‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

در یک هواپیما هستید، با آسایش خاطر در صندلی خود مستقر شده اید، و آماده اید که یک چُرت یک یا دو ساعته داشته باشید، که ناگهان بوی واقعاً بدی را احساس می کنید یا  احساس می کنید کسی به صندلی شما  لگد می زند و یا هر دوی این موارد! متوجه می شوید فرد کناری شما کفش خودش را درآورده و یک کودک ناآرام و بی قرار پشت سرتان نشسته است، متعجب می شوید و از خود می پرسید: چرا هنوز هم چنین مواردی اتفاق می افتد؟ مطمئناً همه می دانند که مقررات پرواز (rules of flying) چیست؟!

بیانش سخت است، اما نه_همه در این باره نمی دانند، و این قابل درک است؛ زیرا این قوانین به طور رسمی تایید نشده است. اما هر اندازه که این موضوع نا امیدکننده است، مواردی وجود دارد که کاملاً مطمئنیم اکثر مسافران می توانند با آن موافق باشند. پس اگر در این رابطه که تا چه حد درباره آداب معاشرت در هواپیما می دانید کنجکاو شده اید، از فهرست 10 قانون ناگفته در مسافرت های هوایی زیر به این موضوع پی خواهید برد.

 

  1. در هواپیما کفشتان را درنیاورید

اینکار را نکنید! به جز در مواقعی که کل ردیف برای شماست و یا زمانی که کاملاً مطمئن هستید پایتان بوی بدی نمی دهد، همیشه کفش در پایتان بماند. هیچکس دوست ندارد در هواپیمایی -که هوایش به اندازه کافی ناخوشایند است - ، بوی بد و عرق کرده پای شما هم به مشامش برسد و یا حتی بدتر، پای برهنه شما را که ممکن است به بیماری های قارچی هم آلوده باشد ببیند.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. هنگامی که کسی سعی دارد صندلیش را ترک کند، نیم خیز نشوید

چرا می خواهید باعث شوید که یک نفر برای خروج، متحمل فشار زیادی شود؟ اگر یک پرواز اقتصادی یا اکونومی کلاس (economy class) دارید، احتمالاً از تنگی فضای آن باخبرید. حالت نیمه ایستاده یا نیم خیز، نه تنها برای فرد در حال خروج، بلکه کار را برای همه آن هایی که در ردیف شما نشسته اند سخت و امری ناخوشایند و مزاحمت آمیز می باشد. در چنین حالتی، آن هایی که قصد بیرون رفتن دارند، جز با برخورد به شما قادر به خروج نیستند پس بهتر است با برخاستن از صندلی خود و ایستادن در کار آن به او اجازه دهید تا خارج شود.

  1. هرگز از یک غریبه نخواهید مراقب وسایل های شما باشد

حتی اگر افراد غریبه مانند یک فرشته به نظر برسند و یا حتی اگر با آن ها صحبت کرده و متوجه شده اید که در حال وقت گذرانی در توقف میان راه هستند، وسایلتان را به آن نسپارید؛ زیرا آن ها را به خوبی نمی شناسید! خودتان بهتر می دانید؛ آن ها ممکن است اقلام شما را بدزدند، از آن ها مراقبتی نکنند یا پس از شنیدن اعلان، آنها را رها کرده و به سمت پرواز خود بروند. همچنین، از این امر که باعث شوید به مردم -به خاطر رد کردن کمک به شما- احساس بدی دست دهد، دوری کنید؛ همه ما برنامه های خاص خودمان را داریم.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. صف امنیتی فرودگاه (security and customs) را معطل خود نکنید

هر کسی احتمالاً در گذشته، چنین اشتباهی را که مختص مسافران تازه کار می باشد مرتکب شده است. بررسی های امنیتی، بدون در نظرگیری اینکه در کدام فرودگاه هستید، تقریباً در همه جا به شکل مشابهی صورت می گیرند؛ پس گذرنامه و کارت پرواز خود را در دست بگیرید، لباس های رویی (بالاپوش) خود را در بیاورید، ابزارک های الکترونیکی یا اصطلاحاً گجت ها (gadgets)، مایعات و ژل را در سینی یا سبد مخصوص قرار دهید. بهتر است همیشه یک گام جلوتر بوده و زودتر خودتان را آماده کنید.

نکته: پخش و پلا نکردن تمام اقلام و وسایلتان، مشخصاً به طولانی نشدن زمان بسته بندی آن ها کمک می کند.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. در هنگام فرود هواپیما، صف را رعایت کنید

اول از همه، ما کاملاً احساس هیجان شما را درک می کنیم _شما سرانجام به مقصد رویایی خود رسیده اید یا به خانه خود برگشته اید یا از فضای بسته هواپیما نجات پیدا خواهید کرد. اما واقعاً لازم نیست که قبل از خاموش شدن علامت "کمربند ایمنی خود را ببندید"، برای برداشتن چمدان دستی خود عجله کرده یا سعی کنید همه را کنار زده و به اول صف خروجی برسید! با رعایت این موضوع، به احتمال زیاد، کمی بیشتر طول می کشد تا هواپیما را ترک کنید، ولی به خاطر داشته باشید که صبر و شکیبایی یک فضیلت است؛ بنابراین انسان با نزاکتی باشید و اجازه دهید ابتدا افرادِی که از شما جلوتر هستند، زودتر بروند.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. با صدای بلند به موسیقی گوش ندهید.

متاسف خواهید شد، اگر بدانید که چه تعداد از افراد این قانون را درک نمی کنند. اما این واقعاً دشوار نیست: ما تنها متوجه این موضوع نشده ایم که در هنگام گوش دادن به صدا لازم است خود را کنترل کنیم. و حدس بزنید چه صداهایی! کسی دوست ندارد موسیقی داب استپی (dubstep music) که گوش می دهید، یا جلوه های صوتی بازی در حال انجام، و یا مکالمات تمام نشدنی فیلمی که در حال تماشایش هستید را بشنود. به ویژه اگر سفرتان با یک پرواز طولانی و یا پرواز شبانه انجام گیرد. پس جزو این افراد نباشید!

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. صندلی خود را خم نکنید، مگر آنکه پروازتان بیش از دو ساعت طول بکشد

آیا پرواز اکونومی کلاس دارید؟ لازم نیست این را بگوییم، اما خواباندن صندلی تان، فضا را برای فردی که عقبتان نشسته است، محدود می کند. اشتباه برداشت نکنید_اگر پرواز شبانه طولانی مدتی دارید، کاملاً منطقی است که صندلی خود را خم کنید! اما اگر پروازتان کمتر از دو ساعت طول می کشد یا موقع صرف غذا است، سعی کنید در هنگام عقب کشیدن صندلی خود، ملاحظه مسافری که پشت سر شماست را بکنید.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. نسبت به پرسنل هواپیما یا خانواده هایی که طفل خردسال دارند خشمگین نشوید

همه مسافرین این موضوع را نمی دانند، اما هر پدر و مادری که بچه در بغل دارد و می خواهد از طریق هواپیما سفر کند، باید با نگاه های خشم آلود همسفرانش مقابله کنند. بنابراین به خاطر داشته باشید که آن ها برای جلوگیری از جیغ زدن و گریه کردن بچه های کوچک خود، تمام تلاششان را می کنند. پس دفعه بعدی که یک طفل پنج ساله به پشت صندلی شما ضربه می زند، یادتان باشد از کوره در رفتن و خشمگین شدن نسبت به او، نسبت به والدینش و یا حتی گاهاً نسبت به کارکنان شرکت های هواپیمایی (که تنها در حال انجام وظیفه هستند) مطلقاً به بهبود این وضعیت کمکی نمی کند.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. سرویس بهداشتی را اشغال نکنید

همه ما می دانیم که در اکثر هواپیماها تنها یک سرویس بهداشتی وجود دارد. بنابراین یادتان باشد قبل از مسافرت حتماً دستشویی رفته باشید و اگر از آن دست افرادی هستید که نمی توانید خودتان را در طول یک پرواز طولانی مدت نگه دارید، یک صندلی نزدیک به راهرو را انتخاب کنید. یا اگر  فکر می کنید غذای مسمومی خورده اید و برای مدتی به طور اضطراری به سرویس بهداشتی نیاز پیدا می کنید، پیشاپیش این موضوع را به یکی از مهمانداران اطلاع دهید.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

  1. تسمه نقاله تحویل بار (چمدان) را مسدود نکنید

هر مسافری مشتاق است زودتر چمدان هایش را جمع آوری کرده و برود، لذا با ایستادن در کنار تسمه نقاله (conveyor belt)، جلوی دید دیگران را نگیرید! سعی کنید در فاصله مناسبی از تسمه قرار بگیرید که هم خودتان بتوانید چمدان هایتان را رویت کرده و مراقبشان باشید و هم دید دیگران را کور نکنید؛ به همین سادگی!

و تمام! این ها ده مورد از قوانین ناگفته در پرواز با هواپیما هستند. اگر بعد از خواندن این قوانین حس کردید که باید قبل از این ها انجامش می دادید، اخم نکنید و این مطلب را به عنوان یک بیدار باش فرض کرده و از آن درس بگیرید؛ سعی کنید در سفر بعدیتان، بهترین مسافری باشید که می توانید.

‏10 قانون ناگفته در مسافرت‌های هوایی

منبع : tripzilla