کد خبر: ۱۲۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷

روستای کهکران؛ بهشتی در دل نگین زاگرس

روستای کهکران در 35 کیلومتری شهر اردکان واقع شده است. چشمه های آب و درختان کهنسال از چشم انداز های این منطقه است. کهکران، روستایی از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان است.این روستا در دهستان شش پیر قرار دارد.

به گزارش شیرازه، با وجود توسعه راه‌ها و وسایل ارتباطی، هنوز هم بسیاری از نقاط شهرستان سپیدان ؛نگین زاگرس، برای مردم ناشناخته یا کم‌شناخته است، نقاطی زیبا و بکر که با دیدن آنها سبحان‌الله بر زبان هر بیننده‌ای جاری می‌شود.یکی از این زیبایی‌های منحصر به‌فرد را می‌توان در گوشه‌ای از شهرستان سپیدان، در غرب استان فارس مشاهده کرد، منطقه‌ای با آب و هوایی سرد زمستانی در دل رشته‌ کوه‌های زاگرس، پهنه‌ای که مملو از زیبایی است. این منطقه پوشیده از جنگل و درختان بلوط، بادام کوهی، بنه، کتیرا، گَون، افرا و کاج وحشی است که در دامنه‌ ارتفاعات از تراکم بیشتری برخوردار است


وجود و وفور گیاهانی مانند جاشیر و پیلر که از انواع گیاهان دارویی بوده و کاربردهای فراوانی دارند، از این منطقه چشم‌اندازی زیبا ساخته است.جریان آب این دره به سمت شمال و به سوی دشت ساران است و آب‌ها از طریق تنگه گنبیل، راهی رودخانه کر می‌شود. محیط روستا و پیرامون آن جهت گردشگری و کوه‌های منطقه برای کوهنوردی مناسب است اما به دلیل نبود راه دسترسی مناسب و اطلاع‌رسانی بسیار کمرنگ، تاکنون کمتر مورد توجه گردشگران، خصوصا گردشگران طبیعت دوست غیربومی قرار گرفته است.

کهکران از لحاظ جغرافیایی بین دو جاذبه طبیعی، بهشت گمشده و شهرستان سپیدان، قرار گرفته و امکانات گردشگری مناسبی از جمله کمپ‌های موقت دارد، اگرچه توسعه این فضاها با در نظر گرفتن تمام ابعاد، می‌تواند در رونق صنعت گردشگری و بهبود شرایط اقتصادی منطقه و استان تاثیرگذار باشد.منطقه کهکران و ساران از جمله مناسب‌ترین مناطق گردشگری طبیعی فارس برای جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود و به واسطه زیبایی‌های منحصر به‌فرد، می‌تواند در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی باشد. وجود چشمه های پر آب و درختان کهنسال وچشم اندازهای بدیع زیبایی خاصی به این منطقه داده است.

منطقه در دره ای سرسبز و پرآب در نزدیکی کوه رنج و کوههای بلند زاگرس جنوبی قرار گرفته است و دارای آب وهوایی سردسیری و کوهستانی وپوشیده از جنگلهای بلوط ، بادام کوهی، بنه، کتیرا، گَون،اَفرا، کاج وحشی در ارتفاعات و همچنین گیاهیانی مانند جاشیر و پیلر و انواع گیاهان دارویی و کمیاب می باشدجریان آب این دره به سمت شمال و به سوی دشت ساران است تا از طریق تنگه گنبیل، راهی رودخانه کر شود.

محیط روستا و پیرامون آن جهت گردشگری و کوههای منطقه برای کوهنوردی بسیارمناسب است امابا وجود این به دلیل نبود راه مناسب و ناشناخته بودن، کمتر موردتوجه گردشگران قرارگرفته است. درحال حاضر دسترسی به این منطقه از جاده ای آسفالته صورت می گیرد که اخیرا ترمیم گشته است.


اهالی منطقه به زبان ترکی و لری محلی تکلم می کنند واغلب اهالی روستا باسواد می باشند. کهکران از لحاظ جغرافیایی مابین دو جاذبه طبیعی بهشت گمشده وشهرستان سپیدان ودارای امکانات فراوان و بالقوه گردشگری طبیعی است که بهره برداری ازآنها در حال حاضر تنها بصورت پیک نیک و کمپینگ های موقت می باشد با توجه به پتانسیل های موجوداحداث مجموعة گردشگری- اقامتی در ورودی روستا می تواند پاسخگوی تقاضاهای آتی گردشگری در منطقه کهکران و ساران بوده ودر جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
منطقه کهکران و ساران در فاصله 45 کیلومتری شهر اردکان و 120 کیلومتری شهر شیراز در دهستان شش پیر بخش همایجان شهرستان سپیدان قرار گرفته است.


منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، تفریحی
نظرات بینندگان