کد خبر: ۱۲۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

آمادگی کامل آتش نشانی در آستانه چهارشنبه سوری

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری آتش نشانی شیراز از آمادگی کامل نیروهای آتش نشانی به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی در چهارشنبه آخر سال خبر داد.
به گزارش شیرازه، هادی عیدی پورمعاون آموزش، ایمنی و پیشگیری آتش نشانی با بیان اینکه ۲۰ گروه امدادی و عملیاتی برای مقابله با حوادث ناشی از چهارشنبه سوری در وضعیت آماده باش قرار دارند، گفت: این نیرو‌ها با تجهیزات و امکانات کامل باتوجه به پایش و بررسی محل‌های پر خطر در نقاط مختلف شهر شیراز استقرار می‌یابند تا در صورت وقوع حادثه، به کمک شهروندان بشتابند.

وی در مورد تمهیدات سازمان آتش نشانی برای چهارشنبه سوری امسال، اظهار کرد: اقداماتی که در حال حاضر توسط آتش نشانان انجام شده است شامل آموزش‌های شهروندی است که این مرکز با حضور در مدارس نواحی ۴ گانه آموزش و پرورش شیراز به ۲۹ هزار و ۷۰۰ دانش آموز نکات آتش بازی و مواد آتش زا را ارائه داده است.

عیدی پور با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی و آموزشی در سطح شهر انجام شده است، ادامه داد: از جمله این اقدامات توزیع و نصب پوستر‌های هشدار دهنده مرتبط با شب چهارشنبه سوری آخر سال در ۲۹ نقطه شهر است.

وی بیان کرد: با توجه به این که در شب چهار شنبه سوری ترافیک افزایش خواهد یافت و معابر شلوغ می‌شوند بر همین اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، حداقل ۱۰ اکیپ‌های سیار آتش‌نشانی نیز در این شب، در سطح شهر تردد می‌یابند تا در صورت لزوم در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند.

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری آتش نشانی شیراز با اشاره به اینکه بیشترین عملیات‌های آتش نشانی در این شب سوزندان ضایعاتی، چون لاستیک و چوب است، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند و استفاده از مواد آتش زا توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد.

عیدی پور با اشاره به برخی نکات که رعایت آنها، حوادث را کاهش می‌دهد، گفت: از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، جدا بپرهیزید.

وی افزود: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید.

عیدی پور ادامه داد: تماشاچیان (ناظرین بیگناه) معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند، سعی کنید در تیر رس ترکش‌ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

وی بیان کرد: آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه، و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می‌کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.

عیدی پور اظهار داشت: در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید.

وی همچنین گفت: از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسول ها، اسپری حشره کش و وسایل شیشه‌ای مانند شیشه آب، آمپول) و قوطی‌های فلزی (مانند قوطی‌های اسپری و کنسرو) به درون آتش جدا بپرهیزید؛ زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ذرات آن پرتاب و وارد چشم می‌شود.

عیدی پور با اشاره به اینکه حتما از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید، ادامه داد: وجود یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است.

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری آتش نشانی شیراز بیان کرد: قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آنرا حتما توسط آب سرد کرده و جمع آوری کنید.

وی افزود: شهروندان شیرازی در صورت بروز هر گونه حریق یا حادثه، ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۲۵ تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق، اطلاع دهند.

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری آتش نشانی شیراز در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته کلان شهر شیراز به عنوان کم حادثه‌ترین شهر در کشور شناخته شد، تصریح کرد: امید است امسال نیز با رعایت مسائل ایمنی همواره خاطره خوشی در این روز‌های پایانی سال برای خود و خانواده رقم بزنیم.




نظرات بینندگان