کد خبر: ۱۲۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

وضعیت طلای سرخ در کشتزارهای فارس

وضعیت مناسب خاک و آب و هوا باعث کشت زعفران در کشتزار های استان فارس می شود.
به گزارش شیرازه، زعفران گیاهی دارویی با ارزش اقتصادی بالا در کشاورزی محسوب می شود که به طلای سرخ معروف است و نقش مهمی در صادرات غیر نفتی ایران دارد.خوردن گیاه زعفران در تقویت اعصاب، مجاری تنفسی و هضم غذا بسیار موثر بوده و در طب ایرانی جایگاه ویژه ای دارد.

طعم دهنده ای به ارزش طلا

زعفران در ذائقه ایرانی ها از دیر باز به عنوان یکی از بهترین طعم دهنده های غذا به شمار می رود که هر چند قیمت بالایی دارد و مانند طلا، گرمی و مثقالی به فروش می رسد اما در اغلب آشپزخانه‌های ایرانی این کالای ارزشمند یافت می شود.

این گیاه برای رشد خود آب کمتری را جذب می کند و قابل توجه بخش کشاورزی در مناطق کم باران و خشک است.
طلای سرخ ایران در سال های اخیر با کم توجهی ها، بازار را به دست رقبای خود داد اما با اجرای طرح های جدید در کشاورزی این محصول رونقی دوباره یافت.

وضعیت طلای سرخ در کشتزارهای فارس

فارس پیشرو در تولید زعفران

حشمت الله صادقی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بر اساس آخرین آمار 680هکتار از کشتزارهای فارس به کشت زعفران اختصاص یافته که 373 هکتار آن به صورت خشک تولید شده است.

وی بیان کرد: با وجود آفت و خشکسالی سطح زیر کشت زعفران روند افزایشی داشته است و در شهرستان های استهبان، سپیدان، نی ریز، اقلید، آباده، مرودشت، خرم بید، فیروزآباد، خرامه، سروستان، بوانات، سرچهان، شیراز، پاسارگاد، جهرم، فسا، نورآباد ممسنی، کوار، رستم و کازرون کشت می شود.

 

وضعیت طلای سرخ در کشتزارهای فارس

استان فارس یکی از استان های پیشرو در تولید زعفران بوده که گام های اساسی در زمینه توسعه کشت این محصول برداشته است.

مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه فارس رتبه 4 کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده، افزود: در طرح جامع زعفران استفاده از روش های ارگانیک و صدور شناسنامه زعفران کاران برای اصلاح الگوی کشت، پوشش بیمه مطلوب زعفران ، تهیه تجهیزات جمع آوری مناسب بودن پیازهای مورد استفاده، توسعه مزارع آرمانی (الگو) وترویج دستگاه های پیازکار در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

صادقی تصریح کرد: بهبود روش های آبیاری، حمایت از مزارع تکثیر پیاز زعفران و پرداخت یارانه به پیاز استاندارد در راستای این طرح توصیه شده، که بازاریابی علمی، برند سازی، ایجاد نمایشگاه های زعفران و توسعه صنایع بسته بندی برای رسیدن به سطح کشت مطلوب زعفران ضروری است.

وضعیت طلای سرخ در کشتزارهای فارس

وی ادامه داد: زعفران در گونه های مختلف سرگل،دسته،پوشال، نگین و ممتاز تولید می شود که شرکت تعاونی زعفران کاران سبز کار خشک کردن، بسته بندی، صادرات و فروش این محصول را بر عهده دارند.

مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: محصول زعفران به کشورهای دبی، قطر، ابوظبی، چین، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، اسپانیا، آمریکا و فرانسه صادر می شود.

وضعیت طلای سرخ در کشتزارهای فارس

تولید 3 هزار کیلوگرم زعفران در استان فارس

صادقی با بیان اینکه میزان تولید زعفران در استان فارس 3 هزار کیلوگرم است، اظهار کرد: کاشت زعفران در شهریور ماه آغاز و هر ساله برداشت به شیوه‌ دستی و سنتی از اواسط آبان‌‌ تا اواسط آذر در استان فارس انجام می‌شود.

وی انواع زعفران آلمه یا زرد،بنفش، سفید، خزر، زیبا، گیلان و زاگرسو کلاله قرمز را از دیگر گونه های زعفران برشمرد و گفت: تا کنون 80 تا 100گونه زعفران شناسایی شده که بهترین نوع زعفران در مصارف خوراکی و دارویی كركوس ساتيوسبوده بوده که از خانواده زنبقيان است.

صادقی تاکید کرد: زعفران به دو نوبت آبیاری نیاز دارد که آبیاری نخست در اوایل مهرماه و آبیاری دوم برعکس دیگر محصولات بعد از برداشت گل ها یعنی آخر آذر ماه انجام و عمده مصرف آب مورد نیاز این محصول از طریق آب باران تامین می‌شود.

مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: هزینه اولیه کاشت، داشت و برداشت از مشکلات تولید زعفران است که بخشی از آن با پرداخت یارانه یا اعطاء تسهیلات تامین شده و با برگزاری کلاس های آموزشی و ارائه مشاوره های فنی از کشاورزان حمایت می شود.

 باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان