کد خبر: ۱۲۰۸۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷

سال سخت عمران/ مروري بر وضع پروژه هاي عمراني شيراز در سال 97

مشکلات تملک اراضی و تامین اعتبار پروژه های عمرانی سدی در مقابل اجرای به موقع طرح هاست که روزانه باعث هدر روی منابع و اتلاف وقت زیادی است.
به گزارش شیرازه، مشکلات تملک اراضی و تامین اعتبار پروژه های عمرانی سدی در مقابل اجرای به موقع طرح هاست که روزانه باعث هدر روی منابع و اتلاف وقت زیادی است. این قبیل مشکلات بر نتیجه و سرعت کار تاثیر به سزایی دارد و گاهی اوقات با ضعف مدیریتی اشتباه گرفته می شود؛ در حالی که ضعف اصلی عدم مشارکت مالکان به دلیل صرفه اقتصادی است‌.

بی رغبتی مالکان برای واگذاری املاک
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان این که مشکل تملک از مهم ‌ترین عوامل بازدارنده اتمام پروژه ها در موعد مقرر است؛ گفت: شهرداری نهایت تلاش خود در جهت اتمام پروژه ها را به کار می‌گیرد اما تحقق این مهم مستلزم همکاری دو جانبه شهرداری و مالکان است. آرگیو با تأکید بر اهمیت همکاری مالکان در اسرع وقت، یکی از دلایل کاهش انگیزه شهروندان را عدم پرداخت یکجای مبلغ دانست و افزود: همکاری مالکان نیازمند سعه صدر است و جای هیچ گونه نگرانی در خصوص پرداخت پول نیست. تمام مراحل کار و پرداخت پول طبق توافق نامه ای که در ابتدای کار با مالکان بسته شده انجام می‌شود.

تعیین تکلیف چپگرد دلگشا
این مسئول در خصوص چپگرد دلگشا نیز گفت: توافقنامه اولیه و تمام اقدامات مورد نیاز انجام شده، اما انحصار وراثت مانع پیشرفت کار و تاخیر در اجرای پروژه شده است.
آرگیو بار دیگر بر اهمیت همکاری مالکان برای بهره برداری از پروژه های عمرانی تاکید و اضافه کرد: با این که کاستی‌ های از لحاظ تامین بودجه وجود دارد؛ اما این مشکل اصلا باعث تعطیلی پروژه‌ها نشده و معضل اصلی شهرداری عدم همکاری مالکان است.
وی با ابراز امیدواری از بهبود وضعیت اقتصادی شهرداری در سال جدید، به چند پروژه عمرانی در سطح شهر اشاره کرد و افزود: پروژه‌های کوچک و بزرگ متعددی در اقصی نقاط شهر در حال اجرا هستند؛ که از آن میان می‌توان به پروژه‌های رودکی، مهدیه، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر_مطهری و همچنین تقاطع غیر همسطح باهنر_کمربندی اشاره کرد.
به گفته آرگیو، حدود ۲۸ پروژه عمرانی بزرگ در سطح شیراز به دلیل مشکل تملک نیمه تمام مانده است.

بهره برداری از چند ایستگاه مترو
یکی از اعضای شورای شهر شیراز تصریح کرد: در سال جاری تمرکز ما بر اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام است.
نواب قائدی بر لزوم اتمام هر چه سریعتر پروژه هایی همچون تقاطع مطهری_امیرکبیر، تقاطع مهدیه_امیرکبیر و رودکی تاکید کرد.
وی با اشاره به مشکل تملک چپگرد دلگشا اذعان داشت: به دلیل پیگیری های مداومی که انجام شده و پیشرفت کار امیدوار هستیم که این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد‌.

وی در خصوص ایستگاه های مترو نیز گفت: ۴ ایستگاه مترو به بهره برداری نرسیده اند به لطف خداوند ایستگاه‌های وکیل و امام حسین(ع) تا پایان اردیبهشت ماه به بهره برداری می رسند.

قائدی ضمن تاکید بر پیگیری هایی که در خصوص راه اندازی خط ۲ مترو انجام شده است، ادامه داد: در این خصوص نیز پیشرفت خوبی حاصل شده و قصد داریم که این خط با سرعت بیشتری و در مدت سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی سرعت بهره برداری از این پروژه را به تامین بودجه وابسته دانست و گفت: تامین ۵۰ درصد این اعتبارات مربوط به شهرداری است و کار در ایستگاه های مترو به صورت دائم در حال انجام است.

اعتراض کسبه
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در خصوص پیامدهای ناشی از تاخیر در پروژه های عمرانی می گوید: اخیرا شاهد اعتراضات کتبی کسبه مناطقی در شیراز بودیم که به دلیل به طول انجامیدن پروژه ها،زیان دیده و خواستار خسارت بودند.

تنوری که این چنین اعتراضات را حق مردم می داند تاکید کرد: در شهرداری و شورای شهر قانونی مبنی بر پرداخت خسارت به کسبه و مردمی که راه عبور و مرورشان به دلیل تاخیر در اتمام پروژه ها دچار اختلال شده است وجود ندارد.

تنوری یاد آور شد: علاوه بر زمان انجام پروژه، پس از اتمام طرح نیز ممکن است به دلیل تغییراتی که ایجاد می شود کسب و کار دچار رکود شود. این وظیفه شهروندان است که هنگام خرید ملک نهایت دقت خود را به کار گیرند.

تنوری با اشاره به این که تعداد شکایات مردمی در خصوص اختلال در رفت و آمد بسیار بیشتر از نگرانی برای عدم واگذاری ملک است، افزود: با این حال تمام این مشکلات به نوبه خود با اهمیت هستند و شورای شهر باید فکری برای حل آنها کند.

خبرجنوب
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
0
باسلام.لطفاازشهرداری سوال فرماییدتاکی مسیرگویم بازخواهدشدوازترافیک روزهای تعطیل نجات پیداخواهیم کردیک عده مغازه داربدون مجوزمسیرراه راخراب کرده ان