کد خبر: ۱۲۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد؛

شرط تجویز داروهای مخدر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت بهداشت در توزیع نظام مند داروهای مخدر، گفت: پزشکان طبق فارماکوپه رسمی کشور باید دارو تجویز کنند.
به گزارش شیرازه، محمد نعیم امینی فرد، در خصوص اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو مبنی براینکه پزشکان خارج از فهرست دارویی تجویز نکنند، افزود: پزشکان در تجویز دارو ملزم به رعایت فارماکوپه دارویی هستند، همچنین سازمان غذا و دارو نیز موظف است در فواصل منظم با توجه به پیشرفت های علمی و دارویی فارماکوپه را روزآمد کند.

وی با تاکید براینکه پزشکان باید متعهد به تجویز دارو طبق فارماکوپه رسمی کشور باشند، افزود: فارماکوپه یعنی داروهایی که اثر بخشی آنها کاملا به روش های مختلف به اثبات رسیده و این داروها تحت سامانه و فارماکوپه تدوین شده و موجود است، اما داروهایی نیز وجود دارند که اثر بخشی و ارجعیت منافع آنها بر وجود آنها اثبات نشده و این دست داروها وارد فارماکوپه نمی شوند.

وی با بیان اینکه فارماکوپه از تعهدات بیمه ای متفاوت است، تصریح کرد: ممکن است دارویی در فارماکوپه موجود بوده اما در سبد پوشش بیمه ای قرارنگیرد، بنابراین تاکید بر فارماکوپه بیشتر یعنی توجه بر موازین علمی و تجویز منطقی دارو است. ضمن اینکه نظام مند کردن فروش داروهای مخدر کاملا مورد تایید است؛ در حال حاضر برای بیماران صعب العلاج که درگیر دردهای شدید هستند طبق ضوابط موجود پزشکان می توانند اقدام به تجویز داروهای مخدر کنند.

امینی فرد با اشاره به اینکه کمیسیونی مدارک بیمار متقاضی استفاده کننده از داروی مخدر را بررسی می کند، گفت: پس از بررسی مدارک می توان تشخیص داد که فرد نیازمند به استفاده از داروی مخدر هست یا خیر، بنابراین اینکه وزارت بهداشت به دنبال توزیع متمرکز اینگونه داروها در داروخانه های مشخص است، اقدام قابل قبولی است، اما به شرط اینکه با اصل دسترسی مردم منافات نداشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، افزود: استفاده از  این داروها نیازمند نسخه پزشک بوده و امکان استفاده از این داروها توسط یک کمیسیون نظارتی باید مورد تایید قرارگیرد.

منبع: مهر

نظرات بینندگان