کد خبر: ۱۲۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
از سوی پلیس مطرح شد

چه کنیم در نوروز طعمه مجرمان سایبری نشویم

مجرم، مجرم است و فضای سایبر و سطح شهر ندارد پس لازم است حواسمان را حسابی جمع کنیم تا طعمه سارقان نشویم.
به گزارش شیرازه، پلیس فتا با توجه به ایام نوروز و افزایش سفر و رفت و آمد و دید و بازدید برای در امان ماندن اطلاعات و وسایل الکترونیکی شهروندان از گزند سرقت، توصیه هایی دارد:

- در خصوص تجهیزات همراه خود مانند تلفن همراه و تبلت اولاً تجهیزات را از خود جدا نکنید و اجازه دسترسی افراد نامطمئن را ندهید.

- قبل از سفر از برنامه‌های کنترل و مدیریت محتوا از راه دور استفاده و روی تجهیزات‌تان نصب کنید که اگر احیاناً گوشی شما سرقت یا مفقود شد بتوانید اطلاعات را بلاک یا حذف کرده و از دسترس افراد سوء استفاده‌گر خارج کنید.

- در برخی فروشگاه‌های بین راهی مجرمان با استفاده از دستگاه اسکیمر هنگام خرید مشتریان اطلاعات کارت عابر بانک آنها را کپی کرده و بعد از حساب آنها سرقت می‌کنند.

- به مسافران توصیه می‌شود در سفرها حتی‌الامکان کارت را به دست هیچکس ندهند، رمز کارت را به صورت زبانی اعلام نکنند و خودشان تراکنش را انجام دهند و علاوه بر این به سامانه پوزی که قرار است کارت بکشند دقت کنند که آیا این سامانه استاندارد است و از حالت پلمب خارج نشده باشد.

- به تماس‌هایی که از جانب رادیو، اپراتورها، از طریق سایت‌های تبلیغاتی تحت عنوان هدیه نوروزی، شارژ رایگان نوروزی و ... توجه نکنند تا در دام کلاهبرداران نیفتند و وارد سایت‌های فیشینگ نشوند چرا که معمولاً طراحان سایت های فیشینگ با همین ترفندها سایت‌های فیشینگ و درگاه های پرداخت جعلی را در مسیر فعالیت کاربران قرار می‌دهند و از کارت‌های اعتباری آنها سرقت انجام می‌دهند.

- توصیه به مردم این است، اولاً نسبت به این تبلیغات هوشیار باشند و ثانیاً دقت کنند درگاه پرداخت الکترونیک از پروتکل امن https استفاده شده باشد و آدرس آن هم جعلی یا مخدوش شده نباشد.

- معمولاً مسافران در رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، هتل‌ها و یا مهمانسراها از اینترنت اشتراکی یا وای فای استفاده می‌کنند که باید مراقب باشند که از اینترنت اشتراکی غیر مطمئن استفاده نکنند و هر چیزی که در اسکن کردن وای فای‌ها می بینند به آن کانکت نشوند چرا که ممکن است وای فای‌های غیر امن برای تخلیه اطلاعات گوشی‌هایشان پیش بینی شده باشد و اطلاعات آنها به سرقت برود و یا نفوذی به گوشی آنها صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات بینندگان