کد خبر: ۱۲۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

ایجاد فرصتهای شغلی با صنعت بوم گردی در سپیدان

یکی از ظرفیت های خوب شهرستان سپیدان ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی است ودراین راستا میطلبد مسئولین مربوطه از هر طرح و ایده ای در این زمینه در راستای اشتعالزایی جوانان حمایت کنند.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان در شمال غربی استان پهناور فارس از دیرباز به علت وجود صد ها جاذبه طبیعی و تاریخی به نام نگین زاگرس  شناخته می شود و آوازه آثار طبیعی وتاریخی آن حتی مرزهای کشور را در نوردیده و جهانی شده است.هر چند طی چند ده گذشته به علت های مختلف از قبیل نبود هتل و زیرساخت های کامل گردشگری وصنعت توریسم شاهد افول  جاذبه های طبیعی وبناهای تاریخی و به دنبال آن کاهش حضور گردشگران و دوست داران آثار تاریخی در سپیدان بوده ایم.

توجه نکردن به مکان های تاریخی و گردشگری سپیدان طی سال های اخیر باعث شده، این مکانها که هر کدام شناسنامه ای از هویت و تاریخ این سرزمین هستند در حال زوال و نابودی قرار گیرند.بر کسی پوشیده نیست پس از صنایع تولیدی، گردشگری یکی از مهم ترین صنعت های پر درآمد جهان به شمار می‌آید. ولی متاسفانه این مهم در شهرستان سپیدان که می توانست به کاهش وضعیت اسف بار بی کاری در این شهر کمک کند هیچ توجهی نشده است.هر چند طی چند سال گذشته توجه به صنعت گردشگری به یکی از برنامه های اصلی مسئولان سپیدانی تبدیل شده ولی مشاهدات عینی مردم تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد.

شهرستان چهار فصل سپیدان مملو از جاذبه های توریستی و تاریخی است که می توان با یک برنامه جامع و مدرن به نحو احسن از آنها بهره برد و به دنیا معرفی کرد که نگین زاگرس را می توان از محدود مناطقی از کشور به شمار آورد که به برکت وجود مناطق طبیعی مستعد گردشگری و هوای خاص آن وشهرستانی چهارفصل؛ سالانه پذیرای انبوه گردشگران از داخل و خارج کشور است.

یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی این نقطه از بهشت آبشارهای متعدد وتفرجگاههای بی شماری هستند که در بیشتر اوقات مقصد گردشگران داخلی وخارجی محسوب می شوند و با توجه به وجود چنین استقبالی از این مناطق بکر ؛همچنان مردم اصیل خود منطقه هیچ بهره ای نمی برند و سودجویان یا سرمایه گذاران کلان بیشترین نفع را خواهند برد.

 گردشگری به لحاظ روحی و روانی برای مردم بسیار مفید است و از لحاظ اقتصادی، چرخش مالی خیلی عظیمی دارد لذا می­ تواند جایگاه خوبی را برای منطقه ای مانند سپیدان ایجاد کند. کارشناسان حوزه گردشگری حیات هویت روستایی را در گرو توسعه بوم گردی می دانند و بر ضرورت شناسایی مناطق روستایی و توسعه این رشته گردشگری تأکید دارند.

بوم گردی یا همان اقامتگاههای سنتی و قدیمی در روستاها آنچنان جایگاه و پایگاهی نزد مسافران پیدا کرده است که گردشگران داخلی وخارجی برای گذراندن اوقات خود بدنبال چنین مکانهایی هستند .بوم‌گردی‌ها می‌توانند ظرفیت ویژه‌ای را برای شهرستان سپیدان در حوزه گردشگری روستایی و عشایری فراهم کنند. بلکه می توان از ظرفیت روستایی و عشایری می‌توان برای فراهم کردن زیرساخت‌ها استفاده کرد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی اماکنی امن، ایمن و در عین حال دارای جاذبه‌های بومی و اصیل محل احداث خود بوده که با همراه داشتن غذاهای بومی و محلی، اقامتگاه‌هایی مطلوب و مقاصدی مورد اقبال گردشگران خارجی و ایرانی است که از زندگی شهری و فضای پراسترس آن دور هستند.علی رغم اینکه با ظرفیت بالای شهرستان سپیدان می توان فرصت های شغلی متعدد ایجاد کرد که نیازی به مدارک دانشگاهی بالا ندارد و جوانان نگین زاگرس با فعالیت در این شغل ها می توانند معیشت خود را تامین کنند.اما تاکنون گامی مهم دراین خصوص برداشته نشده است واین صنعت مهم دنیا درنگین زاگرس ناشناس مانده است.

یکی از ظرفیت های خوب شهرستان سپیدان ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی است ودراین راستا میطلبد مسئولین مربوطه از هر طرح و ایده ای در این زمینه به ویژه در سطح روستاها با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان و رونق اقتصادی روستا در راستای ماندگاری و اقامت مسافر و گردشگر حمایت کنند

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، بوم ، اقامتگاه
نظرات بینندگان