کد خبر: ۱۲۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

توصیه‌های دارویی در ایام تعطیلات عید نوروز

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ایام نوروز، چند توصیه دارویی و پیشگیری از مسمومیت، برای هم وطنان کرد.
به گزارش شیرازه، دکتر فاطمه فاقعی کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:  توجه به تاریخ و شرایط نگهداری دارو‌ها در سفر اهمیت ویژه‌ای دارد، دارو‌ها باید در جعبه اصلی، دور از نور و رطوبت وگرمای شدید نگهداری شوند و هیچ گاه دارو‌های مختلف را با هم مخلوط یا در یک ظرف نگهداری نکنیم.

وی توصیه کرد: در هنگام سفر دارو‌ها را در یک کیف دستی به همراه داشته باشید و برای مدت طولانی آن‌ها را در ماشین نگذارید و برای دارو‌هایی که نیاز به نگهداری در یخچال دارند از کیف دارویی که حاوی یخ خشک هستند، استفاده کنید.

وی از افرادی که درگیر بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا پرفشاری خون هستند خواست تا قبل از مسافرت، دارو‌ها و وسایل موردنیاز مانند دستگاه‌های کنترل قند خون، کیف نگهداری انسولین، منابع خوراکی قندی و دارو‌های مصرفی را به حد نیاز به همراه داشته باشند.

این دکتر داروساز، گفت: بسیاری از دارو‌ها مانند دارو‌های ضد تشنج، دارو‌های بیماری‌های قلبی عروقی، ضد افسردگی، ضد دیابت و چربی خون و همچنین آنتی بیوتیک‌ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این دارو‌ها بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

توصیه این کارشناس سلامت به بانوان باردار نیز پرهیز از سفر در سه ماهه پایان بارداری بود و گفت: در صورت لزوم، نشانی و شماره تلفن مراکز اورژانس را به همراه داشته باشند.

دکتر فاقعی ادامه داد: به همراه داشتن جعبه کوچک کمک‌های اولیه شامل درجه تب، شربت تب بر، شربت سرما خوردگی و پماد سوختگی، به ویژه در خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند ضروری است.

وی اضافه کرد: اگر ویال‌های باز نشده انسولین به همراه دارید، باید در دمای دو تا هشت درجه نگهداری کنید، اما اگر ویال‌هایی را که به همراه دارید، قبلا باز شده اند به مدت ۲۸ روز در دمای اتاق می‌توانید نگهداری کنید؛ با این وجود دمای زیاد و نور سرعت تخریب این دارو را افزایش می‌دهد و به یاد داشته باشید که در طول سفر، انسولین‌ها را در پک‌های ژلی سرد قرار بدهید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: توجه به این نکته ضروری است که بعضی دارو‌ها عارضه گیجی و خواب آلودگی ایجاد می‌کنند، پس قبل از رانندگی از این عارضه دارویی مطمئن شوید.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان