کد خبر: ۱۲۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

ثبات در بازار شیرینی و آجیل شب عید در شیراز

روسای صنوف شیرینی و خشکبار شیراز معتقدند شهروندان هیچ‌گونه افزایش قیمتی را روزهای پایانی سال و ایام نوروز مشاهده نخواهند کرد.
به گزارش شیرازه، شیرینی و خشکبار از ملزومات نوروزی هر خانواده ایرانی به شمار می‌رود و از گذشته تاکنون سنت پذیرایی با انواع شیرینی و آجیل مرسوم بوده است. با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی کشور در رکود به سر می‌برد و توان خرید مردم کاهش یافته است، این نگرانی وجود دارد که این محصولات از سفره نوروزی حذف شود.

این در حالی است که مسئولان به ویژه روسای صنوف شیرینی و خشکبار شیراز، بازار را آرام توصیف می‌کنند و معتقدند شهروندان هیچ‌گونه افزایش قیمتی را روزهای پایانی سال و ایام نوروز مشاهده نخواهند کرد. 

آجیل شب عید افزایش قیمت ندارد 

به گفته رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی و صنف خشکبار شیراز امسال به دلیل رکود در صادرات خشکبار، افزایش قیمت نخواهیم داشت و اکثر محصولاتی که در بازار وجود دارد تولیدات داخلی است که با مرغوب‌ترین کیفیت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مجتبی نمازی یکی دیگر از دلایل عدم افزایش قیمت آجیل را کوچک شدن جیب مردم و تورم اقتصادی می‌داند و می‌افزاید: وضعیت رکود اقتصادی به گونه‌ای است که عرضه‌کنندگان محصولات حاضر هستند با کمترین سود اقلام مصرفی شهروندان را در اختیارشان قرار دهند.

وی درباره قیمت‌ها و نظارت بر بازار خشکبار در روزهای پایانی سال می‌گوید: نظارت‌ها به صورت مردم محور است و در صورتی که مشکلی مشاهده شود، شهروندان می‌توانند اعتراض‌های خود را به اتحادیه انتقال دهند.

نمازی ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند به صورت حضوری با مراجعه به مجتمع بازرگانان واقع در بلوار رحمت، یا با شماره تلفن  37534397 و 37534398  تماس بگیرند و یا از طریق سامانه 124 انتقادات و شکایات خود را به ما انتقال دهند.

وی با اعلام اینکه تاکنون خبری مبنی بر افزایش قیمت‌ها گزارش نشده است، بیان می‌کند: ممکن است قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف یکسان نباشد، چرا که کیفیت و درجه‌بندی و نوع تهیه خشکبار، تعیین‌کننده قیمت است. 

نمازی با اشاره به چند نرخی بودن قیمت‌های آجیل شب عید می‌افزاید: براساس نرخ اتحادیه 4 مغزه بودن آجیل کیلویی 35 هزار تومان و 6 مغزه بودن با مطلوب‌ترین کیفیت کیلویی 55 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. 

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی و صنف خشکبار شیراز می‌گوید: توصیه ما به مردم این است که فقط از واحدهای صنفی آجیل و خشکبار مورد نیاز خود را خریداری کنند.

نمازی خرید آجیل از قنادی‌ها را اشتباه توصیف می‌کند و می‌افزاید: نگهداری آجیل و خشکبار شرایط خاصی دارد که واحدهای صنفی آجیل و خشکبار در جریان آن هستند و قنادی‌ها به دلیل اینکه اطلاعات کافی ندارند و در سال مشتریهای معدودی برای خرید آجیل و خشکبار به آنها مراجعه می‌کنند، اجناسشان از مرغوبیت کافی برخوردار نیست.

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی و صنف خشکبار شیراز تعداد واحدهای صنفی خشکبار دارای پروانه کسب در شیراز را 160 واحد اعلام می‌کند و می‌گوید: هم اینک تعداد 40 متقاضی نیز برای فعالیت قانونی در این صنف تقاضا داده‌اند که پرونده آنان در حال بررسی است.

نمازی با اشاره به اینکه بازار خشکبار فارس در حالت رکود قرار دارد، می‌افزاید: هم اینک به میزان کافی خشکبار در بازار وجود دارد و بیش از 80 درصد خشکبار موجود بازار از طریق کشاورزان داخلی تامین می‌شود. 20 درصد مابقی که بیشتر بادام هندی و تخمه آفتابگردان است از کانادا و هندوستان وارد کشور می‌شود.

قیمت شیرینی برای شب عید افزایش ندارد 

محمدخلیل ترابی رئیس صنف قناد و شیرینی‌پز  نیز با تاکید بر اینکه قیمت شیرینی برای شب عید افزایشی نخواهد داشت، از وجود تیم‌های نظارتی در سطح شیراز خبر می‌دهد و می‌گوید: در روزهای پیش از سال نو و حتی در تعطیلات بارزسان مربوطه بر روند عرضه خدمات نظارت دارند و با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی می‌افزاید: ممکن است برخی کسبه از قیمت متعارف تخطی کنند که باید مصرف‌کنندگان، مراجع را مطلع کنند تا به تخلف رسیدگی شود.

رئیس صنف قناد و شیرینی‌پز با اشاره به اینکه برای بازار نوروزی به طور میانگین از طریق 300 واحد قنادی فعال دارای مجوز600 تن شیرینی پخت و در اختیار شهروندان قرا می‌گیرد، اضافه می‌کند: فروش شیرینی نامرغوب از طریق دستفروشان اطراف بازار و غرفه‌های وابسته به شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی فارس یکی از معضلات این روزهای ما به شمار می‌رود.

ترابی که معتقد است مسئولان امنیتی و قضایی باید برای رفع این معضل و حمایت بیشتر تدابیری مد نظر قرار دهند، ادامه می‌دهد: اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت صادر نکرده است و چنانچه شهروندان و مسافران نوروزی با افزایش نرخ شیرینی مواجه بودند، باید مراتب را به سامانه 124 یا تلفن 32224128 گزارش دهند تا در اسرع وقت به تخلفات رسیدگی شود.

تسنیم

نظرات بینندگان