کد خبر: ۱۲۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

نگرانی والدین از آخرین شب چهارشنبه سال/با هیجان نوجوانان در چهارشنبه سوری چگونه برخورد کنیم؟

بر اساس گزارش مسوولان استان فارس سال 94 از 38 ماموریت اورژانس تعداد افراد بستری شده در بیمارستان 25 نفر بودند که سال 95 این میزان به 12 نفر کاهش یافته است.
به گزارش شیرازه، اغلب شب «چهارشنبه» آخر سال طی سال های گذشته با نگرانی خانواده ها و آماده باش سازمان های امداد رسان و پلیس همراه بوده است. طبق گزارشات مراکز امدادی و درمانی بیشترین آسیب دیدگان و مصدومان «چهارشنبه سوری» بعد از استان تهران مربوط به استان فارس است.
سال گذشته میزان تلفات در شب چهارشنبه آخر سال نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش مسوولان استان فارس سال 94 از 38 ماموریت اورژانس تعداد افراد بستری شده در بیمارستان 25 نفر بودند که سال 95 این میزان به 12 نفر کاهش یافته است.
کارشناسان علت اصلی این کاهش را آگاه سازی جوانان و نوجوانان نسبت به خطرات مواد محترقه و همچنین والدین در هنگان مواجهه شدن با حوادث می دانند.

با توجه به اینکه بیشترین آمار قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند لذا والدین باید فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه کنند و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند، و یا حداقل خود با کودکان همراه باشند تا اعمال آنها را کنترل کنند و باید از افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند دوری کنند تا از بروز حوادث احتمالی همچون، سوختگی ناشی از انفجار و آتش حجیم، اصابت ترکش و رسیدن نورهای خیره کننده به چشم، قطع عضو و معلولیت، آتش سوزی و انفجار بکاهند.
 
 در این شب متاسفانه افرادی هستند که بدون در نظر گرفتن شادی مردم نظم و آرامش شهر را بهم میریزند. و با وجود هشدارهای قوه قضاییه و نیروی انتظامی ایجاد نا هنجاری می کنند که بهترین کار دور شدن از ایشان و ترک محل نا ایمن است.

نگرانی والدین از آخرین شب چهارشنبه سال/ آگاه سازی تلفات را کاهش می دهد

توصیه به خانواده ها

در ادامه 15 توصیه به والدین برای همراهی فرزندان خود جهت پیشگیری از هر گونه حوادث چهارشنبه سوری به اختصار آمده است


۱) در شادی های فرزندان دلبندتان مشاركت كنید تا همیشه نظاره گر گل خنده های شان باشید.
۲) با فرزندانتان در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح همراهی كنید.
۳) قطع عضو، ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نكنید.
۴) از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان اكیدا جلوگیری نموده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید.
۵) از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیكی وسایل حرارتی و برقی خودداری نمایید.
۶) حتی الامكان برای روشن كردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده كنید.
۷) در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به كپسول اطفاء حریق و جعبه كمك های اولیه اطمینان حاصل نمایید.
۸) مراقب رفتارهای خطرناك و ناهنجار افراد باشید و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.
۹) از سوزاندن وسایل یا مواد غیر متعارف مانند كپسول گاز، لاستیك و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الكل، كاربیت و مانند آن جدا خودداری نمایید.
۱۰) از برپایی آتش در معابر باریك و در نزدیكی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پاركینگ های عمومی خودداری كنید.
۱۱) از برپایی آتش های حجیم و غیر قابل مهار خودداری نمایید.
۱۲) حتی المقدور با ریختن مقداری خاك در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداری نمایید.
۱۴) نگهداری مواد محترقه غیر استاندارد از قبیل اكلیل و سرنج، زرنیخ و كلرات، ... غیر مجاز و برخلاف قانون بوده و می تواند خسارات جبران ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد.
۱۵) با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجك و مواد محترقه به ساختمان ها كه موجب آسیب رساندن و بد منظر كردن آنها و سیمای شهرمان می گردد، خودداری نمایید.

نظرات بینندگان