کد خبر: ۱۲۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در گفتگو با شیرازه:

تربیت عفیفانه اولویت اصلی در جامعه اسلامی است/ توجه به کرامت زن حلقه گمشده در جامعه کنونی

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) درخصوص اینکه کدام حوزه در بحث عفاف و حجاب راهبردی تر است، به کرامت زن اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه کرامت زنان با تفاخر نسبت به مردان با راهکار نابجایی چون ورود به مشاغل مختلف سنجیده می شود.
تربیت عفیفانه اولویت اصلی در جامعه اسلامی است/ توجه به کرامت زن حلقه گمشده در جامعه کنونی
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در حاشیه همایش فمینیسم در ترازوی نقد در گفتگو با شیرازه، درخصوص جایگاه زن در اسلام و آنچه در جامعه کنونی ایران وجود دارد، گفت: متاسفانه ما مسئله اصلی زنان را سطحی فهمیده ایم و امروزه بدحجابی به اولویت اصلی تبدیل شده است اما خود زنان مسئله نیستند!

سید عبدالرسول علم الهدی در ادامه با اظهار اینکه توجه به خود زنان به این معنی نیست که نسبت به موضوع بدحجابی بی تفاوت باشیم، بیان کرد: قطعا مسئله معیشتی و اقتصادی مسائل مهمی در جامعه دینی ما هستند اما این بدان معنی نیست که اگر در زنان در مسئله معیشتی به تنگنا برسند از موضوع فرهنگ و حجاب غافل شوند.

وی درخصوص اینکه کدام حوزه در بحث عفاف و حجاب راهبردی تر است، به کرامت زن اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه کرامت زنان با تفاخر نسبت به مردان با راهکار نابجایی چون ورود به مشاغل مختلف سنجیده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین بیان کرد: اشتغال زن در زمانی که جایگاهش نادیده گرفته نشود و متضاد با کرامتش نباشد به ذاته مشکلی ندارد اما باید توجه داشته باشیم که زنان، طبیعتی متفاوت از مردان دارند و قطعا با محیط هایی چون معادن، مکانیکی ها، کارخانه ها و دیگر مشاغل سخت سازگار نیستند چرا که برای حضور موفق در این مکان ها ملزم به حذف و یا کاهش کیفیت رسیدگی به عبودیتش و خانواده داری است.

علم الهدی با تاکید بر اینکه باید در این خصوص سیاست گذاری و موضع داشته باشیم، اظهار داشت: اگر ما واقعا با یک نگاه ایدئولوژیک و اسلامی انقلاب کرده و حکومت داری می کنیم و مدعی هستیم که برنامه ای برای سعادت انسان ها داریم پس چرا اجازه داده ایم که زنان بی حساب و کتاب وارد همه رشته ای تحصیلی بشوند و در راستای آن به اشتغال در مکان هایی که اساسا با روحیه شان در تعارض است بپردازند.

وی افزود: با تمام این اشتباهاتی که مرتکب شده ایم چگونه سراغ معضلاتی چون جمعیت، بیکاری، افزایش سن ازدواج و روابط جنسی آزاد در کشور می رویم!

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین با تاکید بر اینکه مشکل ما در جامعه کنونی نداشتن پاسخ و برنامه راهبردی برای کرامت زن ایرانی است، نادیده گرفتن ارزش وجودی زن در جایگاه حقیقی خود را حلقه گمشده جامعه ما دانست و گفت: کرامت زن وابسته به عبودیتش در مقابل خداوند است و نقش مادری، همسر بودن و خانواده داری نیز ظهور این عبودیت است.

علم الهدی با اشاره به سیره زندگی حضرت زهرا(س)، بیان کرد: ایشان در زندگی فردی و اجتماعی شان به گونه ای عمل می کردند که در راستای بندگی خداوند است، همانگونه در در ایفای نقش همسری و مادری نمونه و الگو هستند در مسایل سیاسی نیز دغدغه مند بودند و به وقتش در جامعه حاضر می شدند، چنانکه روزهای آخر زندگی شان را به فعالیت های سیاسی جدی پرداختند.

وی همچنین به اندیشه امام خمینی در خصوص زنان اشاره کرد و گفت: در دوران انقلاب به دلیل نیاز به حضور زنان در جامعه، ایشان فرمان حضور زنان در خیابان ها را صادر کردند و این در حالی بود که بسیاری از روحانیون و مراجع تقلید از این فرمان تعجب کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین مسئله اصلی در کشور در حوزه زنان را تربیت عفیفانه و ایفای نقش منحصر بفرد زنانگی عنوان کرد و گفت: بهترین راهکار، توجه به دیدگاه اسلام درخصوص ارزش نهادن به زنان و خانواده داری و مهیا کردن شرایط ازدواج در گروه سنی مشخصی است، نه اینکه همچنان سن ازدواج افزایش پیدا کند و این موضوع در اذهان کمرنگ تر شود.

علم الهدی تصریح کرد: ساختار اجتماعی تربیت فراگیر در حلقه های صالحین کشور می توانست یک عرصه جدی برای زنان در خدمات اجتماعی باشد لذا باید توجه داشته باشیم که در این حوزه ها غفلت نداشته باشیم.
نظرات بینندگان