کد خبر: ۱۲۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
اعضای هیئت نمایندگان اتاق شیراز در جلسه کارگروه توسعه صادرات:

یارانه حمل و نقل هوایی به کالاهای صادراتی فارس اختصاص یابد/ دوگانگی تصمیم‌های دولت و بانک مرکزی رفع شود

رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: فارس قطب کشاورزی است و اختصاص یارانه حمل هوایی میوه و تره‌بار برای ما یک ضرورت است که انتظار داریم این امر محقق شود.

به گزارش شیرازه، جمال رازقی در دوازدهمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان فارس که با حضور خسرو تاج معاون وزیر صمت برگزار شد، بیان کرد: ما می توانستیم در شرایط خاص کشور قطر، بازار آن را در دست بگیریم و با وجود نبود امکانات، هواپیما اجاره شد و تلاش زیادی صورت گرفت اما متاسفانه نتوانستیم به آنچه مدنظر بود دست یابیم.

وی افزود: امروز کانتینرهای یک کشور همسایه مسیر غرب تا جنوب کشور ما را طی و به قطر کالا صادر می کنند و البته این موضوع به منزله ناتوانی و عجز بخش خصوصی نیست.

رازقی اظهار داشت: در موضوع کارگو درخواست های خود را به سازمان صنعت، معادن و تجارت اعلام کردیم اما جوابی ارائه شد که ذره ای ایجاد انگیزه نکرد.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز اضافه کرد: مشکل صادرات کشور، بحران قیمت تمام شده است و کالاهای ما قدرت رقابت در بازارهای جهانی را ندارند.

وی ادامه داد: صادرات استان فارس کاملا غیرنفتی است و این استان سه درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

رازقی با بیان اینکه آمارهای صادرات سازمان صمت در سطح ملی با آمارهای ما متفاوت است، عنوان داشت: تحقق این آمار بدون صادرات میعانات گازی و نفتی بیانگر پشتیبانی و همت بخش دولتی و خصوصی در استان است و دست تک تک فعالان اقتصادی استان را می فشارم.

نمایشگاه‌های بین‌المللی در استان‌ها برگزار شود

وی تصریح کرد: چرا تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی باید در تهران برگزار شود؟ مگر استان ها در کشور و یا فارس در حوزه گردشگری، انجیر یا خرما حرف برای گفتن ندارد؟ باید کمک ‌کنید که برگزاری نمایشگاه های بین المللی در استان ها به‌ویژه در فارس ایجاد شود.

رازقی افزود: نمایندگان اقتصادی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در سفارتخانه‌های وابسته، فعال اقتصادی ندارند و عمده این افراد به دنبال رزرو هتل و گرفتن پورسانت از هیات های تجاری هستند.

سهم صادرات از تسهیلات بانکی کمتر از نیم درصد!

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز گفت: در خصوص واردات و صادرات دوگانگی هایی بین تصمیمات حوزه دولت و بانک مرکزی وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

محمدصادق حمیدیان بیان کرد: سازمان توسعه تجارت متولی صادرات و واردات در کشور است و وجه مجوزهایی که صادر می کند از کمیسیون ماده یک است اما دوگانگی در مجوزها و تصمیمات حوزه دولت و بانک مرکزی وجود دارد که فعالان اقتصادی را سرگردان کرده است.

وی افزود: حمایت از صادرات باید در عمل بروز داشته باشد و بر اساس سیاست‌گذاری ها سهم صادرات در کشور از تسهیلات بانکی باید به 9 درصد برسد اما این عدد در حال حاضر زیر نیم درصد در کشور است.

حمیدیان اظهار داشت: در کشور عراق شاهد دیپلماسی ضعیف تجاری هستیم و هر روز بخشنامه های ممنوعیت کالاهای ایرانی در این کشور صادر می شود که این رویه روز به روز صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ما را در تنگنا قرار داده و بازار و رقابت در این کشور را از دست می دهند.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان فارس اضافه کرد: صندوق ضمانت صادرات به دلیل عدم ایفای تعهدات، ضربه مهلکی به صادرات خدمات فنی مهندسی استان فارس زده است.

وی ادامه داد: باور داریم که قسمتی از کالاهای استان فارس از استان های دیگر صادر می شود و هم اکنون موضوع ضرورت درج مبدا تولید کالاها در سامانه گمرک در کمیسیون ماده یک در حال بررسی است که نیاز است این موضوع با نگاه مثبت دنبال شود.

حمیدیان عنوان داشت: استان فارس دو میز ملی محصولات صادراتی دارد و میز سوم نیز در حال راه اندازی است لذا درخواست ما اعطای قدرت تصمیم گیری کشوری به این میز است.

وی همچنین خواستار آن شد که عملکرد وابسته ها و رایزنی های تجاری به اتاق های بازرگانی داده شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان