کد خبر: ۱۲۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

بازی با روان مردم؛ سرانجامِ واردات کود انسانی چه شد؟

درحالی که چندی پیش سازمان توسعه تجارت کشور واردات ۱۶۰ تنی کود انسانی (گل و لای فاضلاب) از ترکیه را تکذیب کرد اینک برخی رسانه‌ها آن را تایید کرده‌اند و تایید و تکذیب‌ها همچنان ادامه دارد.
به گزارش شیرازه، هفته گذشته بود که رئیس صنعت معدن تجارت ایران با طرح این موضوع که ۱۶۰ تن کود انسانی از ترکیه وارد کردیم، خواستار پرهیز از واردات غیرضروری و بی‌رویه شد. این موضوع جنجال بسیاری درمیان رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آورد.

اما مدت زیادی نگذشت که سازمان توسعه تجارت این خبر را تکذیب و گزاره جدیدی مطرح کرد: سازمان توسعه تجارت به عنوان مسوول ثبت سفارش کالا طی سال های ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه ثبت سفارش واردات برای این ردیف تعرفه (گل و لای فاضلاب) نداشته است.

شماره تعرفه ذکر شده در برخی رسانه ها مربوط به گل ولای و فاضلاب است که به معنای واردات کود انسانی نیست و در صنایع شیمیایی کاربرد دارد. با این وجود برای این ردیف تعرفه نیز طی سال های ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه ثبت سفارشی انجام نشده است و بنابراین وارداتی صورت نگرفته است.

متن تکذیبیه سازمان توسعه تجارت

بیشتر بخوانید:

ادعای وزارت صنعت در مورد واردات کود انسانی رد شد

خبر واردات ۱۶۰ تن کود انسانی از ترکیه صحت دارد؟

ورود مجلس به ماجرای واردات کود انسانی

اما درحالی که واردات چنین محصولی از بیخ و بن تکذیب شد، «حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور خبری روی صفحه توئیتر خود گذاشت تا ماهیت واقعی کالای وارد شده را نشان دهد. در این خبر نام اصلی کالای وارد شده «گرانول باکتری» عنوان شد که موارد مصرف آن  برای تصفیه‌خانه‌های صنعتی است. اما جالب اینجاست که حالا رسانه‌های طرفدار دولت دست به افشاگری درباره ماهیت چیزی می زنند که واردات آن پیش از این توسط سازمان توسعه تجارت به طور کل تکذیب شده بود.

توئیت حسام الدین آشنا برای تعیین ماهیت محصول

در همین رابطه، تصویری از جدول واردات گل و لای در برخی از رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد چنین کالایی تحت عنوان گل و لای در سال ۹۵ در ردیف «۳۸۲۵» مربوط به پسماندهای صنایع شیمیایی و صنایع وابسته، زباله شهرداری، گل و لای فاضلاب و سایر زباله ها وارد شده است. در زیرمجموعه آن کد تعرفه «۳۸۲۵۲۰۰۰» مربوط به گل و لای فاضلاب است.

وارات گل و لای فاضلاب از ترکیه در سال گذشته

اینکه محموله وارد شده به کشور کود انسانی بوده یا فاضلاب یا گل و لای فاضلاب، و این که آیا در کشور فاضلاب هم برای مصرف داخلی وجود ندارد، بحث دیگریست که در این روزها درباره آن بسیار گفته و نوشته شده است؛ اما موضوع دیگری که در این رابطه مهم است، تکذیب‌ها و تاییدهای دولتی است که موضوع را برای مخاطب پیچیده‌تر می‌کند و نه تنها امکان شفاف‌سازی در این زمینه را از بین می‌برد بلکه نتیجه آن سلب اعتماد افکارعمومی نسبت به آمارها و اظهارات نهادهای مسؤول و دولتی می‌شود.

انتقاد یکی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر درباره آمارهای متناقض

اما وبسایت «عصر ایران»‌، از رسانه‌های حامی دولت، در مصاحبه‌ای این مساله را تایید کرده است:

درست است که مجوز دارد ولی هر چیزی که مجوز دارد ما نباید وارد کنیم. مجوز داشته ولی به چه دلیل جلوی مجوز را نگرفته اند یا چرا باید ثبت سفارش انجام شود. این بحثی است که مطرح است و هیچکس جلوی آن را نمی‌گیرد.

وبسایت حامی دولت و تایید واردات گل و لای فاضلاب

وی تصریح می‌کند:

در صورتی که هدف این بوده گرانول هایی را وارد کنند و این گرانول‌ها عملکرد بهتری نسبت به گرانول های بومی دارد این موضوع در آزمایشگاه های محیط زیست کشور باید آنالیز و تایید شود. اگر تایید شده است شاید شرکت وارد کننده خدمتی انجام داده و نیّت خیر در این واردات بوده است. ما باید ببینیم کدام مرجع وزارت صنعت و معدن یا کدام مرجع سازمان محیط زیست یا کدام مرجع وزارت علوم، این بررسی را انجام داده اند.

مشرق
نظرات بینندگان