کد خبر: ۱۲۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷

مرمت خانه تاریخی با هزینه شخصی صورت می گیرد

حسن رشیدی پور مالک خانه جاوید نی ریز گفت: با آغاز سال ۹۶ مرمت این خانه تاریخی به صورت جدی شروع شد و تا کنون ادامه داد و انشاالله در نیمه اول سال ۹۷ بتوانیم مرمت را به اتمام برسانیم و به عنوان اقامتگاه بوم گردی مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش شیرازه،  حسن رشیدی پور مالک خانه جاوید نی ریز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سرای تاریخی جاوید شهرستان نیریز در سال ۹۵ وارد مذاکره با مالکینی شدیم که در حقیقت چندین سال بود که خانه تاریخی را رها کرده بودند و از نظر مرمت هیچگونه توجهی نداشتند و تقریبا در حال تخریب بود.

رشیدی پور با اشاره به وجود آسیب در ینای تاریخی سرای جاوید ابزار داشت: جهت حفظ این بنای تاریخی با ۸ مالک که وارثین مرحوم جاوید بودند به تناسب سهمی که از آن خانه داشتند یک مذاکره مفصل چند ماه ای انجام شد که با همکاری میراث فرهنگی شهرستان نیریز خریداری شد.

وی ادامه داد: با آغاز سال ۹۶ مرمت این خانه تاریخی به صورت جدی شروع شد و تا کنون ادامه داد و انشاالله در نیمه اول سال ۹۷ بتوانیم مرمت را به اتمام برسانیم و به عنوان اقامتگاه بوم گردی مورد بهره برداری قرار گیرد.

مالک خانه جاوید نی ریز کمبود اعتبارات دولتی را مشکل اصلی طول کشیدن مرمت این خانه تاریخی دانست و افزود: این بنای تاریخی در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۰۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اکنون با هزینه شخصی مرمت می شود.

رشیدی پور ابراز داشت: سرای تاریخی جاوید یکی از زیبا ترین بنا های تاریخی شهرستان نیریز و حتی استان فارس است زیرا معماری منحصر به فردی دارد و از یک درب چوبی دو لنگه وارد می شوی و چنده پله پایین که رفتی سپس وارد هشتی میشویم از آنجا چند پله پایین تر وارد حیاط، حیاط مربعی شکل می باشد و دور تا دور آن اتاق و شاهنشین قرار دارد در وسط حیاط یک حوض به سبک قدیم که دوطرف آن باغچه قرار گرفته است؛ در سه ضلع حیاط اتاق های پنج دری به سبک دوره قاجاریه و در یک ضلع حیاط شاهنشین مشرف به حوض و حیاط قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: شهرستان نیریز در مسیر سه استان فارس، کرمان و یزد قرار دارد و مسافرینی که از هر یک از این سه استان قصد سفر به استان دیگر را دارند پس از طی مسافتی چند ساعته به نیریز می رسند و می توانند جهت استراحت و پذیرایی در این مکان تاریخی اوقات خوشی راسپری نمایند؛ البته در شهر نیریز چندین اثر تاریخی ارزشمند دیگر نیز وجود دارد که می توان به مسجد جامعه کبیر که بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت دارد؛ مقبره استاد احمد نیریزی یکی از بهترین خطاطان ایران، سرای تاریخی فاتح متعلق به دوره قاجاریه، قلعه s.p.r که توسط انگلیسی ها در جنگ جهانی اول ساخته شده است اشاره کرد که همگی از جاذبه های تاریخی شهر نیریز می باشد.

photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۱_۰۲-۰۲-۳۴photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۱_۰۲-۰۳-۰۸photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۱_۰۲-۰۳-۳۸photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۱_۰۲-۰۴-۰۰photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۱_۰۲-۰۴-۳۴photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۱_۰۲-۰۵-۱۸photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۱_۰۲-۰۵-۲۲

خبرنگار: بهنام مسئله

منبع: پایگاه تحلیلی خبری موج ما

برچسب ها: نی ریز ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان