کد خبر: ۱۲۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
در جلسه کارگروه توسعه صادرات مطرح شد:

در دیپلماسی اقتصادی ضعف داریم/ سند توسعه صادرات فارس در سال ۹۷ تدوین می‌شود/ پیشی گرفتن رشد واردات از صادرات

یکی از فعالان اقتصادی گفت: بیش از 25 سال است که به روش سنتی کار می‌کنیم چرا از بسته‌بندی مناسب و ایجاد ارزش افزوده در محصولات حمایت نمی‌شود؟!

به گزارش شیرازه، استاندار فارس در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان فارس که با حضور خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، بهبود وضعیت کنونی صادرات را حاصل همکاری بخش دولتی، نظام برنامه ریزی و تلاش مضاعف بخش خصوصی دانست.

اسماعیل تبادار با تصریح اینکه اشکالاتی در دیپلماسی اقتصادی وجود دارد و با تاکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی باید بیش از گذشته فعال شود، افزود: در این چندماهی که در استان فارس هستم سفرای کشورهای مختلف به کرات درخواست دیدار و برگزاری جلسات داشتند و در جلساتی که برگزار شده نیز سخنی از دیپلماسی سیاسی در میان نبود؛ بلکه تمام تلاش آنها مبتنی بر موضوعات اقتصادی و چگونگی معرفی و بهره‌گیری از ظرفیت و مزیت های کشور خود در استان فارس و کشور بوده است.

تبادار با اشاره به اینکه در حال حاضر ایجاد اشتغال، کارآفرینی، رونق اقتصادی و توسعه صادرات یکی از مهمترین دغدغه‌های همه مسئولان نظام است، سفیران ایران در همه کشورها را نمایندگان نظام جمهوری اسلامی برای پیگیری این دغدغه جدی دانست و خاطرنشان کرد: تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت های برتر هر استان در سایر کشورها، راه گشای ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری و توسعه صادرات و راه رسیدن به رونق اقتصادی و بهبود رفاه عمومی در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه صادرات در سال ۱۴۰۴ باید به ۹ میلیارد دلار برسد، دستیابی به این هدف را در گرو برنامه ریزی‌های کلان و تدوین نقشه راه و سند مشخصی در این حوزه دانست و گفت: با همکاری همه اعضای کارگروه توسعه صادرات استان فارس در ماه‌های نخست سال ۹۷ سند توسعه صادرات استان برای رسیدن به جایگاه واقعی فارس تدوین خواهد شد.

استاندار فارس با بیان اینکه در صادرات استان فارس هم اکنون شاهد رشد بیش از ۲۰ درصدی هستیم، تاکید کرد: بدون تردید قابلیت های استان فارس می‌تواند زمینه رشد و توسعه را بیش از این میزان فراهم کند‌.

نماینده عالی دولت در استان فارس ضمن تاکید بر این موضوع که استان فارس با توجه به ظرفیت های عدیده می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در توسعه صادرات کشور داشته باشد، خواهان همکاری وزارت صنعت و معدن در زمینه تحقق یارانه های صادراتی، افزایش ظرفیت فضای نمایشگاهی استان فارس و ایجاد زمینه مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در استان فارس شد.

کاهش 29 درصدی صادرات محصولات حیوانی در فارس

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه هدفگذاری ما برای صادرات استان فارس در سال 96 معادل 1347 میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: صادرات غیرنفتی استان فارس در 10 ماهه سال جاری 1044 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 20 درصد و از نظر وزنی 30 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به صادرات 16 میلیون دلاری کنسانتره سرب و روی، افزود: صادرات کاشی و سرامیک استان فارس 12 درصد رشد داشته، صادرات سیمان استان فارس در 10 ماهه سال جاری به 36.6 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه صادرات فرش دستباف این استان در 10 ماهه سال جاری 59 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: صادرات محصولات پالایشگاهی به 23 میلیون دلار رسیده و صادرات محصولات غذایی با 44 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات حیوانی استان فارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد کاهش داشته است.

همتی با بیان اینکه در 11 ماهه امسال 4 هیئت تجاری از فارس به کشورهای دیگر اعزام شدند و در این مدت 10 هیئت تجاری خارجی نیز در استان فارس پذیرش شدند، گفت: تعداد کارت‌های فعال بازرگانی استان فارس به 1201 کارت افزایش یافته که نسبت به سال‌های گذشته 25 درصد رشد داشته است.

پیشی گرفتن رشد واردات از صادرات/ تراز تجاری کشور منفی 6 میلیارد دلار شد

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت نیز در این جلسه با بیان اینکه براساس آمار 11 ماهه صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال صادرات غیرنفتی کشور به 45 میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه امسال تجارت غیرنفتی کشور اعم از صادرات و واردات 90 میلیارد دلار بوده که 47.6 میلیارد دلار آن واردات غیرنفتی و مابقی صادرات غیرنفتی بوده است، افزود: تجارت غیرنفتی ما در 11 ماهه گذشته 14 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در 11 ماهه سال جاری تراز تجاری کشور منفی 6 میلیارد دلار شد زیرا رشد صادرات ما 5 درصد و رشد واردات ما 23.5 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: 60 درصد کالاهای وارداتی ما مواد اولیه و واسطه‌ای بوده، 16 درصد ماشین‌آلات، 18 درصد کالاهای مصرفی و مابقی هم سایر اقلامی بوده است که در زیرگروه این موارد قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه در بخش محصولات شیمیایی تراز تجاری ما منفی بوده زیرا واردات ما بیشتر از صادرات بوده است، عنوان کرد: در بخش لوازم خانگی، خودرو و قطعات خودرو، محصولات نساجی و تجهیزات مخابراتی، ماشین‌‌سازی و تجهیزات نیروگاهی و برخی موارد دیگر تراز تجاری ما منفی بوده است.

خسروتاج با بیان اینکه این تراز‌های منفی به ما سیگنال می‌دهد که در کدام بخش باید خودمان را تقویت کنیم، افزود: بخش خصوصی با گرفتن آمار واردات و صادرات از گمرکات کشور باید تمرکز خود را بر بخش‌هایی که با تراز منفی روبه‌رو هستیم معطوف کند و ظرفیت‌های رقابتی را در خود پرورش و رشد دهد.

وی با بیان اینکه «گردشگری» و «آی.تی» دو بخشی است که در آینده باید به تقویت صادرات در این دو بخش توجه ویژه شود، گفت: در جلسات کارگروه توسعه صادرات کشور مقرر شده که برنامه جامع برای صنعت آی.تی و صنعت گردشگری تدوین شود و همچنین برای آشنایی با ظرفیت‌های این بخش‌ سال آینده نمایشگاه تخصصی برای صنایع خلاق برگزار خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت کشور با بیان اینکه با جلب رضایت نمایندگان مجلس در سال 97 حدود 1300 میلیارد تومان مشوق صادراتی اخذ کردیم، افزود: از بنگاه‌های کوچک و متوسط برای حضور بین‌المللی در بازارهای جهانی حمایت می‌شود.

خسروتاج با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور بیش از نیازهای ارزی است، اذعان کرد: به دلیل مشکلات و موانعی که آمریکا ایجاد کرده است دسترسی به منابع ارزی مشکل شده است و تلاش داریم واردکنندگان از محل همان منابعی که در سایر کشورها داریم، واردات خود را انجام دهند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت کشور هم از عدم اختصاص اعتبارات مصوب شاکی بود و گفت: در سال جاری تا کنون یک ریال از اعتبارات مصوب درحوزه صادرات و واردات از طرف سازمان برنامه‌ریزی به سازمان توسعه تجارت داده نشده است.

معاون وزیر صنعت همچنین گفت: اختصاص یارانه حمل و نقل هوایی را در دستور کار داریم و حداکثر تا 20 درصد هزینه را پرداخت خواهیم کرد.

کاهش 23 درصدی صادرات لبنیات به عراق

بنابراین گزارش، در ادامه جلسه یکی از فعالان اقتصادی تصریح کرد: 85 درصد لبنیات کشور به عراق صادر می‌شدکه به دلیل ضعف دیپلماسی اقتصادی صادرات لبنیات به این کشور در سال جاری 23 درصد کاهش وزنی داشته است.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی با بیان اینکه نمی‌دانیم این شکایت را به کجا ببریم و از چه کسی بخواهیم جلو صادرات محصولات به صورت فله‌ای و بی‌کیفیت را بگیرند، گفت: بیش از 25 سال است که به روش سنتی کار می‌کنیم چرا برای بسته‌بندی و ایجاد ارزش افزوده در محصولات اقدامی انجام نمی‌شود؟!

انتهای پیام/


نظرات بینندگان