کد خبر: ۱۲۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
سرپرست اورژانس فارس:

ترقه‌های دست‌ساز عامل اصلی سوختگی‌ها در چهارشنبه سوری/ بیشتر آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری 11 تا 19 ساله هستند

دکتر مرادیان گفت: عمده صدمات چهارشنبه آخر سال به دلیل استفاده از مواد محترقه دست‌ساز است و بیشتر آسیب‌دیدگان 11 تا 19 ساله هستند.

ترقه‌های دست‌ساز عامل اصلی سوختگی‌ها در چهارشنبه سوری/ بیشتر آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری 11 تا 19 ساله هستندبه گزارش شیرازه، سرپرست اورژانس فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چهارشنبه آخر سال شلوغ‌ترین روز برای حوزه سلامت است، اظهار داشت: به صورت میانگین روزانه 2 هزار تماس با اورژانس فارس برقرار می‌شود که در چهارشنبه آخر سال به 4 هزار تماس افزایش پیدا می‌کند.

دکتر محمدجواد مرادیان ادامه داد: در چند سال اخیر متاسفانه ترقه‌بازی به یک رسم در چهارشنبه آخر سال تبدیل شده و عمده آسیب‌ها از ترقه‌ و مواد محترقه دست‌ساز است که صدماتی را به ناحیه سر، دست و سینه وارد و موجب سوختگی در افراد می‌شود که بیشترین آسیب دیدگان در رده سنی 11 تا 19 سال می‌باشند.

سرپرست اورژانس فارس با تاکید بر مراقبت خانواده‌ها از فرزندان خود افزود: هم‌اکنون 4 آمبولانس در شیراز فعال است که 10 آمبولانس دیگر به همراه 3 موتور لانس اورژانس و 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس برای چهارشنبه آخر سال اضافه خواهد شد و در صورت نیاز ارتش، سپاه، هلال‌احمر و نیروی انتظامی نیز آمبولانس‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

مرادیان با اشاره به اینکه در سال 94 تعداد مصدومین جدی چهارشنبه آخر سال 38 نفر و در سال 95 تعداد مصدومین به 24 نفر کاهش پیدا کرد، گفت: با نزدیک شدن به چهارشنبه پایان سال تاکنون 22 مصدوم جزئی داشتیم که سرپایی مداوا شدند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با نزدیکی حادثه پلاسکو به چهارشنبه آخر سال و فضاسازی‌های رسانه‌ای که در بحث احترام به شهدای آتش‌نشانی شد، روزهای پایانی سال با آرامش و امنیت بیشتری سپری شد و امسال نیز امیدواریم که با یادآوری خاطره شهدای اتش‌نشان از حوادث جبران ناپذیر پیشگیری شود.

سرپرست اورژانس فارس بیان کرد: امسال مرکز تخصصی سوختگی امیرالمومنین در شهرک صدرا پذیرش مصدومین چهارشنبه آخر سال را برعهده دارد که سوختگی جزئی به درمانگاه بیمارستان قطب الدین منتقل می‌شود و بیمارستان نمازی و شهید رجایی نیز در صورت وجود ترافیک سنگین و مشکل در تردد آمبولانس‌ها، پذیرش مصدومین را انجام می‌دهند.

مرادیان با اشاره به فعالیت نیروهای آتش‌نشان به عنوان مشاوره خانواده‌ها که به صورت استاندارد آتش روشن کنند، توصیه‌هایی را نیز بیان کرد که در صورت دچار حریق شدن یک فرد، با پتو یا پارچه آتش را خاموش، زیور آلات فرد را خارج و آب سرد بر روی مصدوم ریخته شود تا حرارت پس از خاموش شدن آتش به بافت‌های زیرین پوست آسیب نرساند.

وی با تاکید بر اینکه تجمع مردمی در محل حادثه نباید باشد چرا که امدادرسانی را با سختی مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: امسال تعداد مصدومین تصادفات شهری هزار و 236 نفر بودند که نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش داشتیم اما تصادفات جاده‌ای فارس با هزار و 262 مصدوم، 12 درصد افزایش پیدا کرده است.

مرادیان با بیان اینکه ایام نوروز 95 تعداد 159 ماموریت و در مدت مشابه امسال 175 ماموریت اورژانس فارس مربوط به مسمویت با گاز مونوکسید کربن بوده است، گفت: مسافران و شهروندان از روشن کردن هرگونه وسیله گازسوز اعم از زغال‌سوز و چوب سوز در اماکن بسته خودداری کنند چرا که گاز مونوکسید کربن بدون رنگ و بو است و ممکن است مصدوم متوجه مسمویت نشود.

سرپرست اورژانس فارس ابراز کرد: به دلیل آمار بالای تصادفات و فوتی‌های حوادث جاده‌ای فارس، 4فروند هلی‌کوپتر در شیراز، جهرم، لار و آباده در ایام نوروز فعال است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان