدایی بخش های کازرون، دوباره کلید خورد / آتش لابی های سیاسی در دامن یکپارچگی مردم شهرستان کازرونبه گزارش شیرازه، برخی صاحب نظران بومی معتقدند" منابع عمومی متعلق به همگان است و مرزهای ترسیم شده درون خاک کشور نه برای ‏اختلاف بلکه برای مدیریت بهتر و افزایش ‏بهره وری است و  اگر قرار باشد تصمیمی در نقطه‌ای از کشور باعث دامن زدن ‏اختلافات و تنش‌ها باشد،  ارزشی‌ ‏نخواهد داشت چراکه؛ هر آنچه به امنیت ملی، منافع ملی و اقتدار ملی آسیب بزند موجب ‏خشنودی دشمنان می‌شود.‏

 روز جمعه گذشته بود که امام جمعه موقت کازرون از مسئولان خواست تا با طرح مسایل حاشیه ای همچون جدایی دو بخش چنارشاهیجان و نودان از شهرستان کازرون، مردم را درگیر اختلافات نکنند.

"حجت الاسلام محمدجواد عزمی با ابراز تاسف از زمزمه‌های تفرقه‌انگیز مجدد در تفکیک شهرستان کازرون گفت: ‏«‏بعد از اینکه چند ماه از اعلام طرح تقسیم شهرستان گذشته و مدتی این موضوع مسکوت بود، دوباره نغمه های شومی حاکی از لحاظ طرح تقسیم شهرستان در تقسمات کشوری شنیده می‌شود.»

وی گفت: ‏«‏ از مسئولان می پرسیم که آیا شهرستان ما مشکل دیگری ندارد؟ آیا مشکلات بی‌عدالتی، اقتصادی، اجتماعی، رکود، اعتیاد و دیگر مشکلات حل شده که می خواهید زمینه اختلاف در شهرستان را با این تفکیک و شقاق ایجاد کنید؟»

خطیب موقت نماز جمعه کازرون بیان کرد:« طرح این مسئله به ویژه در زمان کنونی صلاح نیست، مردم شهرستان کازرون اجازه نخواهند داد که بخش عمده‌ای از شهرستان جدا شود، اکنون طرح این موضوع عاقلانه نیست و امیدواریم حرمت ها حفظ شود.»"

به دنبال آن شبکه های اجتماعی در کمترین ساعت پس از ایراد خطبه های نماز جمعه بدون تحقیق درباره اصل موضوع اقدام به انتشار مطالبی با برداشت های شخصی و جناحی نمودند که در این میان برخی طرفداران جدایی شهرستان بودند و برخی مخالف.


نبود سواد رسانه ای کافی در فضای جامعه زمینه ای شده است تا در کنار بی در و پیکر بودن غالب شبکه های اجتماعی و عدم نظارت کافی بر آنها،  بی اساس ترین مطالب ظرف چندین ساعت به یک موضوع حساس تبدیل شود و بازار داغ ‏ شایعه ای به پا شود.

 و حالا این روزها التهابات جدیدی در حال شکل گیری است که در این جریانات دود خسران و ندانم کاری سیاسیون فقط به چشم مردم و تعدادی جوان دارای تعصبات کاذب می رود که بدون پشتوانه فکری و عقلی با اوج احساسات نسبت به مسایل واکنش نشان می دهند.

زمزمه جدایی بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان یکبار دیگر در تابستان گذشته باعث شد تا جمعیتی قریب به 1500 نفر در میدا اصلی شهر کازرون تجمع کنند و در مقابل بی توجهی نماینده به درخواست هایشان، شعارهای نامناسبی سر بدهند.

اگرچه شعارهای توهین آمیز علیه فرماندار سابق و نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تجمع مذکور کار زشت وناپسندی بود، اما بی توجهی به اذهان عمومی و شفاف سازی مسایل الی ترین دلیل آن بود.

همه اتفاقات فوق برسر این است که مردم کازرون میگویند هویت شهر کازرون دهستان شاپور، امامزاده سیدحسین و جنگل های دشت برم است  نباید در تقسیمات غیر عقلانی این هویت از دست برود.

از طرفی دیگر مردم چنارشاهیجان نیز با بیان استدلال هایی همچون: "از نبود امکانات و مراکز اداری در محدوده شهرمان رنج می بریم"  ، "با قرار دادن شهر قائمیه به عنوان مرکز شهرستان موجبات پیشرفت های عمرانی فراهم میشود" ، " اشتغال با ایجاد ادارات شهر رونق میگیرد" ، " از تصادفات جاده ای در رفت آمد به مرکز شهرستان فعلی کاسته میشود" خواستار جدایی از کازرون هستند.

ولی در طرف دیگر بخش کوهمره نودان قرار دارد که آنها معتقدند رویه کنونی اشتباه است و مسئولان قائمیه به فکر پیشرفت خودشان هستند.

معتمدین بخش کوهمره نودان می گویند: برخی می خواهند با اسم و رسم کوهمره نودان پیشرفت کنند در حالی که حاضر نیستند ادارت و مراکز خدماتی و تقسیم مدیران در محدوده مشترک هر دوبخش شکل گیرد و تمامیت خواه هستند.

"به نمایندگی از اهالی دهستان دشت برم، با قاطعیت اعلام میکنم مردم این دهستان از الحاق دشت برم به کوه چنار صدرصد مخالفند و بارها شفاف اعلام نموده اند." ای جملات را دهیار روستای بورنجان به نمایندگی از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای منطقه دشت برم در گفت و گو با کازرون خبر مطرح کرده است در حالی که یک استشهاد پر از امضای معتمدین و مسئولین روستاها به دست دارد و به دنبال الحاق این دهستان جنگلی به بخش مرکزی هستند.

مسایل فوق گفته شد تا بدانیم توجه استانداری فارس در شفاف سازی مسایل برای مردم پیش از بروز هرگونه اختلاف قومی و منطقه ای نیاز امروز مردم شهرستان کازرون است که با گذشت سه روز از رخداد مسایل مطرح شده، هیچ اقدام عاجل و موثری در راستای تنویر افکار عمومی صورت نداده اند.

از طرف دیگر برخی منابع غیر موثق از لابی هایی در سطح کلان خبر میدهند که گفته شده است رایزنی های غیرمعمول صورت گرفته تا پرونده تجزیه کازرون از روند قانونی دفتر تقسیمات خارج و در جلسه چهارشنبه هیئت دولت به تصویب برسد.

این منبع در بخش دیگری از محتوای خود گفته است:  "استیضاح وزیر راه و شهرسازی و انتصاب یکی از مدیران عالی رتبه استان فارس، نقشه لابی چند نماینده است تا بتوانند با انتصاب وزیر جدید در این وزارتخانه، به خواسته های خودشان برسند.

وی گفته است: وزیر کشور بعد از سوال از او  در جلسه روز یک شنبه مجلس شورای اسلامی، پرونده تجزیه کازرون را از روند قانونی دفتر تقسیمات خارج و دستور داده است تا موضوع آن در جلسه چهارشنبه هیئت دولت بررسی و تصویب گردد.

در بخش دیگری از این پازل، براساس شنیده ها، قرار است از وزارت کشور با فرمانداری کازرون مکاتباتی درباره تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان کازرون صورت گیرد که عاملان پیگیری این ماجرا از مسئولین فرمانداری خواسته اند با بی پاسخ گذاشتن مکاتبات، چراغ سبزی مبنی بر رضایت عمومی مردم به وزارت کشور نشان بدهند.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری مهر در بندرعباس مورد انتزاع بخشی از مناطق استان هرمزگان  گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد آرامش و انسجام است و دست به اقدامی که نارآمی در پی دارد نمی زند.

جلالی با بیان اینکه تاکید وزیر کشور بر حفظ آرامش مردم در حوزه تقسیمات کشوری است، اظهارداشت: بنا به گفته وزیر کشور هیچ مصامحه‌ای نداریم و اگر مدیری به حق و یا به تفکر حق، اذهان مردم را در حوزه تقسیمات کشوری به هم بریزد با اشد حالت با آن برخورد خواهد شد و برخی غفلت‌های گذشته ما از این مسأله موجب شده تا شاهد برخی تنش‌ها باشیم .

وی گفت: دولت همراه مردم است و مردم از یک سنخ و ملت هستند ولی در عین حال تفاوت های منطقه ای دیده می شود. دولت تدبیر و امید دست به اقدامی که آرامش و صعه صدر را مردم بگیرد نمی زند و کارهای دولت تاکنون خلاف جریان حفظ آرامش مردم نبوده است.

این مسایل اما در کازرون و در چند ماهه اخیر صدق نکرده است و دولتی ها و حتی مجلس به هیچ وجه تلاشی برای ارامش در این شهرستان نداشته اند.

منبع: کازرون خبر

برچسب ها: کازرون ، سیاسی ، منابع
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
arb
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
0
مردم نباید ساکت بشینن،مردم داراب سکوت کردند،برخی از بهترین مناطق داراب رو به استهبان دادند،مردم این تقسیمات رو به رسمیت نشناخته و نمی شناسند و سالهاست که وعده بازگرداندن این مناطق یکی از دروغهای انتخاباتی نمایندگان دارابه.
خشونت اشتباهه ولی سکوت هم اشتباهه و عاقبتی جز پشیمانی نداره.
فارس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
0
این چه بساطی هست که درست شده مگر الان عصر حجر هست! تقسیمات کشوری یک کار کارشناسی شده هست که با توجه به زمان وتوان ونیاز به توسعه کشور ؛ بعضی از شهر ها که توسعه میابد به شهرستان تبدیل میشوند وبه این دلیل شهرک ها ودهستان های مجاور به ان شهرستان جدید ملحق میشوند این کار باعث پیشرفت شهرستان جدید شده ودولت می تواند بودجه عمرانی واجرایی ان وهمینطور بودجه مالی حقوقی ان را افزایش بدهد نباید مردم وساکنان شهرستان اصلی احساس کنند که بودجه ها وسایر امکانات ان کم خواهد شد در زندگی خانوادگی هم زمانی که فرزندان خانواده بزرگ می شوند باید امکانات زندگی انها را فراهم کرد تا جداگانه زندگی وهرکدام به پیشرفت خودشان ادامه بدهد وخانواده هم به انها کمک کنند این جدایی شهر های کوچک از شهر های اصلی هم همین حکم را دارد نباید مردم کازرون احساس نارضایتی ونگرانی کنند مگر حکومت خان خانی هنوز هست مگر انها راه اهن وفرودگاه وایجاد صنایع بزرگ نمی خواهند که همچنان به وابستگی وبودجه شهر های کوچک دل بسته اند حیف است که استان بزرگی مانند فارس این استان زرخیز ومهد تمدنایران اینگونه دستخوش اشوب بشود بخصوص شهر کازرون ومردم خونگرم ومهربان ان