کد خبر: ۱۲۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

چگونه مصرف بنزین خودرو را کاهش دهیم؟

مصرف بنزین در کشور ایران به نسبت جمعیت و تعداد خودروی موجود در آن بسیار بالاست، با توجه به هزینه سنگین تأمین سوخت برای کشور و لزوم کنترل مصرف این محصول استراتژیک، در این گزارش تلاش می‌شود راهکار‌های موثر در کاهش مصرف بنزین مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش شیرازه، بنزین از نمونه محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود که اهمیت آن به میزانی است که به نوعی با امنیت ملی کشور گره خورده است.

بدون تردید، یکی از بیشترین هزینه‌ها برای تأمین و تهیه محصول مورد نیاز کشور معطوف به بنزین می‌شود و با این اوصاف هرگونه تدبیر و اقدامی که به کاهش این محصول استراتژیک کمک کند، اقدامی سازنده در راستای کمک به توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور محسوب می‌شود و در نقطه مقابل با افزایش ضریب مصرف سوخت، دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده اقتصادی با چالش و نارسایی‌های خاص به خود مواجه خواهد شد.

با نیم نگاهی به آمار منتشر شده از سوی مراجع ذی ربط به این واقعیت پی خواهیم برد که ضریب مصرف سوخت در کشور ثابت نیست و به فراخور فصول، میزان بنزین مصرف با شدت و ضعف‌هایی همراه می‌باشد به واقع در فصولی که از آن تحت عنوان ایام سفر یاد می‌شود ضریب مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند.

در طول سالیان گذشته با راه اندازی جایگاه‌های سی ان جی، تا حدودی مصرف بنزین تعدیل شد، اما همچنان سرانه مصرف این سوخت استراتژیک (بنزین) در کشور بالا به نظر می‌رسد.

بنابر گزارش‌های منعکس شده از سوی برخی رسانه‌ها (همچون سایت الف.) میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای سال تا ۳۰ بهمن ماه سالجاری،۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در روز بوده که به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل (۷۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر) با رشد ۸ درصدی همراه بوده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها (ایسنا) میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای سال ۹۶ تا ۱۹ اسفند ماه،۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده که به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته، با رشد ۸ درصدی همراه بوده است.

میانگین مصرف بنزین در ماه بهمن، به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل نیز با رشد هشت و نیم درصدی همراه بوده است.

بدون تردید، این اعداد و ارقام برای کشوری که استراتژی اقتصادی آن بر پایه و مبنای اقتصاد مقاومتی بنا شده، نوید بخش و خوشایند به نظر نمی‌رسد و هر اقدامی که منجر به کاهش مصرف سوخت شود در تسریع روند دستیابی به اهداف مورد نظر، ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

کشور‌های پیشرفته جهان با اتخاذ تدابیر متعدد، روش‌های گوناگونی را برای تحقق این امر خطیر در دستور کار قرار می‌دهند، در این میان، در نظر گرفتن برخی موارد به ظاهر سطحی و ساده می‌تواند در کاهش مصرف بنزین موثر واقع شود.

امیر حسین لطفی‌زاده، کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، در تشریح روش‌ها و تکنیک‌های تأثیرگذار برای کاهش مصرف بنزین اظهار داشت:با رعایت برخی موارد از سوی مالکان خودرو می‌توان تا حدود بسیاری در کاهش و تعدیل مصرف سوخت به وتوفیقات لازم نائل شد.

وی در این خصوص افزود: تنظیم صحیح و اصولی موتور خودرو، یکی از ضروریاتی است که با تحقق آن می‌توان تا حدود بسیاری، نسبت به کنترل و کاهش مصرف بنزین موفق عمل کرد در غیر اینصورت با کارکرد ناصحیح اتومبیل شاهد افزایش مصرف سوخت و حتی آلودگی هوا و محیط زیست خواهیم بود.

این کارشناس فنی خودرو، گفت: شمع‌های خودرو از قطعاتی است که بار احتراق خودور را بر دوش می‌کشد و در صورت کیفیت نامرغوب این قطعه و مستهلک بودن آن، طبیعتا فرایند احتراق به نحو موثری انجام نمی‌پذیرد و این امر باعث بروز نارسایی در مصرف سوخت خواهد شد.

وی افزود: استفاده از روغن‌های ترکیبی از دیگر الزاماتی است که در صورت توجه به آن، می‌توان به توفیقات مطلوبی در مصرف سوخت نائل شد، زیرا روغن‌های اینچنینی از حیث تحمل حرارتی از توان بالایی برخوردار هستند و این روغن‌ها به نسبت روغن‌های معدنی از کیفیت مطلوب تری برخوردار هستند و با استفاده از این روغن‌ها افزون بر بالا بردن عمر موتور خودرو می‌توان مصرف سوخت را نیز کاهش داد.
از ضرورت تعویض به موقع فیلتر هوا تا پرهیز از حمل بار فراتر از توان اتومبیل

کارشناس فنی خودرو (لطفی زاده) گفت:یکی دیگر از ضروریات حائز اهمیت برای کاهش مصرف بنزین به تعویض فیلتر هوا معطوف می‌شود، امری که به ظاهر ساده و غیر مرتبط به نظر می‌رسد، اما در واقع امر با تعویض این قطعه ارزان قیمت و کم هزینه، مصرف بنزین کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به تنظیم باد لاستیک‌های اتومبیل، بیان کرد: عدم تنظیم باد لاستیک‌ها علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای تایرها، در افزایش مصرف سوخت نیز تاثیرگذار است و در صورت چک کردن به موقع باد لاستیک‌ها می‌توان از مصرف بی رویه سوخت جلوگیری کرد.

لطفی‌زاده گفت: لاستیک اتومبیل به تدریج تا حدودی باد موجود در خود را از دست می‌دهد و باید در میان مدت، نسبت به کنترل میزان باد، دقت نظر لازم را لحاظ کرد.

وی، بیان کرد: لاستیک خودرو‌ها در فصل تابستان به دلیل انبساط، به افزایش فشار می‌انجامد و در فصل سرما عکس این حالت رخ می‌دهد و با این اوصاف باید در فصل تابستان از باد لاستیک‌ها کم کرد و در فصل زمستان بر میزان باد آن افزود.

کارشناس مسائل فنی خودرو افزود: بار فراتر از معمول و بیشتر از میزان استاندارد و توان اتومبیل از دیگر ضروریاتی است که کم توجهی نسبت به رعایت آن، می‌تواند فشار مضاعفی را بر خودرو تحمیل کند و طبیعتا افزایش هر چه بیشتر و سنگین‌تر شدن بار خودرو باعث مضاعف شدن مصرف بنزین خواهد شد، لذا می‌طلبد به نسبت قدرت و توان خودرو به حمل بار در آن مبادرت ورزید و از جابجایی ادوات و بار‌های غیر ضروری، شدیدا پرهیز نمود.
تأثیر شیوه صحیح رانندگی بر کاهش یا افزایش مصرف سوخت

لطفی‌زاده (کارشناس فنی خودرو) در ادامه با اشاره به نقش حائز اهمیت روش صحیح رانندگی در کنترل مصرف سوخت گفت: برخی تصور می‌کنند لزوما کاهش مصرف بنزین معطوف به قطعات فنی خودرو و تنظیم بودن موتور اتومبیل می‌شود در صورتی که در کنار این امر که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است شیوه صحیح رانندگی نیز در تعدیل مصرف سوخت، تأثیرگذار می‌باشد.

وی افزود: پرهیز از سرعت فراتر از معمول، رعایت سرعت مجاز و اجتناب از میزان سرعت و شتابی که به ناچار مجبور به ترمز‌های ناگهانی شویم از اقداماتی است که با توجه به آن می‌توان از افزایش مصرف سوخت جلوگیری کرد.

کارشناس فنی خودرو گفت:کاهش سرعت در مسیر‌های سر بالایی و حرکت یکنواخت و پرهیز از لایی کشیدن به دلیل شرایطی که این شیوه از رانندگی ایجاد می‌کند و راننده مجبور است مکررا به کاهش و افزایش سرعت اتومبیل مبادرت ورزد از دیگر الزاماتی است که رعایت آن در تعدیل مصرف سوخت موثر می‌باشد.

وی افزود: حرکت خودرو با دنده مناسب، علاوه بر جلوگیری از تحمیل فشار به موتور خودرو و بالا بردن طول عمر قطعات مکانیکی در کاهش مصرف سوخت نیز بسیار نافذ و تاثیر گذار می‌باشد.
از شیوه صحیح تزریق بنزین به باک تا اجتناب از رانندگی در ساعات پر ترافیک

لطفی‌زاده در ادامه و در تشریح راهکار‌ها و روش‌های موثر در جلوگیری از افزایش مصرف سوخت، تصریح کرد: یکی از نکات حائز اهمیت به نحوه پر کردن باک اتومبیل از بنزین می‌شود که باید نسبت به آن توجه شود در غیر این‌صورت شاهد افزایش هزینه سوخت خواهیم بود و در برخی مواقع بدون اینکه بنزین در خودرو استفاده شود، به پرداخت هزینه بنزین استفاده نشده مجبور می‌شویم.

وی افزود: به عنوان نمونه برخی عادت به پر کردن باک خودرو تا بیشترین ظرفیت ممکن را دارند که این امر در مواقعی باعث خروج قطره قطره سوخت از باک در سر بالایی‌ها و سر پایینی‌های تند می‌شود و به تبع بخشی از سوخت تزریقی به باک هدر می‌رود.

کارشناس فنی خودرو، بیان کرد: فشار نازل تا آخرین حد ممکن از دیگر روش‌های غلطی است که بعضا باعث می‌شود در کنار بنزین، هوا نیز با فشار وارد باک خودرو شود و این موضوع باعث می‌شود بخشی از هزینه صرف شده برای خرید بنزین، از بابت هوای خروجی پرداخت شود.

وی، افزود: سوخت گیری در هوای بسیار گرم از دیگر اشتباهاتی است که باید از آن پرهیز شود، زیرا در دمای بالای هوا، بنزین چگالی بیشتری دارد و به عنوان نمونه ۲۰ لیتر بنزین از حجم کمتری برخوردار است و حجمی که کانتر یا شمارنده نشان می‌دهد، حجمی کاذب است پس سوخت گیری در هوای خنک بهترین زمان برای تزریق بنزین به باک خودرو است.

لطفی‌زاده در پایان یادآور شد: پرهیز از حرکت و تردد خودرو در ساعات پر ترافیک، اجتناب از درجا کار کردن خودرو و پایین نیاوردن پنجره‌های خودرو در هنگام رانندگی به دلیل فشار مضاعفی که حرکت باد در هنگام حرکت اتومبیل به بدنه خودور تحمیل می‌کند از دیگر ضروریاتی است که با توجه به آن می‌توان تا حدود بسیاری در کنترل مصرف بنزین موفق عمل کرد در غیر اینصورت همچنان شاهد رشد فزاینده و صعودی مصرف سوخت در کشور خواهیم بود که این پدیده در نقطه مقابل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار دارد و علاوه بر تحمیل خسارات اقتصادی باعث بروز نارسایی‌های زیست محیطی نیز خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان