کد خبر: ۱۲۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
مدیر یک پیام‌رسان بومی:

تسهیلات 5 میلیارد تومانی ویژه پیام‌رسان‌های بومی را نمی‌گیریم/ هیچ شرکتی پشت سفته یک پیام رسان امضا نمی‌زند

مدیر یک پیام‌رسان بومی گفت‌: پیام رسانی که تسهیلات با سود 8 درصد بگیرد باید ساخت‌و ساز انجام دهد تا 3 سال بعد یک میلیارد و 200 میلیون تومان سود را تضمین کند. بدتر اینکه هیچ شرکتی پشت سفته 5 میلیاردی یک پیام رسان را امضا نمی‌کند.

به گزارش شیرازه، محمد رسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان بومی آی‌گپ در پیگیری اجرایی شدن حمایت‌های دولتی از پیام‌رسان‌های بومی در پاسخ به اینکه آیا تسهیلات 5 میلیارد تومانی ویژه پیام رسان‌ها را دریافت کرده‌اید،‌ اظهار داشت: نتوانسته‌ایم این تسهیلات را دریافت کنیم؛ زیرا سود 8 درصدی و نیاز به ضامن معتبر برای امضای سفته‌ها دارد.

تسهیلات با سود 8 درصد به درد ساخت و ساز می خورد نه پیام رسان

کاظمی توضیح داد: 5 میلیارد تومان تسهیلات با سود 8 درصد با بازپرداخت 3 ساله، به معنی پرداخت 6 میلیارد و 200 میلیون تومان در سه سال است که مطمئناً هیچ پیام‌رسانی نمی‌تواند به این میزان سوددهی در مدت تعیین شده برسد و اگر کسی این تسهیلات را بگیرد نمی تواند به زخم پیام‌رسان بزند و باید کارهای دیگری مانند ساخت و ساز انجام دهد تا حداقل سود را تضمین کند.

مدیر این پیام‌رسان بومی ادامه داد: همچنین اگرچه ضمانت این تسهیلات از وثایق ملکی به سفته تسهیل شده اما باید شرکت معتبر دیگری غیر از همان پیام‌رسان سفته‌ها را امضاء کند که هیچ شرکتی برای یک پیام‌رسان داخلی 5 میلیارد تومان سفته را ضمانت نمی‌کند.

وی تأکید کرد:‌ بنابراین اگر چه شرایط تسهیلات ویژه پیام‌رسان‌ها نسبت به تسهیلات عادی تسهیل شده اما این شرایط هم هنوز برای پیام‌رسان‌ها سخت است.

گفتند تخفیف یک سومی پهنای باند پیام‌رسان‌های داخلی اعمال شده اما برخی شرکت‌های اینترنتی حتی IP پیام‌رسان ما را اشتباه زده بودند

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا تخفیف یک سومی پهنای باند برای پیام‌رسان‌های داخلی برای شما عملی شده‌، گفت: اگر چه در پیگیری های ما، اعلام می‌شود که این تخفیف اجرایی شده اما در عمل فقط اپراتورهای موبایل در پیگیری های ما جوابگو بودند و از بین شرکت‌های اینترنتی برخی حتی IP پیام‌رسان ما را اشتباه زده بودند یا اصلا نزده‌اند یا اطلاع‌رسانی نکرده‌ اند.

وی ادامه داد: بنابراین به ما گفته شده که تخفیف توسط اپراتورهای اینترنتی اعمال شده و در حالی که موارد نقضی دیده ایم مرجعی برای پیگیری نداریم.

10 و نیم میلیون ماهانه رک رایگان گرفتیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا وعده تخصیص فضای رایگان در دیتاسنتر عملی شده، گفت: به هر یک شرکت‌ها 3 رک در دیتاسنتر برج میلاد تخصیص داده شده است که کرایه هر رک 3.5 میلیون تومان است و در مجموع 10.5 میلیون تومان در ماه از این بابت به پیام‌رسان‌های داخلی کمک شده است.

به گفته وی، هر یک از این رک‌ها باید با 2 تا 3 میلیارد تومان تجهیزات سرور مجهز شوند.

کاظمی با اشاره به دیگر بندهای مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، گفت: اگرچه طبق این مصوبه برای سازما‌ن‌های مختلفی نقش حمایتی در نظر گرفته شده است اما دیگر سازمان‌ها تاکنون هیچ کاری در حمایت از پیام‌رسان‌های بومی نکرده‌اند و حداقل وزارت ارتباطات جلوتر از دیگر سازمان‌ها است.

به گفته وی، در این مصوبه برای ایجاد مزیت رقابتی برای پیام رسان داخلی نسبت به خارجی، بر ارائه خدماتی از جمله پرداخت داخلی تأکید شده که مورد تقاضای جدی دیگر پیام‌رسان هاست و تاکنون بر زمین مانده است.

وی ادامه داد: البته متقاضی این مجوزها نیستیم. زیرا معتقدیم پیام‌رسان‌های داخلی از جمله ما فعلا آنقدر اشکال دارند که اول باید اشکالات زیرساختی را برطرف کنند. مردم در پیام‌رسان‌های بومی به امکانات پایه نیاز دارند و تلگرام در حالی که هیچ یک از امکانات پرداخت بانکی یا تماس صوتی را ندارد مورد اقبال کاربران است و در نتیجه این امکانات باعث جذب مخاطب نمی‌شوند.

نظرات بینندگان