کد خبر: ۱۲۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

چرا سود سهام عدالت تدریجی واریز شد؟/ پرداخت قطعی 150 هزار تومان سود به 2 دهک پائین جامعه

سود سهام عدالت 2 دهک پائین جامعه که مبلغ 150 هزار تومان می‌شود، قطعاً به‌حساب آنان واریز می‌شود.
به گزارش شیرازه، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان فارس در مورد چگونگی واریز سود سهام عدالت که چندی پیش به‌حساب مردم واریز شد، دلایل متفاوت بودن مبالغ آن، پرداخت قطعی سود کامل به 2 دهک پائین جامعه و ... توضیحاتی را ارائه کرد.

*چرا یک‌میلیون سهم مردم مستهلک نشد؟

افشین انصاری در ابتدا با اشاره به کلیت وضعیت سهام عدالت در کشور اظهار داشت: سهام 60 شرکت کشور در اختیار 49 میلیون نفر از مردم کشور قرارگرفته که مشمولین سهام عدالت هستند و قرار بر این شده که طی 10 سال بدهی مردم از قبال این سهم، از سود آن کسر شده و به‌حساب خزانه واریز شود.

وی افزود: اینکه چرا طی 10 سال شرکت‌های سرمایه پذیر نتوانستند یک‌میلیون سهم مردم را مستهلک کنند، بحثی جداگانه، مفصل و تخصصی است و اعتقاد بنده این است که اگر این کار درست انجام می‌شد نیازی به ارائه صورت‌حساب و درج بدهی مردم در آن نبود، چراکه اگر مدیریت قوی پشت این قضیه بود، شرکت‌ها در این 10 سال می‌توانستند بدهی مردم را مستهلک کنند بدون آنکه کسی بابت سهمش بدهی داشته باشد، ضمن اینکه دسترسی به سود زودتر از 10 سال نیز امکان‌پذیر بود.

*فرصتی که قانون‌گذار به شرکت‌ها داده است

انصاری در مورد روند پرداخت سود سهام عدالت به مردم نیز گفت: طبق قانون پیش‌بینی‌شده بود که از سال 84 تا 94 پس از 10 سال، سود باید به مردم پرداخت شود و عملاً در سال 95 باید سود سالیانه به‌حساب مشمولان واریز می‌شد.

وی تصریح کرد: در قانون تجارت ماده‌ای داریم که می‌گوید یک شرکت از زمان مجمع عمومی که در آن تقسیم سود توسط سهامداران صورت می‌گیرد، قانون‌گذار تا 8 ماه به آن فرصت داده که این سود را واریز کند و به همین دلیل است که در پایان ماه چهارم شرکت‌ها مجمع می‌گیرند و پس‌ازآن 8 ماه فرصت دارند که سود را پرداخت کنند، بنابراین عملاً سود را نگه‌داشته و با آن کار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فارس ادامه داد: قطعاً سود سال 95 باید در سال 96 پرداخت و سود سال 96 در سال 97، چراکه سال مالی باید تمام شود، شرکت مجمع بگیرد و سهامدار تصمیم نهایی را بگیرد و اگر تقسیم سود در تصمیماتش بود بر اساس ماده 232 قانون تجارت، این تقسیم سود را انجام دهد.

*چرا مبالغ پرداختی سود سهام عدالت متفاوت بود؟

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی سود گرفته و برخی نگرفته و یا مبالغشان متفاوت است، اظهار داشت: تفاوت در مبالغ، به دهک‌های 18 گانه برمی‌گردد یعنی مشمولین مرحله اول که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند مانند کمیته امدادی‌ها و بهزیستی‌ها و روستائیان و عشایر به دلیل اینکه 50 درصد بدهی اولیه آن‌ها توسط مقام معظم رهبری بخشیده شد، کل سودشان را باید دریافت کنند یعنی همان 150 هزارتومانی که برای سال 95 در نظر گرفته شده بود.

انصاری همچنین گفت: برای سایر مشمولان این مبلغ کمتر خواهد بود مانند کارمندان دولت و سایر دهک‌ها و باید این نکته مهم را مدنظر داشت که سقف واگذاری سهام برای یک خانوار 5 نفره بوده است و به همین دلیل خانواده‌هایی که بیشتر از 5 نفر بودند، سودشان به تعداد اعضای خانواده سرشکن‌شده، درنتیجه مبلغ سودشان کمتر می‌شود.

*چرا سود سهام عدالت یکجا واریز نشد؟

این مقام مسؤول ادامه داد: علت اینکه سود به‌صورت یکجا و متمرکز واریز نشد این بود که این مسئله به همان ماده 232 یا استفاده شرکت‌های سرمایه پذیر از قانونی که به آن‌ها مهلت داده تا سود را در ماه‌های پایانی پرداخت کنند، برمی‌گردد و چون سود به‌صورت تدریجی به حسابی که باید تقسیم شود، واریز می‌شود، درنتیجه پرداخت آن به سهامداران نیز تدریجی صورت می‌گیرد.

*پرداخت قطعی 150 هزار تومان 2 دهک پائین جامعه

انصاری با بیان اینکه برای سال مالی منتهی به اسفندماه 95، 4 هزار و 200 میلیارد تومان سود مشمولان سهام عدالت کل کشور است که با توجه به دهک بندی آنان باید بینشان تقسیم شود، افزود: مبلغ اولیه که واریز شد هنوز به‌صورت کامل وصول نشده و تنها یک هزار میلیارد و 200 میلیارد تومان آن واریز و به نسبت بین افراد تقسیم شد که سقف پرداخت آن 150 هزار تومان بوده و این پول قطعاً به‌حساب خانواده‌های تحت پوشش، بهزیستی، روستائیان و عشایر واریز خواهد شد.

فارس
نظرات بینندگان