کد خبر: ۱۲۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح شد؛

تصویب طرح آمایش سرزمین فارس/ در سند آمایش بزنگاه‌های مورد غفلت واقع شده به مدیران یادآوری شود/ در تنظیم سند آمایش تعجیل شده است

طرح آمایش سرزمین فارس که از سال 93 مطالعات آن آغاز شده بود در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در حالی به تصویب رسید که برخی مدیران معتقدند در تنظیم آن عجله شده و باید در برخی بخش‌های آن دقت بیشتری شود!

تصویب طرح آمایش سرزمین فارس/ در سند آمایش بزنگاه‌های مورد غفلت واقع شده به مدیران یادآوری شود/ در تنظیم سند آمایش تعجیل شده استبه گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار در دهمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که بررسی طرح تهیه سند آمایش استانی در آن مطرح شد، اظهار کرد: سند آمایش سرزمینی یک راهکار مناسب برای اداره بهتر مملکت خواهد بود و در این راستا متولیان تهیه این سند باید برای مدیران دستگاه‌ها تکلیف ایجاد کنند.

وی افزود: متولیان سند آمایش استان فارس برای تنظیم این سند مهم و حیاتی منتظر آمار و اطلاعات دستگاه‌ها نمانند، بلکه خود برای سازمان‌ها ایجاد تکلیف کرده و بزنگاه‌هایی که در آن غفلت ایجادشده را به مدیران یادآور شوند.

مقام عالی دولت در استان فارس ادامه داد: سند آمایش سرزمینی باید مرتب مورد چالش و مباحثه قرار گیرد تا با چکش‌کاری مناسب تبدیل به یک سند کامل و جامع شود، گرچه نمی‌توان انتظار داشت که هیچ نقصی در آن مشاهده نشود.

استاندار فارس با بیان اینکه تهیه سند آمایش کار بزرگی است که سال‌ها همگان آرزوی آن را داشتند، افزود: آمایش سرزمینی باید به ما بگوید که چه فعالیتی با چه جمعیتی و در کجا باید صورت بگیرد و برای ایجاد توازن منطقه‌ای باید فعالیت‌های مختلف تعریف شود.

تبادار با بیان اینکه درواقع نگاه مشاوران تهیه این سند باید پیشرو و پیشتازانه باشد، تأکید کرد: مشاوران تهیه سند آمایش نباید منتظر فلان مدیر سازمان برای دادن اطلاعات بمانند بلکه خود تعیین‌کننده تکلیف برای آنان بوده و داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود استان را در تمام عرصه‌ها یادآور شوند.

وی افزود: انتظار ما از سند آمایش این است که نقاط قوت و ضعف استان را به‌صورت علمی، دقیق و کارشناسانه بیان کند تا پس‌ازآن پروژه‌ها برای رسیدن به اهداف عالی تعریف شود.

استاندار فارس با بیان اینکه مدیران سند آمایش را بسیار جدی تلقی کنند، تصریح کرد: سند آمایش باید به همه ما تلنگر بزند که کجا از ظرفیت‌های موجود غفلت کرده‌ایم و باید پس‌ازآن توجه خود را به آن معطوف کنیم.

استفاده از دیدگاه‌های مختلف در تدوین سند آمایش سرزمین

ساسان تاجگردون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه مطالعات طرح آمایش سرزمین استان فارس از سال 93 به مجری‌گری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آغاز شده است و امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی تصویب شد، اظهار داشت: استان فارس ازجمله معدود استان‌هایی است که در تدوین طرح آمایش سرزمین از دیدگاه‌های خارج از دیدگاه مشاور طرح استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه برای تدوین این طرح از افراد مورد وثوق، عالم، دانشمند و غیره مشاوره گرفته شده است، افزود: البته هیچ طرحی بدون ایراد نیست و حتما در این طرح نیز ایراداتی وجود دارد که باید با همفکری برطرف شود اما نگاه ما در تدوین این طرح نگاه جامع، کامل و آینده‌نگر بوده است.

سند آمایش نقشه راه آینده استان را ترسیم کند

عنایت‌الله رحیمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در تنظیم سند آمایش سرزمین باید به سمت ظرفیت‌سنجی رفت و بر مبنای ظرفیت و قابلیت‌ها پیشنهاد کاربردی ارائه کرد، اظهار داشت: دید ما در تنظیم این سند نباید گذشته محور باشد بلکه باید آینده‌نگرانه به این موضوع نگاه کرد.

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما از سند آمایش سرزمین ترسیم نقشه راه آینده استان فارس است، گفت: نباید برای تنظیم این طرح فقط به اطلاعات دستگاه‌های اجرایی اکتفا کرد زیرا اطلاعات آنها وضعیت کنونی استان فارس را تشریح می‌کند.

مدیرانی به کار گمارده شوند که به آینده کاری خود امیدوار باشند

علاءالدین خادمی، نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین باید منطبق با واقعیات جامعه باشد و خلائی که در آمایش سرزمین وجود دارد یکی از چالش‌های کشور است، اظهار داشت: کشور ما نیاز به کار کارشناسی و آمایش سرزمین دارد زیرا نداشتن طرح آمایش سرزمین سبب ایجاد خسارت‌های زیادی در استان‌های کشور شده است.

وی با بیان اینکه مدیران ارشد استان فارس باید مدیرانی را انتخاب کنند که صد در صد بر آینده کاری خود امیدوار باشند و این خود یکی از مولفه‌های مهم در برنامه‌ریزی برای آینده است، گفت: متاسفانه در زیرمجموعه‌های ادارات کل مدیرانی وجود دارد که به ناامیدی مردم دامن می‌زنند بنابراین باید مدیریت آینده استان فارس بر محوریت ایجاد امید باشد تا مردم نیز از عملکرد ما راضی باشند.

سکونتگاه‌های جدید در اطراف آزاد‌راه‌ها ساخته شود

فیروز تکاور، مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: در تنظیم سند آمایش سرزمین فارس مقداری تعجیل شده است و حداقل باید در بخش راه دقت و تامل بیشتری در این طرح شود.

وی با بیان اینکه روند مهاجرت دیگر آن شدت قبل را ندارد و در حال حاضر قوی‌ترین عاملی که سبب مهاجرت می‌شود پدیده خشکسالی است، گفت: آزادراه‌هایی که در استان فارس در حال احداث است از پوشش جمعیت کمی برخوردار است و از آنجا که احداث آزادراه سبب رونق می‌شود بهتر است که سکونتگاه‌های جدید به جای اینکه در اطراف شهرهای قدیم ساخته شود در این مکان‌ها ساخته شود.

بابک دایی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه سند آمایش سرزمین باید خاص استان فارس باشد، اظهار داشت: هدف ما از تنظیم این سند رسیدن به عدالت فضایی است بنایراین باید تمام ظرفیت‌های شهرستان‌های استان در آن دیده شود.

وی افزود: نقشه راه تامین مالی خارجی استان فارس تهیه و به سازمان سرمایه‌گذاری کشور ارسال شده است و باید برای تامین مالی پروژه‌هایی که در سند آمایش آورده شده این نقشه راه تامین مالی نیز دیده شود.

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح «سازگاری با خشکسالی» در هیئت دولت تصویب شده و استان‌ها در حال ارائه برنامه عملیاتی خود در این زمینه هستند، خاطرنشان کرد: در طرح آمایش سرزمین باید به این طرح نیز توجه شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان