کد خبر: ۱۲۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

اجرای طرح حذف دفترچه‌های درمانی در فارس/ افزایش صحت و سرعت در ارایه خدمات درمانی به کمک حذف دفترچه ها

با حضور معاون درمان وزیر بهداشت و معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات طرح حذف دفترچه‌های درمانی در بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز آغاز شد.

آغاز طرح حذف دفترچه‌های درمانی در شیراز/ افزایش صحت و سرعت در ارایه خدمات درمانی به کمک حذف دفترچه هابه گزارش شیرازه، دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین حذف دفترچه های بیمه درمانی در فارس، با بیان اینکه این طرح از سوی وزارت بهداشت و با کمک بیمه ها در حال شکل گیری است، گفت: با اجرای این طرح به سمت حذف دفترچه پیش می رویم تا فرد بتواند تنها با کمک کد ملی، خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

او افزود: مواردی داریم که افراد بیمه تکمیلی هستند یا چند دفترچه دارند و یا ممکن است دفترچه به همراه نداشه باشند و با شرایط اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنند که در این شرایط با یک کد ملی مشخص می شود که فرد چند دفترچه دارد و استفاده از کدام یک به سود بیمار است.

دکتر جان بابایی، تعیین بیمه تکمیلی فرد و تبدیل فرآیندهای کاغذی به فرآیندهای الکترونیک را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و ادامه داد: همچنین پرونده بیمار به جای اینکه دست خود او باشد، به صورت مستقیم به بخش ارسال می شود.

معاون درمان وزیر بهداشت، کنترل هزینه ها را دستاورد مهم دیگر این طرح دانست و گفت: این سیستم به سمتی پیش می رود که هزینه ها را تنظیم و تعدیل سازد تا بیماران بتوانند با کمترین هزینه، خدمات لازم را دریافت کنند.

دکتر جان بابایی از پیشگامی چهار استان فارس، البرز، مازندران و کرمان برای اجرای این طرح خبر داد و افزود: این استان ها در این زمینه شروع خوبی داشته اند؛ به نظر می رسد در استان فارس به دلیل دارا بودن سیستم IT قوی، این طرح با سرعت بیشتری اجرایی شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر و با شروع طرح، همزمان از دفترچه و کد ملی برای ارایه خدمات به بیماران استفاده می شود، توضیح داد: در آینده به سمتی می رویم که دفترچه ها به طور کامل حذف شوند و هزینه های مربوط به چاپ، تعویض و تمدید دفترچه ها با اجرای این طرح حذف شود.

معاون وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه این طرح باید با حوصله و به تدریج در کشور اجرا شود تا خطای کمتری داشته باشد، افزود: چهار دانشگاهی که وارد اجرای این طرح شدند از زیرساخت های بهتری نسبت به سایر دانشگاه ها برخوردار هستند و انگیزه بیشتری دارند.

دکتر جان بابایی، در زمینه پزشک خانواده نیز گفت: طرح پزشک خانواده یک طرح خوب است و مردم استان های مجری این طرح، خدمات بیشتری دریافت کردند؛ در تمام دنیا برای مدیریت هزینه ها و دسترسی بهتر مردم به خدمات درمانی، طرح پزشک خانواده اجرا شده است؛ هیچ جای دنیا نیست که خدمات پزشکی را بدون پزشک خانواده و نظام ارجاع، درست انجام داده باشد؛ در قوانین ما نیز مکلف به اجرای پزشک خانواده هستیم.

پیشتازی فارس در طرح حذف دفترچه های بیمه و ارتقای خدمات رسانی

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که برای آغاز به کار طرح حذف دفترچه های بیمه در بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز حضور یافته بود نیز از پیشتازی فارس در اجرای این طرح خبر داد.

نصراله جهانگرد گفت: از نظر زیرساخت های ارتباطی در استان فارس و شهر شیراز همه امکانات برای اجرای طرح ارایه خدمات درمانی با کد ملی و حذف دفترچه ها، فراهم است؛ همچنین بستر شبکه ای و رایانه ای نیز به خوبی آماده شده است.

او افزود: مرحله بعدی بستر نرم افزاری است که در این مرحله در حال آزمایش این بخش هستیم تا در سطح ملی شرایطی فراهم شود که با کارت ملی و کد ملی در هر نقطه از ایران بتوان از نظام سلامت ایران شامل بیمارستان ها، مراکز درمانی و داروخانه ها، خدمات دریافت کرد.

جهانگرد اضافه کرد: امروز در بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز این تست انجام شد تا مردم پس از ورود به بیمارستان با استفاده از کد ملی شناسایی شده و بر اساس نوع بیمه ای که دارند برای ارایه خدمات، پرونده تشکیل شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در مدت کوتاهی تعداد زیادی از بیمارستان های شیراز زیر پوشش این طرح قرار گرفته و تست این طرح به خوبی جواب داده است، گفت: در این زمینه فارس حتی نسبت به متوسط کشوری جلوتر است و پردازش های بهتری انجام می شود.

جهانگرد بیان کرد: به تدریج با تکمیل شدن بانک اطلاعات پشتیبان ما در نظام سلامت، به صورت یکپارچه در سطح استان و کشور قابل اجرا است؛ در دوره گذار از این طرح همزمان از کارت ملی و دفترچه استفاده می شود تا مردم هر دو را داشته باشند و دچار مشکل نشوند، اما در نهایت به این سمت می رویم که دفترچه دیگر نیاز نباشد.

این مقام مسئول در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از برنامه ریزی برای پیوستن هزار بیمارستان کشور بر اساس زمان بندی خبر داد و گفت: هدف این است که در سال 97 به نقطه بهینه این طرح در سطح ملی برسیم.

جهانگرد با اشاره به حضور بیمه های اصلی کشور در این مجموعه در حال حاضر، یادآور شد: تعدادی از بیمه های تکمیلی نیز وارد طرح شده اند و بقیه نیز مانند بیمه روستایی به مرور وارد می شوند و در مدت کوتاهی تمام بیمه ها به این طرح می پیوندند.

افزایش صحت و سرعت در ارایه خدمات درمانی به کمک حذف دفترچه ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در آیین آغاز به کار طرح حذف دفترچه های بیمه خدمات درمانی در بیمارستان شهید دکتر فقیهی، اجرای این طرح را موجب افزایش صحت و سرعت در ارایه خدمات، عنوان کرد.

دکتر علی بهادر با بیان اینکه این طرح با عنوان طرح "استحقاق خدمت" شناخته می شود، گفت: اگر می خواهیم به مردم خدمات مناسب ارایه دهیم، باید مسایل و مشکلات آنها را برطرف کنیم؛ یکی از این مسایل بحث پرونده الکترونیک و خدماتی است که گاهی به صورت غیرضروری برای بیماران انجام می شود؛ همچنین خدمات القایی که برای مردم و سیستم سلامت کشور هزینه هایی ایجاد می کند.

او افزود: گاهی به دلیل خدمات زیادی که به بیمار ارایه می شود نمی توانیم به موارد ضروری بپردازیم؛ بنابراین معنی طرح استحقاق این است که خدماتی که تکراری و غیرضروری است و هیچ کمکی به بیمار و سیستم سلامت نمی کند، حذف شوند.

دکتر بهادر اجرای این طرح را موجب حذف دوباره کاری ها و موارد تکراری دانست و اضافه کرد: مساله دیگر در اجرای این طرح، بحث حذف دفترچه های بیمه است؛ هر فردی با کد ملی به مراکز درمانی مراجعه می کند و نیازی به ارایه دفترچه ندارد و خدماتی که لازم است را دریافت می کند؛ به کمک اجرای طرح استحقاق، ارتباط و هماهنگی بین بیمارستان و سازمان های بیمه گر به شکل بهتری انجام می شود و نیازهای بیمار به سرعت شناسایی می شود.

وی با اشاره به گایدلاین های ارایه شده از سوی وزارت بهداشت، افزود: در آینده نزدیک هر فرد با توجه به این گایدلاین ها خدمات موردنیاز خود را دریافت می کند و بسیاری از هزینه های اضافی حذف می شود.

تلاش برای توسعه طرح حذف دفترچه های بیمه در فارس

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: طرحی که در چند استان از جمله استان فارس به صورت پایلوت آغاز شده است، آغاز ارسال پرونده بیماران به صورت الکترونیک به سازمان های بیمه گر است، در این طرح تلاش می شود بیمه گذار یا بیمار در زمان مراجعه به بیمارستان، نیازی به ارایه دفترچه بیمه نداشته باشد.

دکتر عبدالخالق کشاورزی با بیان اینکه شروع این طرح با بیمه سلامت است، از پیگیری برای افزوده شدن سایر بیمه ها در مدتی کوتاه به این طرح خبر داد و افزود: فاز نخست اجرای این طرح، در بیمارستان های دولتی آغاز شده است و به زودی در بیمارستان های خصوصی نیز، اجرایی می شود.

معاون درمان دانشگاه، ادامه داد: با اجرای این طرح، بیمه گذار به بیمارستان مراجعه می کند و با ارایه کد ملی، اطلاعات پزشکی فرد شناسایی می شود و کارشناسان بیمه به صورت الکترونیک فرد مراجعه کننده را شناسایی می کنند و نیازی به مراجعه فرد به دفتر کارشناس بیمه نیست؛ در آینده نیز خدماتی که هر کدام از بیمه گذاران دریافت می کنند سقف بندی می شود و تعرفه گذاری آن مشخص است.

دکتر کشاورزی، افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، هر فرد باید از خدمات با سقف خاصی استفاده کند تا در هزینه های پرداختی مردم، صرفه جویی شود.

او بیان کرد: در بسیاری از موارد دیده شده که هزینه های زیادی به دلیل تجویز نسخه های مکرر به مردم و سیستم سلامت کشور تحمیل می شود، در این طرح در آینده سقف گذاری انجام می شود و یک فرد در حد خاصی می تواند از خدمات استفاده کند؛ بنابراین خدمات پاراکلینیک، ام آر آی، سی تی اسکن و آزمایش ها سطح بندی می شود.

دکتر کشاورزی اضافه کرد: همچنین ممکن است یک فرد به دلیل نوع بیماری نیازمند خدمات و تخفیف های بیشتر دولتی باشد که در این طرح شناسایی شده و در واقع می توانیم به افراد نیازمند، کمک بیشتری ارایه دهیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان