کد خبر: ۱۲۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

ربیعی با 2 رای بیشتر در وزارت کار ماندگار شد/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نماینده مردم بوکان گفت:اگر آقای ربیعی همانقدر که به مقابله با استیضاح می‌پرداخت به وظایف خود در وزارتخانه عمل می‌کرد امروز وضع کارگران و بازنشستگان به گونه دیگری بود.
به گزارش شیرازه، ساعت هشت و سی دقیقه صبح امروز 22 اسفند 96 نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

در ابتدا موافقان و مخالفان استیضاح ربیعی با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس به بیان دیدگاه هایشان در مورد عملکرد وزیر کار و تعاون اجتماعی پرداختند.

ربیعی وزیر ماند

در نهایت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن نظر موافقان، مخالفان و سخنان وزیر کار، مجددا به وی رای اعتماد دادند.

بر این اساس، از 253 رای ماخوذه، 126 رای موافق4ی و 124 رای مخالف به ربیعی داده شد.

موافقان و مخالفان چه گفتند؟

عثمانی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون:

ربیعی وزیر «کارفرما» و «تبعیض اجتماعی» است

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس با تاکید بر اینکه استیضاح نه یک تهدید بلکه فرصتی برای عملکرد وزرا است اظهار داشت: البته طبیعی است که وزیری که عملکرد مثبت برای دفاع نداشته باشد از هر ابزاری برای مبارزه با استیضاح استفاده می‌کند و آقای ربیعی یکی از نمونه‌های بارز این مبارزه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای ربیعی همانقدر که به مقابله با استیضاح می‌پرداخت به وظایف خود در وزارتخانه عمل می‌کرد امروز وضع کارگران و بازنشستگان به گونه دیگری بود.

عثمانی در ادامه گفت: قدرت شایعه پراکنی و ایجاد شک و دو دلی از سوی هواداران آقای ربیعی در دل استیضاح کنندگان قابل تقدیر است! همدستان شما (ربیعی) استیضاح کنندگان را متهم کردند که چون شما به آنها باج نداده‌اید استیضاح را کلید زده‌اند؛ مرد باشید و پشت همین تریبون بگویید که کدام نماینده از شما باج خواسته  است صریحا اعلام کنید تا در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عذر این نماینده را بخواهیم و در غیر این صورت مجلس به واسطه اتهام بر نمایندگان عذر شما را خواهد خواست.

وی با اشاره به اینکه ربیعی وزارت تعاون را به وزارت «حصر تعاون» تبدیل کرده است خطاب به وی عنوان داشت: مدیریت شما موجب شده است که سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور هر روز کاهش یابد و امروز بیش از 28 درصد تعاونی‌ها به حالت تعطیل درآمده است و استمرار مدیریت شما تعاون را از عرصه اقتصاد حذف می‌کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه ربیعی وزیر کار نیست بلکه وزیر کارفرما است خطاب به او گفت: به جایی رسیدی که به وضع کارگران به  تشکل‌ها رسیدگی می‌کنید تا در چنین روزی به کمک شما برسند.

وی با تصریح بر اینکه ربیعی چشم خود را بر وضعیت کارگران بسته است خاطرنشان کرد: امروز کارگران با مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد حداقل حقوق را می‌گیرند و اگر هم اعتراض کنند اخراج می‌شوند و از حق بیمه هم برخوردار نیستند.

عثمانی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شما می‌گویید اگر کسی اعتراض کند رسیدگی می‌کنید اما شما او را از چاله به چاه می‌اندازید و شما مسئول همه این چاله‌ها و چاه‌ها پیش پای کارگران هستید.

وی با یادآوری اینکه امروز بسیاری از کارگران 12 ساعت در روز کار می‌کنند اما حداقل دستمزد هم به آنها پرداخت نمی‌شود خطاب به ربیعی گفت: مقابل وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولت است که خانم‌هایی با مدارک کارشناسی و ارشد در آن روزی 15 ساعت با 500 هزار تومان حقوق کار می‌کنند؛ اگر توان بیرون آمدن از اتاق‌تان را ندارید حداقل پرده اتاق را کنار بزنید تا وضع آنان را ببینید.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ربیعی را نه وزیر «رفاه اجتماعی» بلکه وزیر تبعیض اجتماعی برشمرد و خطاب به او گفت: شما صندوق تامین اجتماعی را به وجه‌المصالحه باندی و جناحی تبدیل کردید؛ الحق شما استادید! استاد گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط.

عثمانی گفت: شما متخصص ارتوپدی را مدیرعامل تامین اجتماعی کردید بعد می‌گوید صندوق تامین اجماعی در حال ورشکستگی است، شما متخصص جامعه شناسی را به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای منصوب کردید و به ما می‌گویید چون یک کرد و اهل سنت را منصوب کرده‌ام، از استیضاح صرف‌نظر کنید در حالی که با این انتصاب غیرتخصصی موجب شدید راه برای انتصاب سایر کردها مسدود شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید فضای استیضاح را به واسطه نزدیک بودن به سال جدید احساسی کرد اظهار داشت: من صدای بازنشستگانی هستم که در شب عید پولی در جیبشان برای عیدی دادن به نوه‌ها و نتیجه‌هایشان نیست؛ اگر شب عید است برای بازنشستگان هم شب عید است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به ربیعی گفت: شما و مدیران‌تان جمعا توان دویدن 100 متر را هم ندارید.

نادری در موافقت با استیضاح وزیر کار:

اگر جوانان صفر مرزی را جذب نکنیم داعش و کومله آنان را جذب می‌کنند

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی و موافق استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت: آقای ربیعی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شما است، مثل شستا و سازمان بازنشستگی که هیچ وقت بر روی آن مدیریتی نبوده است.

نادری خاطرنشان کرد: شما متولی کارگران هستید،‌تاکنون چه اقدامی برای کارگران و بازنشستگان انجام داده‌اید؟ تخلفات گسترده در مجموعه وزارت تعاون سوء مدیریت به واسطه انتصاب افراد ناشایست، ناکارآمد و بدون تخصص از عملکردهای شما است.

وی اضافه کرد: عدم کارآمدی و پایین بودن نرخ بازه سرمایه‌گذاری یکی از شاخص‌های دیگر شما است. عدم توجه به اشتغال یکی دیگر از مشکلات شما است. همین نمایندگان 1.5 میلیارد از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکلات وزارتخانه‌ها به شما اختصاص دادند. شما 9 ماه هیچ اقدامی انجام ندادید و کشور را معطل خود و همکارانتان کردید.

نماینده پاوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما برای اینکه نمره خودتان در مقابل سونامی فقر بالا کنید، سونامی فقر را پایین کشیدید. معاون شما در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را در سال 96،  700 هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ حضرت عالی قهرمان شوید. این درحالی است که مطابق با نظر کارشناسان نرخ فقر 2.5 میلیون تومان است. به برکت مدیریت شما در این مدت 6 ساله در حوزه رفاه 80 درصد جامعه ما زیر خط فقر هستند.

نادری اضافه کرد: شما که مسئول اشتغال کشور نیستید. خودت این را گفته‌ای، ولی 40 درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شما است. شما باید اعضای هیئت مدیره شرکت تابعه خود را اعلام می‌کردید تا بدانند سرمایه اشتغال جوانان در دست چه کسانی است. ماحصل دوران مدیریت حضرت عالی این بوده است که ارزش دارایی سرمایه کارگران به دو درصد تنزل پیدا کرده است. این درحالی بود که اگر شما و وزارتخانه طویل شما نبود و سرمایه کارگران را در بانک می‌گذاشتیم، 20 درصد حداقل ارزش افزوده برای کارگران داشت.

وی اظهار داشت: شما در نقطه صفر مرزی که چندین بار هم خودم پیش شما آمدم و این را گفتم که اگر ما جوانان آنجا را جذب نکنیم، داعش و کومله آنها را جذب می‌کنند، چه اقدامی انجام دادید؟ حضرت عالی با یک رایزنی کاری کردید که ما کوتاه آمدیم و می‌گفتید که انجام می‌دهم، اما متأسفانه امروز اگر جوانی در نقطه صفر مرزی بیکار باشد مشکلات امنیتی برای کشور به وجود می‌آورد و اگر جوانی بیکار در تهران باشد آسیب اجتماعی به وجود می‌آورد.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چه جوانان عزیز و بزرگواری در نقطه صفر مرزی 86 درصد به همین دولت رأی دادند، اما امروز از بیکاری می‌نالند درحالی‌که به خاطر بیکاری کسان دیگر دارند جوانان را جذب می‌کنند. متولی اشتغال جوانان شما هستید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد: شما اگر امروز کاری انجام دهید که در جامعه بازخورد خوبی داشته باشد، همین شما از مردم رأی می‌خواهید. ملت ایران باید بداند ما نمایندگان دنبال لابی‌گری نیستیم و نه از کسی خواسته شخصی داریم.

مقصودی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

رئیس‌جمهور در صورت شنیدن صدای مردم ربیعی را مجبور به استعفا می‌کرد

حسین مقصودی نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) در صحن علنی مجلس و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت: امروز اوضاع و احوال وزارت رفاه بیمار است و این وزارتخانه که با تمام لایه‌های جامعه، کارگران، عشایر و زنان بی‌سرپرست سروکار دارد تحت مدیریت آقای ربیعی است. 

وی با اشاره به اینکه اقشار مذکور به نظام بی‌اعتماد شده‌اند، ماجرای وزارت کار را قصه‌ای پرغصه برشمرد و اظهار داشت: در مجلس مصوب کرده بودیم که روستاییان بالای 60 سال که 10 سال حق بیمه دادند بازنشسته شوند اما از تیر امسال، وزارت رفاه یک نفر را بازنشست نکرده است.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت: شما می‌گویید پول جهت پرداخت به بازنشستگان روستایی به ما نمی‌دهند؛ در حالی که شما باید به جای لابی‌ کردن جهت چند صباح بیشتر در قدرت ماندن برای گرفتن حق و حقوق بازنشستگان لابی می‌کردید.

وی با ذکر اینکه اگر یک قالی‌باف یک روز بر سر کار نرود بیمه او قطع می‌شود، اظهار داشت: اوضاع این وزارتخانه عریض و طویل را بنگرید اگر صدای کارگران و بازنشستگان را می‌شنیدید این اغتشاشات به وجود نمی‌آمد.

نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر رئیس جمهور پیام مردم را می‌شنید قطعاً آقای ربیعی را هم مانند آقای فانی مجبور به استعفا می‌کرد.

وی با یادآوری اینکه کارگران بسیاری دو سال است که عیدی نگرفته‌اند، عنوان داشت: بیایید برای اصلاحات واقعی و شنیدن اعتراضات کارگران به رفتن آقای ربیعی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رأی مثبت دهیم.

مقصودی در ادامه خطاب به نمایندگان، گفت: مجلس دهم عزت خود را از دست داده است؛ اگر می‌خواهید امید در دولت تدبیر و امید به کارگران و بازنشستگان برگردد به این استیضاح رأی دهید.

نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی تاکنون چند بار برای پاسخ به سؤال به مجلس آمده است، گفت: آقای ربیعی تبدیل به کیسه بوکس دولت شده است و به نفع ایشان است که با رأی نمایندگان در سمت دیگری مشغول شود.

نگهبان سلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

مجلس بلیت سقوط وزیر کار از وزارتخانه را صادر می‌کند/ جان مردم از هر وزیری عزیزتر است

محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: شما حق ندارید به خاطر پرسشگری وکلای ملت را زیر سوال ببرید،‌توانمندسازی اقشار ضعیف و ناتوان یعنی تبدیل معلولیت به فرصت نه محدودیت؛ ولی عملکرد حضرتعالی در چند سال گذشته نشان می‌دهد نه ضعفا توانمند شدند و نه معلولیت خود را از دایره تنگ محدودیت رهانیده است که این امر باید از رهگذر توسعه بنگاه‌های اقتصادی و سرازیر شدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغال‌زایی دهک‌های پایین صورت می‌گرفت.

وی افزود: نکته بعدی در ارتباط با گروه هواپیمایی آسمان است امروزه شما چه بخواهید و چه نخواهید ایران اسلامی عزیز داغدار است، داغدار 66 نفر از هموطنان گرانمایه خویش است، هواپیمایی آسمان که در زیرمجموعه مدیریتی شما است چارت مدیریتی آن بدون رعایت کمترین شاخص‌های ایکائو انتخاب شده است و چیزی جز سقوط هواپیما نمی‌توان از یک مجموعه غیرمتخصص، ناکارآمد و کارنابلد انتظار داشت.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید برای شما و هواپیمایی آسمان درآمدزایی مهم باشد ولی برای ما جان عزیزانمان که هنوز اجسادشان پیدا نشده عزیزتر از هر وزیر و هر هواپیمایی آسمانی است.

نگهبان سلامی ادامه داد: همکاران عزیز! آقای ربیعی عزیز! سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌‌آورم طبق عادت قرآنی از جیب در می‌آورید، بغض می‌کنید،‌ فضا را احساسی می‌کنید تا از این رهگذر ارزش‌های دینی و انسانی مجددا برای خودتان بلیت بازگشت به وزارتخانه را اخذ کنید. اما امروز باید خدمتتان عرض کنم مجلس شورای اسلامی امروز بلیت سقوط شما را توسط هواپیمایی آسمان صادر خواهد کرد.

حسن بیگی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

وزیری که نگاه جنگ روانی داشته و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی ببرد نمی‌خواهیم

ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه (22 اسفند ماه 96) پارلمان در موافقت با استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: همه نمایندگان باید برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی سخن حق بگویند و در این بین آن افرادی که توانایی انجام امور را ندارند هیچ پست و مقامی را قبول نکنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است، اظهار کرد: مجلس با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این مجموعه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارتخانه مذکور150 میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، ادامه داد: اگر این رقم در اختیار بانک‌ها قرار گیرد سالانه 30 میلیارد دلار سود ایجاد می‌کند که طی مدت 4 سال تصدی وزارت باید 120 هزار میلیارد تومان سود ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم بر این اساس افزود: طبق اعداد و ارقام اعلام شده نباید حقوق و مزایای هیچ فرد بازنشسته‌ای عقب بیفتد.

حسن بیکی با اشاره به اینکه شرکت نفتکش ایران که سومین شرکت بزرگ بین‌المللی است در اختیار وزارتخانه مذکور است، گفت: همچنین 60 درصد  پالایشگاه‌های کشور نیز به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی  واگذار شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از پتروشیمی‌های کشور نیز زیرمجموعه وزارتخانه یاد شده است، اظهار کرد: پتروشیمی‌ها باید سالانه 30 میلیارد دلار سود داشته باشند و بر این اساس سود حاصله به خزانه واریز شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سهام رجا نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دارد، ادامه داد: مجموعه شستا نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است و با سود حاصل از آن می‌توان یک کشور را اداره کرد؛ در این بین همه دولتمردان، کارگران و غیره اذعان می‌کنند که 10 سال آینده ظلم‌های صورت گرفته مشخص خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه متأسفانه پالایشگاه‌‌های تحت نظر وزارتخانه نمی‌توانند اورهال شوند، افزود: پتروشیمی‌ها نیز در حال انهدام و از بین رفتن هستند.

حسن بیکی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری! باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی داشته و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد؛ خطاب به جناحی که عنوان می‌کند این وزیر سهمیه ما است عنوان می‌کنم ربیعی را بردارید و وزیر قدرتمندی برگزینید که مجلس هم به او رأی بدهد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: مگر شما اعلام نکردید نگاه جوانگرایانه دارید، چرا به جوانان بها نمی‌دهید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی اشک‌هایش را نشان‌ می‌دهد و کارهای احساس انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: امیدوارم مجلس احساس برخورد نکند و وزیر جدیدی برای وزارتخانه مذکور انتخاب شود و آقای ربیعی به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی منصوب شود.

حسنوند در موافقت با استیضاح وزیر کار:

بی اعتنایی ربیعی به کارگران ما را مجبور به استیضاح کرد

فریدون حسن‌وند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در برنامه استیضاح علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی که صبح امروز برگزار شده بود، به عنوان موافق استیضاح اظهار داشت: ربیعی شش ماه قبل، وعده اشتغال، اصلاح مدیران، برخورد با مفاسد و جمع کردن باشگاه‌های سیاسی در مجموعه این وزارتخانه را داد، اما چه شد؟ 

وی ادامه داد: استیضاح امروز ربیعی به دلیل عدم وفای عهد وی به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است، آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به تو نبود؟ آیا سانحه آن را به گردن گرفتی و اظهار تأسف کردی و یا فقط فرافکنی کردی؟ آقای ربیعی چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتی؟ 

حسنوند افزود: آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به  جامعه کارگران ما را وادار به استیضاح شما کرد، آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینی؟ آیا زنان را نمی‌بینی که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردی؟ 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای ربیعی! شما در زمان اخذ رأی اعتماد گفتید مسئول مستقیم در رفاه اجتماعی هستید، چرا اقدامی نکردید؟ و اگر ناتوان بودید چرا استعفا ندادید؟ آقای ربیعی شما دوستان خود را با 2 میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود. 

وی ادامه داد: آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟ 

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: شما اعلام کردید من مسئول اشتغال در کشور هستم،‌ وقتی مردم به مشکلات حوزه اشتغال اعتراض کردند، شما گفتید من مسئول نیستم، پس مسئول این کار کیست؟ 

حسنوند گفت: شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید، شما به مجلس اصولگرا آمدید و گفتید من نفوذی نظام در بین آنها بودم، درود بر انسان‌هایی که بر اصول خود ثابت قدم هستند. 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟ 

وی افزود: شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان توهین کنند، شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید. 

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران! شما به خیابان‌ها آمدید و برای مشکلات اشتغال، اقتصاد و فساد اعتراض کردید، امروز ما برحسب وظیفه استیضاح وزیر را در دستور کار قرار دادیم، و هر چه مجلس تصمیم بگیرد ما می‌پذیریم. 

ربیعی در صحن علنی مجلس:

موافقان استیضاح با استناد به آمار بگویند چند درصد از برنامه‌ها انحراف داشته‌ام

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (سه شنبه 22 اسفند) در صحن علنی مجلس در دفاع از خود اظهار داشت: حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین خردمندانه اهم مسائل کشور و فرصتی برای مباحثه‌ای جدی میان عضو دولت و نمایندگان حول چالش های پیش روی کشور می‌دانم.

وی با بیان اینکه در مقام یک کنشگر سیاسی اجتماعی که سابقه چهار دهه خدمت و حدود 5 سال در این وزارت خدمت کرده درس‌های بزرگی برای تحولات اجتماعی سیاسی اقتصادی امروز آموخته ام.

ربیعی با بیان اینکه استیضاح را حق مجلس که به فرموده امام(ره) عصاره فضایل ملت است می‌دانم تصریح کرد: استیضاح و سؤال مجلس آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متأسفم که در همین ابتدا مطابق آنچه در قانون استیضاح آمده بود باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند. از رئیس مجلس انتظار دارم از طرح مسائل خارج از موضوع جلوگیری کند.

ربیعی با بیان اینکه در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و 191 نماینده به آن رأی دادند اظهار داشت: مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.

وی با بیان اینکه با جملات و گزاره‌های کلی نمی‌توان در مورد مشکلات قضاوت کرد تصریح کرد: باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.

ربیعی تصریح کرد: اگر هم بنده رأی نیاورم سرباز کوچکی برای نظام خواهم بود. 

وی با بیان اینکه متأسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه هایی چون شستا آن هم به شکل اغراق آمیز تقلیل یافته اظهار داشت: من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر می‌گویم که امروز مسائل بنیادینی پیش روی داریم. به جز سیاست خارجی و خشکسالی که دو مسئله پیش روی ماست، فقر عدالت، آینده مردم، بیکاری مزمن شده مسائلی هستند که پیش روی ما قرار دارد. با فهم درست و اجماع حول آنها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر اظهار داشت: خشکسالی، فقر و موضوعاتی از این دست را در به وجود آمدن این ناآرامی‌ها دخیل می‌دانم. غالب دستگیرشدگان شغل داشتند و اتفاقات دیگری در این حوادث دخیل است.

ربیعی با بیان اینکه خوشحالم که در وزارتخانه‌ای حضور دارم که با اصلی ترین مسائل امنیت ملی مربوط است اظهار داشت: خواهم گفت که در حد وسع خودم در این حیطه‌ها موفق عمل کردم.

وی ادامه داد: من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ماه یک میلیون نفر به وزارتخانه ما مراجعه می‌کنند و همین موضوع، شرایطی را به وجود آورده که می‌توانیم با استفاده از آن، برنامه هایی را برای ثبات بیشتر نظام پیش بریم.

محبی‌نیا: ربیعی جزو فعال‌ترین وزرا بوده است

جهانبخش محبی‌نیا  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پس از سخنان وزیر کار در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از اقدامات آقای ربیعی انتقاد دارم، اما باید بگویم که ایشان جزو فعالترین وزرا بوده است. ما از وزرای زیادی گله‌مند هستیم اما باید مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد.

وی بیان کرد: خاضعانه از حضور حضرت حق استدعا دارم تاحدی که مقدور است بر زبانم واقعیات و حقایق جامعه جاری شود. مطالبی مطرح شد که بخشی از آنها قابل تامل است و من از آقای ربیعی می خواهم اگر مجلس شورای اسلامی دوباره به ایشان رای اعتماد داد، به این دغدغه‌ها که از سوی نمایندگان مطرح شد، توجه کنند.

وی در ادامه گفت: عدم توجه بعضی از مدیران شاید باعث ناراحتی باشد. اما نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی از وزرا گله‌مندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد و نباید به گونه‌ای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود. بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها می‌دانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستان‌ها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم.

محبی‌نیا افزود: عده‌ای در خصوص گذشته ربیعی سخن گفتند. ربیعی فرزند جوادیه است و در خانواده‌ای فقیر رشد کرده است. زمانی که شتاب انقلاب مانند بهمن سرعت پیدا کرد و تمامی نیازهای نهفته در تاریخ دهان باز کرد، در کردستان من شاهد بودم که ربیعی به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت رفت.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه زمان پهلوی اگر یک صفحه متن کردی پیدا می کردند، حکمش اعدام بود اما اولین مجله به زبان کردی با مدیریت ربیعی انتشار یافت، تصریح کرد: دیروزِ ربیعی اینگونه بوده است. او اولین کسی بود که برای ایجاد اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهای بیکاری که از احزاب و کُومله بازگشته بودند، گام برداشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مسئله بدهی بانکها از طرف سازمان تامین اجتماعی مطرح شد. در سال ۱۳۳۲ متوسط عمر ۵۵ سال و سن بازنشستگی مردان ۶۵ و زنان ۶۰ بود. اما امروز به برکت انقلاب میانگین عمر به ۷۶ الی ۸۰ رسیده است و سن بازنشستگی به ۵۰ سال تقلیل یافته است. شاید باعث و بانی بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی ما نمایندگان باشیم. چراکه نسبت به گسترش و پوشش بیمه اقدام انجام داده‌ایم.

محبی نیا ادامه داد: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد و توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در این خصوص متمرکز کرد. شاخص فقر ما در سال ۸۴ ، ۸۰ درصد بوده است اما امروز در سال ۹۶، ۳۰ درصد است. نه اینکه ما نسبت به مشکلات باید بی توجه باشیم اما حمایت در این زمینه چندپاره است و بخشی از مبارزه برعهده نمایندگان و بخشی برعهده سایر مسئولان جامعه است.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید برای مبارزه با فقر به صورت واحد حرکت کنیم. ما باید به آقای ربیعی در ارتباط با گذشته و همچنین در ارتباط با تیم اقتصادی ماهری که دارد، نگاه کنیم. من همیشه طرف مجلس بوده‌ام. امروز ما ۸۲ بیمارستان داریم و ۱۵۹ بیمارستان و درمانگاه درخواست ثبت داده‌اند. میانگین اعتباری که برای این بیمارستان‌ها باید تامین شود، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. ما باید به مردم توجه کنیم و همه مسئولین بر این امر تاکید داشته‌اند. اما همه ما باید در کنار هم حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: درست است که انتقاداتی نسبت به عملکرد آقای ربیعی وجود دارد اما بنده فکر می کنم اگر با رای اعتماد اجازه ادامه کار را به ایشان دهیم، با توجه به گذشته ایشان حرکت مثبتی خواهد داشت. ما از آقای ربیعی انتظار انجام کارهای بزرگتری داریم و احساس می کنم ناراحتی استیضاح کنندگان این بوده که از ایشان انتظار انجام کارهای بزرگتری داشته‌اند.

محبی نیا در پایان گفت: پنجره واحده خدمات تامین اجتماعی امروز گسترده‌ شده و ما انتظار درست شدن زیرساخت‌ها را نیز داریم. رفاه مردم و تقویت درآمد خانوار باید جنبه عملیاتی پیدا کند. استیضاح حق مجلس است و هیچ کس نباید بگوید که چرا مجلس استیضاح انجام می دهد.


در مخالفت با استیضاح وزیر کار:

کواکبیان: افتخار می‌کنیم که ربیعی زمانی در وزارت اطلاعات بوده است

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 22 اسفندماه و به عنوان مخالف استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی در آن مسئولیت دارد سه بخش اجتماعی، اقتصادی و خدماتی دارد که فقط 20 درصد آن مأموریت‌های اقتصادی است، در حالی‌که موافقان اصلاح، بنگاه‌داری را یکی از مشکلات این وزارتخانه دانستند.

وی با ذکر اینکه عموم نمایندگان اعلام داشتند که از بهزیستی بخش اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران مسئولیت ربیعی رضایت دارند، خاطرنشان کرد: شفافیتی که در 80 درصد وزارتخانه‌ به کار گرفته شده است به 20 درصد اقتصادی وزارتخانه هم تسری یافته است.

کواکبیان گفت: امروز کدام استیضاح‌کننده آقای ربیعی قائل به این نیست که اتاق شیشه‌ای در وزارت رفاه نداریم؟ کدام اختلاس در وزارت رفاه رخ داده است؟ در دوره قبلی از 150 هزار میلیارد تومان فقط 17 هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی داده شد؛ فساد 3 هزار میلیارد تومانی امیرمنصور آریا و 100 میلیارد تومان دیگر از وزارت رفاه سرچشمه گرفته است؟

وی با دعوت از نمایندگان به رعایت انصاف و مقایسه فسادهای رخ‌داده در وزارت رفاه و دیگر بخش‌های کشور عنوان داشت: استیضاح‌کنندگان نمونه‌های فساد را در وزارت رفاه ارائه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوره وزارت ربیعی تغییرات گسترده‌ای در بخش اقتصادی وزارت رفاه رخ داده است، گفت: مدیریت بنگاه‌داری در دوران مسئولیت آقای ربیعی در وزارت رفاه به سهامداری تبدیل شده است و برخی از شرکت‌های این وزارتخانه در بورس قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در زمان آقای سعید مرتضوی در تأمین اجتماعی که ما در مجلس هشتم بودیم، می‌خواستند پول این سازمان را به نمایندگان بدهند؛ ما از آقای ربیعی پرسیدیم آیا شما به نمایندگان وام خواهید داد که ایشان گفتند بروند با ضامن از بانک وام بگیرد، چه اشکالی دارد؟

کواکبیان با اشاره به یکی از محورهای سخنان استیضاح‌کنندگان مبنی بر اینکه آسیب‌های اجتماعی به گردن علی ربیعی است، گفت: آیا جرأت دارید درباره آسیب‌های اجتماعی به وزیر کشور اعتراض کنید؟ آیا همه اشتغال کشور را باید آقای ربیعی سامان دهد؟ اگر آقای ربیعی نبود، ده‌ها تحصن و مشکل کارگری در کشور رخ می‌داد؛ اگر او را برکنار کنید چه کسی می‌تواند حجم مشکلات کارگری را برطرف کند؟

وی با اشاره به سخن یکی از موافقان استیضاح که از قول ربیعی گفته بود نفوذی نظام در ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 است، اظهار داشت: عیار اصلاح‌طلبی، ما هستیم و ما آقای ربیعی را صد درصد اصلاح‌طلب می‌دانیم و فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس هم مخالف استیضاح ایشان است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ایرادات این فراکسیون به آقای ربیعی این است که چرا تعامل بسیار خوبی با اصولگرایان و مستقلان مجلس دارد که البته به نظر من این خیلی خوب است.

وی افزود: استیضاح‌کنندگان می‌گویند آقای ربیعی لابی‌گر قوی است، در حالی که من که مخالف استیضاح هستم، حتی یکبار به دفتر ایشان نرفتم و در جلسه‌های ایشان هم شرکت نکردم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پایان با افتخار به اینکه ربیعی زمانی در وزارت اطلاعات بوده است، تصریح کرد: بدنه مجلس می‌خواهد به وزیری که از جنس کارگران است برای وزارت تعاون، کار و  رفاه اجتماعی رأی اعتماد دهد. در غیر این صورت جامعه کارگری دچار تنش می‌شود.

پورابراهیمی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

ویژگی‌های ربیعی متناسب با مأموریت‌های وزارت کار نیست/ در جلسه رأی اعتماد با لابی‌گری اجازه ندادند صحبت کنم

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 22 اسفند 96) گفت: در زمان رأی اعتماد برای آقای ربیعی در ابتدای دولت یازدهم برای تصدی وزارت کار ما عنوان کردیم که ویژگی‌های آقای ربیعی متناسب با مأموریت‌های این وزارتخانه نیست و امروز براساس همان پیش‌بینی‌ها ارزیابی ما از عملکرد آقای وزیر در طول 4.5 سال گذشته این است که وضعیت بسیار اسف‌باری را ما امروز در شرایط اقتصادی کشور شاهد هستیم.

وی افزود: من می‌خواستم در جلسه رأی اعتماد آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف وی صحبت کنم اما به هر دلیل لابی‌گری کردند و اجازه ندادند من مطالبم را مطرح کنم. مطلب من در مورد آقای ربیعی یک موضوع فردی نیست، بنده از روز اولی که آقای ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم بود با وی مخالف بودم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:  آقای ربیعی در طول سوابق کاری خود کارهایی انجام داده اما امروز عملکرد وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنای تصمیمات ما باید باشد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: آقای محبی‌نیا گفتند که آقای ربیعی در یک منطقه فقیرنشین به دنیا آمده و بزرگ شده، سوال من از آقای ربیعی این است که امروز منزل شما در کجاست؟ در شمال شهر است یا جنوب شهر؟ منزل شما چندصد میلیونی است یا چند میلیاردی؟  امروز وضعیت شما در بحث استفاده از ظرفیت‌ها چگونه است؟ فرزندان شما امروز در حوزه‌های مختلف چه‌کار می‌کنند؟

ادامه دارد...
نظرات بینندگان