کد خبر: ۱۲۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷

جولان خانه های مبله بدون مجوز در سپیدان

در سال‎های اخیر، به‎ویژه در ایام تعطیلات نوروزی نیز شاهد چندبرابر شدن تابلو نوشته هایی درنقاط مختلف شهر هستیم که این امر موید این مطلب است که توجه لازم از سوی دستگاه های نظارتی و مسئول به این موضوع نشده است.

به گزارش شیرازه، این روزها و به خصوص در ایام تعطیلات نوروزی، نه تنها خبری از ساماندهی این مراکز نبود، بلکه بر شمار اجاره دهندگان سوئیت و اتاق های اجاره ای غیرمجاز نیز در شهرستان افزوده شده است.

 خوشبختانه یامتاسفانه شهرستان سپیدان در ایام تعطیلات بویژه ایام نوروزی و تابستان، شاهد صحنه هایی از نابسامانی جذب گردشگر و مسافر است؛ به طوری که افزایش روزافزون مراکز اقامتی غیرمجاز و سوئیت های اقامتی غیرقانونی، جهش چشمگیری به خود گرفته و تابلونوشته هایی هدایتگر مسافران شده و آنها را به به سمت استفاده از سوئیت های غیرمجاز هدایت می کنند.


 آنچه مسلم است اینکه نظارت دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول، روی منازل شخصی، وجود ندارد و به تبع آن قوانین موجود و همچنین ارزیابی‌های لازم برای ارائه مناسب خدمات اقامتی به مازندران قابل تسری به این منازل نیست.
از سوی دیگر افزایش آسیب‌های اجتماعی، ناامنی، بسترسازی گسترش فساد و بسیاری از پیامدهای دیگر در این مراکز اقامتی دور از انتظار نیست.حال و وضع مسافرانی را تصور کنید که با استفاده از این خانه‎ها ضمن رو به‎ رو شدن با مشکلات بسیار، تصوراتی منفی از شهرستان در ذهنش نقش می‎بندد، تصویری که می‎تواند در کاهش اقبال دوباره برای مسافرت به شهرستان چهارفصل ما نیز موثر باشد.با وجود این همه مشکلات و توصیه مسئولان طی این ‎سال‎ها اقدام آن‎‌چنانی در ساماندهی این بخش نشده؛ نه در برخورد با دیوارنوشته ها و نه در جهت ساماندهی آنان و نه استانداردسازی خانه‎های اجاره‎ای.


در سال‎های اخیر، به‎ویژه در سال جاری شاهد چندبرابر شدن تابلو نوشته هادر ورودی شهرها هستیم که این امر موید این مطلب است که توجه لازم از سوی دستگاه های نظارتی و مسئول به این موضوع نشده است.
شاید در نگاه اول، اینگونه به نظر برسد که تابلو نوشته ها؛ مالکان منازلی هستند که خانه های خود را به ازای مبالغی به مسافران اجاره می دهند، که اگر قیمت بالای هتل ها و مسافرخانه ها را لحاظ کنیم، کار چندان بدی هم به نظر نمی رسد؛ اما نکته این ماجرا اینجاست در صورتی که هیچ نظارتی بر خانه های استیجاری و اماکن غیرمجاز وجود ندارد؛ چگونه می توان نگران تامین امنیت و ایمنی مسافرانی نبود که به این افراد اعتماد کرده اند؟

یک کارشناس حوزه مسکن در این باره به خبرنگار ما گفت: باید برنامه ای ایجاد شود تا این افراد از طریق اتحادیه مشاوران املاک و اداره اماکن نیروی انتظامی مورد تایید صلاحیت قرار گیرند؛ تاکید کرد: دستگاه های ذیربط در شهرستان نظیر فرمانداری، اداره گردشگری، اتاق اصناف، اتحادیه های صنفی املاک، اماکن نیروی انتظامی و سایر دستگاه های ذیربط باید نسبت به شناسایی، جمع آوری و ساماندهی این منازل اقدام کنند.

 این روزها با وجود بارشهای فراوان بهاری اجاره مسکن به شکلی لجام گسیخته یکه تاز میدان تورم شده و در سایه نبود حتی کمتریننظارتی و به دست برخی از  افراد هر روز نرخی تازه را بر پیشانی سوئیت کوچک و بزرگ می چسبانند و در این میان آنچه به جایی نرسد فریاد مسافران درمانده و از همه جا رانده ای است که بی یار و یاور در این وادی سرگردانی رها شده اند تا برای ماندن در این شهرستان چهارفصل وگردشگر هزینه های سنگینی پرداخت کنند .افزایش بی حساب و کتاب کرایه خانه در سایه نبود نظارت مشکلی است که سال های سال ادامه دارد و هر روز دامنه بیشتری پیدا می کند و در حال حاضر یافتن خانه ای با اجاره بها و قیمت مناسب سخت ترین کار ممکن در شهرستان سپیدان وشهر اردکان است .


 در روز های پر تردد در شهراردکان افرادی سودجو در افزایش قیمت های منازل نقش بسزایی پیدا کرده اند به گونه ای که اجاره های منازل در عید نوروز به نحویی به آنها سپرده شده است تا از این فرصت شلوغی نهایت سواستفاده را بکنند .

افرادی در ورودی شهر یا محل های پرتردد بانصب تابلو نوشته هایی اقدام به اجاره دادن منازل می کنند که نقطه قابل تامل این اتفاق این است که این اجاره ها زمانی بالا گرفت که بارندگی در این شهرشروع شده و مسافران مجبور بودند با هر قیمتی برای خود سرپناهی بگیرند و افرادی سودجو از این موقعیت سواستفاده کردند و قیمت ها را به طوری افزایش دادند که برخی از که توان مالی خوبی نداشتند مجبور شدند بعد از یک مدت کوتاه از شهراردکان خارج شوند .


 رقم های نجومی باعث شده متقاضیان کم درآمد و قشر آسیب پذیر به حاشیه شهرها وپارک ها ویا مدارس مراجعه کنند و برخی ها با وجود باد و باران در چادر ساکن شوند .حال این سئوال مطرح می شود کدامیک از دستگاههای ذیربط مسئول رسیدگی وساماندهی به چنین مشکلی در شهرستان گردشگر سپیدان هستند ؟

منبع:  مارگون

برچسب ها: سپیدان ، خانه ، فارس
نظرات بینندگان