کد خبر: ۱۲۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
در گفتگو با مدیر سلامتکده طب سنتی حکیم عماد‌الدین شیرازی مطرح شد؛

انتقاد از نادیده گرفتن طب سنتی در بودجه 97 و طرح تحول نظام سلامت/ مراجعه ماهانه 900 نفر به تنها مرکز طب سنتی دولتی در جنوب کشور

هوشیار گفت: متاسفانه در طرح تحول نظام سلامت و بودجه 97 طب سنتی نادیده گرفته شده و به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای برای توجه به طب سنتی وجود ندارد!

به گزارش شیرازه، عوارض متعدد داروهای شیمیایی موجب شده است که مردم بیش از گذشته به داروهای گیاهی و طب سنتی روی آورند. طبق آمار در اغلب کشورهای توسعه‌یافته بیش از 70 درصد مردم از طب سنتي استفاده می‌کنند و بودجه‌های کلانی نیز به این حوزه اختصاص می‌یابد؛ در ایران نیز طب سنتي از قدیم‌الایام جایگاه ویژه‌ای داشته و روز به‌روز اقبال مردم نسبت به آن بيشتر مي‌شود هرچند علیرغم دیده شدن بودجه طب سنتی در برنامه ششم توسعه و نقش موثر آن در زمینه پیشگیری از بیماری اما این حوزه در بودجه 97 سهمی نداشت!

نکته حائز اهمیتی که اغلب مردم از آن غافلند این است که حتی داروهای گیاهی نیز عوارضی دارد و باید درمان بیماری‌ها از طریق روش سنتی و نسخه‌های گیاهی را نیز از مراکز مطمئن و مورد تایید دریافت کرد. با ایجاد سلامتکده‌های طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 با دیدگاه «حفظ سلامتی مقدم بر درمان» و «تمرکز بر اصلاح سبک زندگی و غذا درمانی» طب سنتی در ایران جایگاه قابل اطمینان‌تری یافت و عرصه بر دلالان این حوزه که گاهی بدون توجه به عوارض ناشی از ترکیب گیاهان دارویی نسخه‌پیچی می‌کردند، تنگ‌تر شد.

در مهرماه سال 1388 مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاسیس شد و در نیمه رمضان سال 1394نیز سلامتکده طب سنتی حکیم عماد‌الدین شیرازی زیر نظر این مرکز فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات در حوزه طب سنتی آغاز کرد.

ابراهیم هوشیار، مدیر سلامتکده طب سنتی حکیم عماد‌الدین شیرازی در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص خدماتی که در این مرکز به مراجعین ارائه می‌شود، گفت: در این مرکز سه اصل درمانی طب سنتی ایران شامل توصیه‌های غذایی- بهداشتی، استفاده از ترکیبات طبیعی و روش‌های دستی درمان (ماساژ) ارائه می‌شود و افراد سالم نیز می‌توانند برای اموری از جمله مزاج‌شناسی، آموزش اصل تندرستی و برخورداری از خدمات ماساژ به متخصصین مرکز مراجعه کنند.

وی با اشاره به فعالیت کلنیک‎‌های سردرد، زنان، نازایی، مفاصل، گوارش، آسم، آلرژی و پوست در این مرکز گفت: علت مراجعه اغلب مراجعه‌کنندگان این مرکز بیماری‌های گوارشی بوده است و با توجه به اینکه تنها مرکز دولتی ارائه خدمات طب سنتی جنوب کشور است، بیماران زیادی از شهرهای جنوبی کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند.

تشکیل بیش از ده هزار پرونده برای مراجعه کنندگان به مرکز طب سنتی

مدیر سلامتکده طب سنتی حکیم عماد‌الدین شیرازی با بیان اینکه برای هر بیمار در بدو ورود پرونده‌ای شامل شرح حال بیمار تشکیل می‌شود، گفت: تا کنون برای بیش از ده هزار و 400 نفر از مراجعه‌کنندگان این مرکز پرونده موجود است.

هوشیار میانگین مراجعه به درمانگاه در سال 94 را ششصد نفر عنوان و اضافه کرد: در سال گذشته و امسال به طور میانگین ماهانه 900 نفر در این مرکز ویزیت شده‌اند.

وی با اشاره به خدمت 15 نفر از دستیاران و پزشکان همکار در سلامتکده طب سنتی حکیم عمادالدین گفت: تمام پزشکان این مرکز پس از اتمام دوره پزشکی عمومی 4 سال نیز در دوره تخصصی طب ایرانی اسلامی تحصیل کرده‌اند.

مدیر سلامتکده طب سنتی حکیم عماد‌الدین شیرازی درخصوص داروهایی که در این مرکز ارائه می‌شود، توضیح داد: داروخانه زیر نظر مستقیم دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت می‌کند و پزشکانی که دکترای داروسازی را تمام کردند و بعدPHD گیاهان دارویی را گرفته اند، داروها را در لابراتورهای جداگانه تولید و ترکیب می‌کنند و سپس در اینجا ارائه می‌دهند.

هوشیار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد، گفت: از روزهای آغازین فعالیت مرکز از طریق مسئولین دانشگاه پیگیر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات بوده‌ایم اما متاسفانه با مسائلی که اکنون بیمه ها با آن درگیر هستند خیلی تمایلی به تحت پوشش قرار دادن خدمات طب سنتی ندارند و پیگیری آن در چرخه باطلی افتاده است. از طرفی تعرفه‌های ارائه خدمات، دولتی می‌باشد و هزینه‌ها زیاد نیست.

وی در پاسخ به سوالی با اشاره توجه به طب سنتی در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: متاسفانه در طرح تحول سلامت و بودجه 97 طب سنتی نادیده گرفته شده و هیچ بودجه‌ای به آن اختصاص داده نشده که به نظر می‌رسد به دیدگاهی که در وزارتخانه بهداشت نسبت به طب سنتی وجود دارد برمی‌گردد و اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

هوشیار طب سنتی ایرانی را مکل طب مدرن دانست و افزود: طب سنتی با طب مدرن هیچگاه تقابلی نداشته و مکمل هم هستند. پزشکی پیشرفت کرده و برخی بیماری ها مانند ایدز در قدیم نبوده و در هیچ کدام از متون هم ذکر نشده و نمی توان ادعا کرد که با طب سنتی می توان بیماری های جدید مانند ایدز را از بین برد.

مدیر سلامتکده طب سنتی حکیم عماد‌الدین شیرازی گفت: دیدگاهی که مردم نسبت به طب سنتی دارند با نگاه آکادمیک خیلی فرق دارد. از قدیم مرسوم بوده که به جاهای دیگری مراجعه می‌کردند که برای آنان نسخه‌پیچی می‌شد و عدم اطلاع از عوارض ناشی از تداخل دارویی و عوارض گیاهان دارویی مشکلاتی، ایجاد می‌کرد.

درصورت تامین مکان خدمات طب سنتی در سایر نقاط شیراز نیز ارائه می‌شود

هوشیار ضمن توصیه به مردم برای مراجعه به مراکز مطمئن ارائه خدمات طب سنتی تاکید کرد: مراکزی که آکادمیک است باید بیشتر معرفی شود تا مردم به آنجا مراجعه کنند چراکه همه افرادی که در این مراکز خدمت می‌کنند پزشک هستند و دوره‌های تخصصی را گذرانده و تجویز دارو و نسخه‌پیچی بر اساس شواهد و تحقیقات علمی انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان در تلاش هستیم در صورت فراهم شدن مکان مناسب، با استفاده از ظرفیت اساتید طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمات طب سنتی در نقاط دیگر شهر نیز ارائه شود.

نظرات بینندگان