کد خبر: ۱۲۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
آبان‌ماه 97 در شیراز برگزار می‌شود؛

برگزاری کنگره بین‌المللی «سلامت برای صلح» با حضور رئیس‌جمهور و وزرا/ آوارگی 65 میلیون نفر بر اثر جنگ در سال گذشته

کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با حضور مقامات ملی و بین‌المللی 23 تا 25 آبان‌ماه سال آینده در شیراز برگزار می‌شود.

برگزاری کنگره بین‌المللی «سلامت برای صلح» با حضور رئیس‌جمهور و وزرا/  آوارگی 65 میلیون نفر بر اثر جنگ در سال گذشتهبه گزارش شیرازه، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران از برگزاری کنگره بین المللی سلامت برای صلح در سال 97 در شیراز خبر داد و گفت: بر اساس آمارهای مستند در فاصله سال‌های 2007 تا 2012 حدود 500 هزار نفر در جهان جان خود را بر اثر اثرات جنگها و نا آرامی ها از دست داده اند و پنج برابر این تعداد معلول یا مجروح شده اند، در این سالها 2 هزار میلیارد دلار خسارت جنگ بر جای مانده است.

دکتر رضا ملک زاده با بیان اینکه در این کنگره ابعاد مختلف اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جنگ ها بررسی می شود، گفت: شیراز که ازدیر باز شهر مهرورزی و الفت بین ملت ها بوده است برای برگزاری این کنگره بین المللی انتخاب شده است.

به گفته او، شبکه سازی سازمان‌های غیردولتی برای صلح از طریق سلامت، همکاری بین المللی سازمان های سلامت محور برای صلح ، نقش دولت ها و سیستم های بهداشت ملی در ایجاد صلح، نقش متخصصان بهداشت در ساختار صلح ، سلامت برای صلح در خاورمیانه، آموزش پزشکی و صلح، اخلاق پزشکی و صلح از جمله محورهای این کنگره است.

سرطان‌زا بودن ریزگردها اثبات نشده است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی بیان کرد: هر چند ریزگردها می تواند تاثیر مستقیم بر بسیاری از حوزه های سلامت داشته باشد اما آنچه در بین عامه مردم پیرامون تاثیر ریزگردها در خوزستان و استان های دیگر بر افزایش سرطان گفته می شود هنوز به اثبات نرسیده است.

او با بیان اینکه بخشی از حوادث جاده‌ای به دلیل عدم رعایت انصاف و گاهی خشونت است، گفت: هر روز در اثر عامل خشونت فردی بسیاری از افراد دچار فوت یا نقص عضو می‌شوند که ضرورت دارد با خشونت در جامعه به هر شکلی که وجود دارد مبارزه کرد.

ملک زاده اظهار کرد: قطعا برای دستیابی به پاسخ مطمئن و مستند می بایست دراین زمینه مطالعات و پژوهش های بیشتری انجام شود هر چند احتمال این موضوع کم و بعید نیست اما هنوز ارتباط مستقیم سرطان با ریزگردها در استان خوزستان و سایر استان هایی که آلودگی ریزگرد دارند به اثبات نرسیده است.

او تصریح کرد: البته ریزگردها و آلودگی های هوا ناشی از بروز این پدیده می تواند در ایجاد بیماری های تنفسی و بیماری های قلبی و ریاو و همچنین بیماری های کبدی به اوژه ابتلا به کبد چرب نقش آفرین و تاثیرش مستقیم باشد.

جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی اثرات جنگ‌ها تبیین می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه شیراز شهر مناسبی برای رساندن پیام صلح و دوستی کشورمان به جهانیان است، گفت: از این رو این کنگره در شیراز برگزار می شود که شیراز همواره در طول تاریخ خاستگاه مهر و دوستی بوده است و از ساوی این شهر نقش بی بدیل در توسعه سلامت و تراوج پیام سلامت در کشور دارد.

دکتر علی بهادر افزود: علاوه بر جنبه های اجتماعی و فرهنگی اثرات جنگ ها دراین کنگره شاخص هایی از سلامت که تاثیر منفی از جنگ و خشونت می گیرند نیز بررسی و تحلیل می شود.

او اظهار کرد: در آسیب‌های اجتماعی داخلی نیز باید نگاهی صلح طلبانه حاکم باشد تا جامعه‌ای سالم ایجاد شود، چراکه صلح از یک جامعه کوچک آغازشده و جهانی می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر نقش اصحاب رسانه در ایجاد مفاهمه و صلح جهانی خاطرنشان کرد: این کنگره با کمک اصحاب رسانه در راستای کمک به صلح جهانی برگزار خواهد شد و باید به دنیا نشان دهیم که کشور ما با مردمی متمدن و صلح‌طلب، خواستار دنیایی عاری از جنگ و خشونت هستند.

سالانه بیش از 10 کنگره بین‌المللی در شیراز برگزار می‌شود

در ادامه این نشست خبری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: از ساو حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، هر ساله حدود 40 کنگره ملی و بیش از 10 کنگره بین المللی برگزار می شود.

دکتر سید بصیر هاشمی افزود: کنگره بین المللی سلامت و صلح، اهمیت اوژه ای دارد؛ بیشتر کنگره هایی که از ساو دانشگاه و معاونت پژوهشی برگزار می شود، از یک مرکز تحقیقات یا گروه خاص ارایه می شود و بیشتر یک رشته خاص را بررسی می کند و موضوع علمی دارد اما کنگره بین المللی سلامت و صلح علاوه بر جنبه های علمی که بسیار مهم است به جنبه های سیاسی، اجتماعی و مسایل پیرامون می پردازد و در واقع یک کنگره بین بخشی است.

او بر نقش موثر رسانه ها برای تراوج صلح و آرامش در جامعه تاکید و اظهار امیدواری کرد: نتایج برگزاری این کنگره و گفتمان هایی که در این کنگره انجام می شود، مثبت و موثر باشد و بتوانیم از این نتایج به صورت کاربردی برای برطرف کردن مسایل مختلف منطقه ای، استفاده کنیم.

نقش آفرینی مراقبان سلامت به عنوان سفیران صلح دوستی جامعه

دکتر عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کنگره، علاوه بر بار علمی که دارد بار اجتماعی نیز داشته باشد و نتایج کاربردی آن را در جامعه شاهد باشیم.

او افزود: خشونت طلبی در مردم و اینکه قادر به کنترل خشم خود نیستیم یکی از مشکلات جامعه است؛ در یک ترافیک ساده به سرعت عصبانی می شاوم؛ باید کاری انجام دهیم تا نتایج این کنگره در بین جامعه وارد شده و بین اقشار مختلف تراوج داده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه، ادامه داد: مجموعه بهداشت استان با گستردگی در تمام نقاط شهری و روستایی با حضور پزشکان، بهورزان و مراقبان سلامت، می تواند کمک بسیاری به گسترش فرهنگ صلح دوستی باشد؛ علاوه بر آن بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا پنج سال آینده باید در هر خانوار یک مراقب و سفیر سلامت داشته باشیم؛ همچنین باید یک میلیون مراقب سلامت در استان فارس داشته باشیم که در سال 96 به هدف نخست اجرای این برنامه که شامل200 هزار مراقب سلامت است، رسیدیم و می توانیم از این افراد برای تراوج فرهنگ صلح دوستی بهره ببریم.

دکتر همتی، اضافه کرد: برای هر کدام از این سفیران سلامت که در واقع فردی باسواد در هر خانواده هستند، کتاب هایی طراحی شده تا خانواده ها را در زمینه بحث های مختلف سلامت آموزش بدهند؛ می توانیم مفاهیم صلح و دوستی را در این کتاب ها ارایه کنیم که بسیار مفید و موثر خواهد بود.

او تاکید کرد: علاوه بر تامین سلامت جسمی، باید به تامین سلامت روانی مردم توجه شود؛ اگر این کنگره بتواند نقش خود را در جامعه به خوبی ایفا کند، به سلامت روانی مردم نیز کمک می شود.

در سال میلادی گذشته 65 میلیون نفر بر اثر جنگ آواره شدند

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس نیز در این جلسه، گفت: با وجود اینکه بحران ها، حوادث و بلایا همیشه سلامت را تحت تاثیر قرار می دهند و مشکلاتی را برای سلامت مردم به وجود می آورند اما، نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که وقتی زلزله ای مانند زلزله کرمانشاه رخ می دهد همه مردم با نوع دوستی و انسان دوستی و همه دستگاه ها با ظرفیت های کامل در این مناطق حضور پیدا می کنند و شاهد این هستیم که حتی منابع بیشتر از حد نیاز وارد منطقه می شود و به مردم آسیب دیده آنجا، کمک می شود.

دکتر محمدجواد مرادیان افزود: در بحران های پیچیده مانند جنگ، امدادرسانی با اختلال مواجه می شود و برای نیروهایی که داوطلب کمک به مردم و آسیب دیدگان هستند، به دلیل مسایل امنیتی حاصل از جنگ و آشوب امکان ورود به منطقه و کمک رسانی را ندارند.

او اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال 2016، بیش از 65 میلیون نفر بر اثر جنگ و نزاع و خونریزی آواره شدند و خانه خود را از دست دادند که از این افراد 24 میلیون نفر در داخل کشور خودشان آواره شده اند که این امر امدادرسانی را سخت تر می کند.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، افزود: در پنل بحران های پیچیده کنگره سلامت و صلح، باید در زمینه روش ها و راهکارهای امدادرسانی در این بحران ها بحث و بررسی کنیم.

دکتر مرادیان ادامه داد: در بسیاری از نقاط دنیا جنگ با مردم و در داخل شهرها و مناطق مسکونی است و باعث می شود که مردم ناخواسته وارد جنگ شوند و تبعات جنگ بسیار عمیق تر و جدی تر باشد و در این کنگره در این زمینه ها بحث می شود.

حضور مقامات ملی و بین‌المللی در کنگره سلامت برای صلح

در ادامه، دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی سلامت و صلح، گفت: کنگره بین المللی سلامت برای صلح، از ساو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اوژه معاونت تحقیقات و فناوری این وزارت، دانشگاه شیراز، سازمان جهانی بهداشت، سازمان یونیسف، سازمان یونسکو و تعدادی از سازمان های بین المللی سلامت محور، دانشگاه های داخلی و خارجی و استانداری فارس با حضور محققان و متخصصان داخلی و خارجی، از بیست و سوم تا بیست و پنجم آبان 97(چهاردهم تا شانزدهم نوامبر 2018)، برگزار می شود.

دکتر علیرضا صالحی افزود: در این کنگره، از حضور دکتر "سید حسن قاضی زاده هاشمی" وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی، برای ارایه سخنرانی با موضوع "نقش نظام های ملی سلامت در توسعه گفتمان صلح و صلح گستری" بهره مند می شویم؛ همچنین پنل های تخصصی کنگره به ریاست وزیر بهداشت، برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: با پیشنهاد مطرح شده در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی کنگره، مقرر از دکتر "حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران برای حضور و سخنرانی در این کنگره دعوت شود؛ همچنین شخصیت های ملی و بین المللی که تخصص آنها مرتبط با موضوع کنگره است، برای حضور در این کنگره دعوت شده است.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی سلامت و صلح، ادامه داد: با توجه به اینکه صلح زمینه ساز ایجاد، حفظ و ارتقاء سلامت است، دانشمندان و صاحب نظران در دهه های گذشته به این نتیجه رسیده اند که عکس این موضوع نیز، ضروری و عملی است؛ یعنی متخصصان و فعالان عرصه سلامت می توانند در زمینه صلح و توسعه گفتمان صلح، ایفای نقش کنند.

دکتر صالحی بیان کرد: به دلیل اینکه مردم حتی در مناطقی که خشونت، درگیری و نفرت وجود دارد، بیش از همه به متخصصان و فعالان عرصه سلامت اعتماد دارند؛ بیش از اینکه به سیاستمداران اعتماد داشته باشند، این افراد و متخصصان سلامت محور هستند که می توانند خشونت ها را کاهش دهند و امکان گفتگو را فراهم کنند.

او همچنین گفت: به همین دلیل، سازمان جهانی بهداشت نزدیک به سه دهه است که برنامه ای رسمی با عنوان "سلامت به مثابه پلی برای صلح" را مصوب کرده است؛ بر اساس این برنامه، متخصصان، پزشکان، پرستاران و فعالان عرصه سلامت، در سازمان بهداشت جهانی علاوه بر آموزش های تخصصی، آموزش های لازم برای کمک به ایجاد زمینه های لازم برای کاهش خشونت و افزایش صلح در نقاطی که در آنجا خشونت زیاد است، فرا می گیرند و در بسیاری موارد دستاوردهای برجسته و خوبی داشته اند.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی سلامت و صلح، اضافه کرد: در همین راستا، سازمان پزشکان بدون مرز که یکی از سازمان های مهم بین المللی سلامت محور و فعال در عرصه سلامت است، در سال 1999 میلادی جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است.

در پایان این نشست که در دفتر رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، از خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه سلامت استان فارس، تقدیر شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سلامت و صلح ، کنگره ، صلح
نظرات بینندگان