کد خبر: ۱۲۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷

نوروزانه محلات در مناطق ده گانه حاشیه نشین شهر شیراز

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: جشن نوروزانه محلات ماهیتی تفریحی و آموزشی دارد که در ایام نوروز با همكارى شهردارى مناطق 3، 7، 9 و 11 برای مناطق حاشیه ای و کم برخوردار برگزار می شود.
به گزارش شیرازه، طرح کلان توسعه و تسهیل گری اجتماعی در 10 محله حاشیه نشین شهر شیراز توسط شهرداری شیراز و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در سال جاری انجام خواهد شد؛ فاز نخست این طرح با عنوان نوروزانه محلات از دوم فروردین برگزار شد و به مدت 9 روز ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این خصوص گفت: جشن نوروزانه محلات که ماهیتی تفریحی آموزشی دارد؛ از معدود برنامه های کشوری و اولین برنامه ی استانی و شهری است که در ایام نوروز با همكارى شهردارى مناطق 3، 7، 9 و 11 برای مناطق حاشیه ای و کم برخوردار برگزار می شود.

ابراهیم گشتاسبی راد در تشریح اهداف برگزاری جشن نوروزانه محلات بیان کرد: ایجاد خاطره مشترک جمعی در مناطقی که عموما مهاجر و با یکدیگر بیگانه هستند، ایجاد فضای ارتباط اجتماعی و زیست مدنی، افزایش حس تعلق شهری و تقویت هویت محلی، ایجاد حس تشخّص و عزت نفس، برقراری عدالت اجتماعی و کاهش حس تبعیض در تخصیص امکانات فراغتی نوروز و در نهایت ایجاد صمیمیت اجتماعی و اعتماد نهادی بین مردم این مناطق و مسئولان شهری برای اجرایی شدن هر چه بهتر برنامه ی کلان "توسعه و تسهیلگری اجتماعی" در سال ۹۷، از اهداف بلند اجرای این برنامه در نوروز میباشد.

وی افزود: با تکمیل این چرخه خدمات اجتماعی و ادامه این طرح در سال ۹۷؛ ان شاالله طرح کارآفرینی محلات، بطور جد دنبال خواهد شد تا از این طریق، امر مهم توانمندسازی و توسعه پایدار اجتماعی محقق گردد زیرا طبق مطالعات علمی صورت گرفته، عمده آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه ای ریشه در معضل بیکاری دارد.

معاون شهردار شیراز در توضیح برنامه های جشن نوروزانه محلات اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در برنامه نوروزانه محلات؛ اجرای برنامه ها کاملا متناسب با بستر اجتماعی و بافت قومی و خرده فرهنگ های حاکم بر محلات و تدارک آن در قالب های هنری متنوع: سیاه بازی، انواع موسیقی متناسب با قومیت هر منطقه، طنز اجتماعی، مسابقه اجتماعی،  استندآپ کمدی و مانند آن می باشد.

گشتاسبی راد بیان کرد: در فازهای تکمیلی این برنامه در ماه های آتی در کنار توجه به بستر اجتماعی و فرهنگی هر محله، پس از آنکه امر ورود کامل و استقرار در این مناطق حاصل شد، با استعدادیابی، نیازسنجی، امکان سنجی و نظرسنجی های عمومی و مورد نیاز، به یاری خداوند، مشارکت مردمی و محلی را در تمامی فازهای برنامه های ۹۷ (از تصمیم سازی و برنامه ریزی تا اجرا و ارزیابی) خواهیم داشت.

نام محله و مکان دقیق اجرای نوروزانه محلات به شرح زیر است:
دوم فروردین: محله ترکان و قلعه نو، پارک شهروند.
سوم فروردین: محله گردخون و شرغان، پارک شهروند.
چهارم فروردین: محله شریف آباد، بلوار فرصت، پارک حاشیه ای.
پنجم فروردین: محله ابونصر، خیابان شهید جاودانی، زمین ورزشی.
ششم فروردین: محله نصرآباد، مدرسه شهید چراغی.
هفتم فروردین: محله پودنک قدیم، پارک ارغوان.
هشتم فروردین: محله سعدی، باغ نارنجی.
نهم فروردین: محله سهل آباد، جنب خانه محله.
دهم فروردین: محله وزیر آباد.
یازدهم فروردین: محله مهدی آباد،بوستان کشتکاران.
نظرات بینندگان