کد خبر: ۱۲۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

راهنمای خرید دوربین عکاسی برای نوروز

برای عکاسی در سفرهای خانوادگی که عکاسی به منزله یک کار حرفه‌ای نیست، پیشنهاد اول و آخر من همیشه دوربین‌های کامپکت بوده و هست.

به گزارش شیرازه، آخر سال که می‌شود وقتی در فکر تدارک سفرهای نوروزی هستیم و چمدان‌ها را می‌بندیم، یکی از دغدغه‌هایمان، ثبت لحظات زیبای سفر است. معمولا در این روزهای باقی‌مانده به پایان سال دوستان دور و نزدیک که قصد خرید و تهیه دوربین‌های عکاسی را دارند با تماس‌های تلفنی، تقاضای راهنمایی دارند. این تماس‌ها معمولا با سایر همکاران و دوستانم ـ که از خانواده هنر عکاسی هم هستند ـ برقرار می‌شود و باید گفت سوال بسیاری از خریداران دوربین‌های عکاسی است که چه دوربینی را بخریم؟

در این مطلب قصد داریم نکاتی را در باب خرید دوربین عکاسی برای استفاده خانواده‌ها و با کاربری عمومی یادآور شویم، پس اگر شما هم قصد خرید یک دوربین عکاسی برای خانواده خود را دارید، این راهنما را تا انتها بخوانید.

* دوربین‌های تلفن همراه

بگذارید خیالتان را همین اول کار راحت کنیم. امروزه با رشد و گسترش تلفن‌های هوشمند همراه و در کنار آن دوربین‌های عکاسیشان، این مهمان همیشگی جیب‌ها و کیف‌هایمان باید بگویم که عکاسی بیشتر از هر زمان دیگری در دسترس قرار گرفته است. اگر شما هم یک گوشی تلفن همراه خوب با دوربینی مناسب دارید، با اطمینان عکاسی کنید، در فضای مجازی به اشتراک بگذارید و حداکثر در ابعاد 30 سانتیمتر در طول، آنها را چاپ کنید و در آلبوم‌های عکاسی خود بگذارید.

البته باید بگوییم در کمپانی‌های مختلف که تلفن همراه تولید می‌کنند، هستند گوشی‌هایی که خوب عکاسی می‌کنند اما در تمام این دوربین‌ها با هر برند و مدلی که باشند ضعفی عمومی وجود دارد و آن زمانی است که بخواهیم از قابلیت زوم استفاده کنیم و یا اینکه پس از عکاسی از عکسمان کراپ بگیریم. آنجاست که احتمالا آهی از ته دل سر می دهیم که حیف شد که نشد!

* دوربین‌های کامپکت

به عنوان یک عکاس که سال‌ها با دوربین‌های مختلف حرفه‌ای عکاسی کرده‌ام، یک پیشنهاد کلی برایتان دارم و آن این است که همیشه سبک سفر کنید و بیش از آنکه رنج حمل دوربین‌های سنگین را به دوش بکشید، از سفر و عکاسی و ثبت لحظه‌ها لذت ببرید.

به همین دلیل، برای عکاسی در سفرهای خانوادگی که عکاسی به منزله یک کار حرفه‌ای نیست، پیشنهاد اول و آخر من همیشه دوربین‌های کامپکت بوده و هست. این دوربین‌ها که هر روز پیشرفت‌های جدیدی را در خود احساس می‌کنند، مزیت‌های متفاوتی از قبیل قیمت مناسب و به دنبال آن کیفیتی ستودنی، عکاسی راحت و آسان و البته وزن کم و حجم مناسب آنهاست. کامپکت‌ها تنوع بسیار زیادی در بازار دارند که اغلب کیفیت لازم را برای یک عکس خوب ندارند و در بسیاری از آنها عکس‌های دوربین‌های تلفن همراه نسبت به آنها ارجحیت دارد. در اینجا دو دوربین عکاسی کامپکت را که می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما با توجه به سقف خریدتان باشند، معرفی می‌کنیم.

  • دوربین دیجیتال کانن مدل SX620 HS

یکی از کامپکت های محبوب شرکت کانن است که می‌تواند عکس‌های نسبتا با کیفتی را برای شما به همراه داشته باشد؛ این دوربین با وزنی معادل 180 گرم، می‌تواند در کیف کوچک شما به عنوان همسفری همیشگی جا خوش کند.

دوربین عکاسی کامپکت کانن مدل SX620 HS دوربینی کوچک است که علاوه بر اینکه می‌تواند عکس‌های خانوادگی خوبی تهیه کند، برای پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویی که نیاز به دوربین عکاسی با قیمتی پایین دارند، انتخابی مناسب است. بازه‌ سرعت شاتر در این محصول کانن 15 تا 2000/1 ثانیه و بازه‌ حساسیت ایزوی آن 80 تا 3200 ثبت شده است. حسگر 20مگاپیکسلی این دوربین از نوع  CMOS است و از لنزی با فاصله‌ کانونی 25 تا 625 میلی‌متر برخوردار است و به تکنولوژی هوشمند تثبیت کننده تصویر برای اصلاح لرزش دست هنگام ثبت تصویر مجهز است.

امکان عکاسی ماکرو با فوکوس 1سانتی‌متری یکی از توانایی‌های این دوربین است که لذت عکاسی را برایتان به همراه خواهد داشت. کیفیت تصویربرداری این دوربین نسبت به قیمت آن فوق‌العاده است. این دوربین می‌تواند با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه به ضبط ویدئو بپردازد. همچنین قابلیت Auto Hybrid را داراست که تا چهار ثانیه قبل از گرفتن هر عکس را ضبط می‌کند و با ترکیب تصاویر، ویدئوی کوتاه می‌سازد. و در آخر آنکه با وجود راه‌های ارتباطی بی‌سیم مانند WiFi، امکان انتقال دیتای ثبت‌شده روی دوربین را به‌راحتی ممکن می‌کند. این دوربین کمتر از یک میلیون تومان قیمت دارد.

  • دوربین دیجیتال کانن مدل Powershot G1X Mark II

آن‌ها که عکاسی را جدی‌تر دنبال می‌کنند، سری «جی پاورشات»های کانن را به درستی می‌شناسند؛ دوربین‌هایی در سطح بسیار خوب با بدنه‌ای مقاوم و به رنگ مشکی و با سنسوری معادل یک و نیم اینچ که خیالتان را از بابت عکس‌هایی باکیفیت راحت می‌کند و چون قادر به ثبت تصاویر با فرمت RAW و همچنین JPEG است، می‌توان آن را در زمره دوربین‌های سطح پیشرفته کامپکت قرار داد.

بازه ایزوی این دوربین بین 100 تا 12800 است که با تجربه‌ای که با عکاسی از این دوربین دارم می‌توانم بگویم که تا ایزوی 1600 می‌توانید با نویز بسیار کم عکاسی کنید. صفحه نمایش جی وان ایکس از نوع کشویی و در سایز 3 اینچ طراحی شده است. یکی از جاذبه‌های این دوربین برای کسانی که عکاسی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند، رینگ‌های روی لنز است که یکی از آنها امکان توانایی تغییر دیافراگم و شاتر را به شما می‌دهد. DIGIC6 نام سنسورهای پیشرفته کانن است که نسبت به پردازنده‌های پیشین، کیفیت بالاتری را در فیلم و عکس ارائه می‌دهد که در این دوربین استفاده شده است و دارای 13 مگاپیکسل موثر است

لنز پاورشات جی1 ایکس مارک II با بزرگنمایی اپتیکال 5 برابر و فاصله کانونی معادل 24-120 میلیمتر شرایط را برای عکاسی در بسیاری از موقعیت‌ها فراهم می آورد. این لنز با بهره‌گیری از سیستم فوکوس داخلی باعث ایجاد حداقل صدا و لرزش لنز در هنگام فوکوس خودکار می‌شود. همچنین حداقل فاصله فوکوس 5 سانتی‌متر است که امکان عکاسی ماکرو را نیز تأمین می‌کند. فیلمبرداری این دوربین با سرعت 30 فریم در ثانیه با کیفیت FULL HD یکی از بهترین انتخاب‌های کامپکت برای فیلمبرداری است. من بیش از یکسال است که از این دوربین در بسیاری از مواقع استفاده می‌کنم و از عکاسی با آن لذت می‌برم. این دوربین کمتر از 2.5 میلیون تومان قیمت دارد.

* دوربین‌های چاپ عکس فوری

با وجود دوربین‌های تلفن‌های همراه، هر کجا که بخواهیم عکس میگیرم و آنها را در رایانه‌هایمان بایگانی می‌کنیم. در دسترس بودن این دوربین‌ها از یکسو ما را نسبت به سال‌های استفاده از دوربین‌های نگاتیوی راحت اما کم حوصله‌تر کرده است و از سوی دیگر تعداد عکس‌های گرفته شده زیاد باعث شده از چاپ آنها صرف نظر کنیم و با ذخیره آنها در حافظه‌های جانبی در بسیاری از مواقع از دیدن مجدد آنها لذت نبریم، بماند که بسیاری از عکس‌ها را اشتباها حذف می‌کنیم، فرمت میکنیم و یا به هر دلیل دیگری از دست می‌دهیم.

دوربین‌های چاپ عکس فوری پاسخی است به نیاز امروز ما، متناسب با صبر و حوصله امروزمان که در همان لحظه عکس چاپ شده را در اختیارمان قرار می‌دهد تا بتوانیم آنها در کیف‌های پولمان قرار دهیم و یا در آلبوم‌های عکس خانوادگیمان جاودانه کنیم. به عنوان یک عکاس توصیه می‌کنم از لذت عکاسی از این دوربین ها غافل نشوید، در میان کمپانی‌هایی که از این نوع دوربین‌ها تولید می‌کنند «فوجی» توانسته است با ارائه محصولات متنوع بیشترین سهم بازار را از آن خود کند. فکر می‌کنم «مینی ناین» فوجی که جزء پرفروش‌ترین و ارزانترین دوربین‌های چاپ سریع است، انتخابی خوبی برای خانواده‌ها باشد.

البته دو نقطه ضعف این دوربین‌ها یکی اندازه بسیار کوچک چاپ و دیگری گران‌بودن کاغذ چاپ است. Instax Mini 9 کمتر از 400 هزار تومان قیمت دارد.

* قابلیت‌های دوربین خود را به درستی یاد بگیرید

در پایان باید بگوییم با هر میزان مبلغی که برای خرید یک دوربین پیش‌بینی کرده‌اید و قصد خرید هر دوربینی را که دارید، نکات مهمی را فراموش نکنید. اول اینکه گارانتی و بیمه دوربین (در صورت امکان) را فراموش نکنید. دوم اینکه از داشتن دوربین لذت ببرید و سوم از قابلیت‌های خرید دوربین خود مطلع شوید و به درستی از توانایی‌های آن بهره ببرید. برای آگاهی از این توانایی‌ها علاوه بر دفترچه‌های زبان اصلی، برخی از دوربین‌ها دارای دفترچه راهنمای فارسی هم هستند که می‌توانند برای شما راه‌گشا بوده و شاید آغازگر مسیری در جهت ورود شما به دنیای حرفه‌ای عکاسی باشند.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان