کد خبر: ۱۲۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
به بهانه‌ ورود آنفولانزای پرندگان به فارس:

گوشت و تخم‌مرغ را با پخت کامل مصرف کنید

به‌منظور پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای پرندگان، گوشت مرغ و تخم‌مرغ را به‌صورت کامل پخته و از قرار دادن تخم‌مرغ و محصولات گوشتی پرندگان در جوار مواد غذایی دیگر جلوگیری شود.
به گزارش شیرازه، با آغاز فصل سرما احتمال مبتلا شدن طیور و مرغ‌های تخم‌دار به بیماری آنفولانزای مرغی بیشتر می‌شود. البته در این فصل نظارت و معاینات کارشناسان سازمان دامپزشکی نیز به‌صورت جدی‌تری دنبال می‌شود.

این مسئله زمانی دارای اهمیت بیشتری می‌شود که آنفولانزای پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است که می‌تواند بدون رعایت نکات بهداشتی آن به‌راحتی به انسان مبتلا شود. این بیماری به استان فارس نیز رسیده، البته به گفته‌ مدیرکل دامپزشکی فارس تحت کنترل است و طیور مبتلابه آن همگی معدوم شده‌اند.

عوامل مؤثر در ابتلای طیور به آنفولانزای پرندگان

آنفولانزای پرندگان بیماری ویروسی است که دارای 256 گونه هست، یعنی ویروس این بیماری به دلیل دارا بودن وضعیت ساختمانی می‌تواند 256 نوع آنفولانزا ایجاد کند. استرس‌های پرورشی و محیطی شامل حمل‌ونقل و جابجایی پرنده، گرما، سرما، گرسنگی، تشنگی، واکسیناسیون، تغییر جیره غذایی، تغییر کارگر، کمبودهای غذایی بدن، تهویه و تراکم از عوامل مؤثر درشدت ابتلا و تلفات این بیماری است.

عفونت‌های سایه یا عفونت‌هایی که به‌صورت ثانویه به وجود می‌آید، قارچ زدگی و کپک‌زدگی دان مصرفی و وجود توکسین مترشحه قارچ‌ها مثل آفلاتوکسین در خوراک طیور، پایین بودن مقاومت بدنی طیور و ضعف مدیریت پرورش از عوامل دیگر این بیماری است.

تهیه جوجه‌های ضعیف و آلوده به مایکوپلاسما (MS و MG مثبت)، درگیری پرنده و شیوع بیماری‌های ویروسی به‌ویژه بیماری‌هایی مانند گامبورو، برونشیت، عفونت کم خونی ویروسی در جوجه‌ها، مارک و برخی از بیماری‌های میکروبی (باکتریایی) کوکسیدیوز عوامل این بیماری هستند.

انتقال بیماری آنفولانزای پرندگان در اثر تماس و مجاورت پرندگان سالم با پرندگان آلوده و یا ترشحات مدفوع آن‌ها و همچنین از طریق لوازم و تجهیزات، لباس، چکمه، وسایل نقلیه، آب و غذای مرغ صورت می‌پذیرد.

پرندگان مهاجر و وحشی یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس به‌ویژه بین کشورها است. همچنین پرندگان بهبودیافته از بیماری همواره می‌توانند به‌عنوان مخزن ویروس باعث انتشار و شیوع بیماری شوند.

راه‌های پیشگیری از بیماری آنفولانزای پرندگان در طیور

اعمال دقیق نکات بهداشتی و افزایش تأمین آن در سطح مزرعه، جلوگیری از تردد افراد متفرقه به داخل مزرعه، ضدعفونی کردن آب آشامیدنی، ضدعفونی کردن خودروهای حمل دان و تجهیزات هنگام ورود به مزرعه به کمک دستگاه سم‌پاش و عبور آن از داخل حوضچه ضدعفونی از راه‌های مؤثر جلوگیری از ورود بیماری است.

استفاده از لباس کار کامل شامل کلاه، شلوار و بلوز، دکمه و ماسک برای کلیه افراد شاغل و یا بازدیدکننده، گرفتن دوش برای کلیه نفرات قبل از ورود به سالن‌های پرورش به هنگام اتمام کار روزانه، استفاده از حوضچه ضدعفونی قبل از ورود به سالن، معدوم کردن صحیح تلفات در پایان هرروز، خودداری از جابجایی دان و مواد اولیه آن از یک مرغداری به مرغداری دیگر و یا از محل آلوده به محل پاک و خرید دان و مواد اولیه آن از مراکز معتبر و تابع ضوابط بهداشتی از راه‌های مؤثر پیشگیری است.

ویروس آنفولانزا در مقابل حرارت، خشکی و تغییر نیز سریعاً غیرفعال می‌شود ازاین‌رو استفاده از مواد پاک‌کننده چربی برای شستشوی وسایل و ضدعفونی به کمک فرمالین می‌تواند مؤثر باشد. انجام واکسیناسیون علیه بیماری طبق نظر دامپزشک مزرعه نیز یک اقدام پیشگیرانه است.

با توجه به این‌که کود مرغ یکی از بهترین محل‌ها برای بقاء ویروس است، ازاین‌رو باید با بهسازی و ضدعفونی با محلول فرمالین بر سطح آن امکان بقاء ویروس را از بین برد، ویروس در سرما و محیط مرطوب می‌تواند تا چند ماه زنده و فعال باقی بماند.

راه‌های پیشگیری از انتقال آنفولانزای پرندگان به انسان

بیماری از طریق تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط‌زیست آلوده ، به انسان انتقال پیدا می‌کند که علائم آن تب، سرفه، گلودرد، درد عضلات، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه‌ها، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال است.

برای پیشگیری عموم مردم، رعایت نکات بهداشتی، رعایت بهداشت دست‌ها که شستشوی دست با آب و صابون مهم‌ترین اقدام است، پختن کامل فراورده‌های به‌دست‌آمده از ماکیان شامل گوشت، تخم‌مرغ و غیره و جلوگیری از مصرف نیم‌پز آن‌ها به این دلیل که ویروس‌ها به‌وسیله گرما از بین می‌روند، کافی است. همچنین از گوشت‌های آماده و منجمد بسته‌بندی‌شده در کارخانه استفاده نشود.

به‌منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری علاوه بر دوری از طیور و پرندگان، گوشت مرغ را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشانده و از قرار دادن تخم‌مرغ و محصولات گوشتی پرندگان در جوار مواد غذایی دیگر جلوگیری شود و تخم‌مرغ را طوری بپزید که زرده و سفیده آن کاملاً سفت و پخته باشد.

فارس
نظرات بینندگان