کد خبر: ۱۲۰۸۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
جهادی ها درکربال خرامه؛

کربال‌خرامه تشنه اشتغال است

فرماندار خرامه می گوید: نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و اشتغالزایی از مهمترین نیازهای منطقه کربال است.
شیرازه؛ معمولا مناطقی که به صورت دفعی دچار بلایای طبیعی می‌شوند در مقطع زمانی نزدیک به حادثه‌هایی مانند سیل و زلزله بیشتر مورد توجه گروه‌های جهادی و نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند اما مناطقی که سال‌هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند در این میان مظلوم واقع می‌شوند.

گروه جهادی نادیان در روزهای پایانی سال96 یکی از این مناطق را هدف قرارداده بود.

مسئول واحد شناسایی گروه جهادی نادیان در گفتگو با خبرنگار شیرازه درباره انتخاب منطقه هدف توضیح داد: منطقه کربال حوالی شهرستان خرامه از مناطق مستعد استان فارس است که نمی‌توان نام منطقه محروم را به آن نسبت داد اما خشکسالی بیش از یک دهه معیشت مردم را به شدت دچار مشکل کرده است، درصورتی که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های منطقه آسیب‌های ناشی از خشکسالی را به حداقل رساند.

محمد امیدی با اشاره به تمرکز گروه‌های جهادی با توان عمرانی در مناطق زلزله زده گفت: پس از نیازسنجی و اطمینان از اینکه گروه‌های زیادی قرار است در ایام نوروز به مناطق زلزله زده خدمات رسانی داشته باشند، تصمیم گرفتیم به مناطقی مانند کربال هجرت کنیم و غبار مظلومیت این مناطق را بزداییم.

وی افزود: نکته جالب توجه این است که چندین بار این منطقه در اردوهای جهادی که در حاشیه شهر داشتیم  از طرف افرادی که ساکن مناطق حاشیه ای شهر شیراز هستند به گروه معرفی شده بود. خیلی از افراد ساکن در محلاتی که جدیدا به شهر ملحق شدند اصالتا متعلق به روستاهایی هستند که مشکلاتی مانند خشکسالی‌های مستمر و عدم جایگزین کردن روش های نوین کشت یا مشاغل جدید آن‌ها را مجبور به کوچ اجباری به حاشیه شهرها کرده است. اکثر آن‌ها اذعان داشتند اگر مسائل و مشکلات مناطقی مانند کربال در خود منطقه حل شود، به مهاجرت اجباری از روستا به شهر تن نمی‌دهند.

این فعال جهادی که مسئولیت واحد اداری مالی و تدارکات اردو را نیز به عهده دارد اظهار داشت: ما در اردوها تاکید داریم هزینه تمام شده اردو برای اسکان و رفت و آمد جهادی ها باید نسبت به خدمات ارائه شده توجیه منطقی داشته باشد. وهزینه خدمات ارائه شده چندین برابر هزینه صرف شده برای اردو بشود. منطقه کربال دراین محاسبات بازده خوبی داشت ضمن اینکه مردم منطقه نیز طالب برگزاری اردو بودند و همکاری خوبی با گروه جهادی داشتند.

گفتنی است شناسایی و برگزاری اردوی جهادی گروه نادیان در این منطقه هفت روز به طول انجامید وخدمات وفعالیت‌های متنوع فرهنگی و درمانی از قبیل ویزیت پزشک عمومی ومتخصص داخلی، دندانپزشکی و خدمات مامایی و بهداشت زنان ومسابقات و آموزش های قرآنی و هنری و ورزشی وپخش فیلم وجشن های ایام رجبیه و تجدید میثاق با شهدا وکاشت نهال وپاکسازی روستا دراین اردو صورت گرفت.

زارعی مسئول واحد فرهنگی گروه جهادی نادیان در خصوص نحوه اجرای برنامه‌ها توضیح داد: ظرفیت انسانی در خیلی از روستاها و مناطق فارس ظرفیت خوبی است در اکثر برنامه‌ها اولویت ما بهره بردن از توان انسانی منطقه بوده و فعالین منطقه پایه ثابت فعالیت‌ها بودند مثلا جشن ایام رجبیه و اختتامیه مسابقه قوی‌ترین پهلوان روستا کاملا با تلاش جوانان روستای قوام آباد برگزار شد یا دربرنامه‌هایی مثل تئاتر عروسکی خود نوجوانان محل با کمک مربیان آموزش دیدند و برای هم محلی‌های خود تئاتر عروسکی اجرا کردند. همچنین با همت اهالی و همکاری مساجد روستا واهدای کتاب توسط ائمه جماعت یک کتابخانه محلی در پایگاه مقامت بسیج روستا راه اندازی شد و از طرف گروه هم تعدادی کتاب به این کتابخانه و کتابخانه مدرسه روستا اهدا شد. دربرنامه‌های آموزشی هم تلاش بر استفاده از حداقل های موجود در روستا برای تولید محصول هنری و حتی درآمدزایی بود و ساخت عروسک با پارچه های دورریختنی و جشنواره بازیافت و تولید محصولات هنری و تزیینی با سنگ و چوب داشتیم که مورد استقبال اهالی قرار گرفت.

سهیلا زارعی خاطرنشان کرد: در برنامه‎‌هایی مانند جشنواره غذای محلی نیز ما پای درس کدبانوهای روستا نشستیم و با طرز تهیه آش دوغ و کشک و دوغ محلی و برنجک و رب انار و حلوای محلی روستای قوام آباد آشنا شدیم.

تاکید دولت بر بیمه محصولات خشکسالی
فرماندار خرامه نیز که برای خوشامدگویی و تشکر از فعالیت‌های داوطلبانه و خالصانه جهادی‌ها به روستای قوام آباد آمده بود در مصاحبه با مسئول واحد پژوهش گروه نادیان از انتخاب این منطقه برای برگزاری اردوی جهادی تشکر کرد و خواستار استمرار این اردوها در روستاهایی که بخاطر خشکسالی مداوم آسیب زیادی دیدند، شد.

فرهاد جهانخواه در خصوص پیگیری خسارت ناشی از خشکسالی برای کشاورزان این منطقه پاسخ داد: در بحث بیمه محصولات کشاورزی بیشترین کمک در قالب کشت دیم است. ما پیگیری کردیم بیمه های کشاورزان نسبت به سابر نقاط استان زودتر پرداخت شده و بیمه سال‌های قبل شان به موقع پرداخت شده اما سال جدید هم تاکید کردیم همه بیمه کنند چون به کسانی که سرمایه گذاشتند و بیمه کردند خسارت پرداخت می‌شود. روند بیمه کردن محصولات کشاورزان هم به شکل خوداظهاری است باید خودشان بخواهند. کمک دولت در قالب بیمه است فرهنگ سازی شده همه بیمه کنند مخصوصا در منطقه کربال که آب کم است حتما باید اول بیمه کنند که درصورت بروز مشکل بتوانند بخشی از خسارت شان را بگیرند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها راه کمک دولت به کشاورزان در قالب بیمه است و وام بدون بهره هم در زمینه اشتغالزایی.

جهانخواه یادآور شد: در زمینه اشتغالزایی قریب به 20میلیارد تومان اشتغال فراگیر و تسهیلات خانگی داشتیم که بالای 85درصد آن تخصیص یافته است. بیشترین کمک دولت در بحث اشتغالزایی برای بخش کربال بوده چون بخاطر خشکسالی خیلی اسیب پذیر شده است. در طرح‌های اشتغالزایی هم اولویت ما کشت گیاهانی بوده که آب نیاز نداشته باشد یا کمتر نیاز داشته باشد، یا طرح های زودبازده صنایع تبدیلی مثل کشت قارچ و کاکتوس و  پرورش دام و طیور. ظرفیت خوبی در خیلی از روستا های بخش کربال داریم در این موارد مذکور داریم.

نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و اشتغالزایی از مهمترین نیازهای منطقه کربال
وی نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و اشتغالزایی را از مهمترین نیازهای منطقه کربال برشمرد و ادامه داد: اخیرا هم با پییگری هایی که از طرف  نماینده مردم شهرستان داشتیم بنا داریم کارگاه تولید پوشاک در همین روستا تاسیس کنیم.  طبق  برآورد اولیه در فاز اول 300نفر از خانم‌ها جذب کار خواهند شد در فاز بعدی در صورت توسعه کارخانه 300 نفر نیروی کارآقا نیز جذب خواهند شد.

جهانخواه گفت: اگر این اتفاق بیفتد بخش عمده ای از مشکل بیکاری این منطقه حل خواهد شد. ما به جد در حال پیگیری هستیم و در کارگروه اشتغال طرح آن را مصوب کردیم و نسخه ای از طرح را به دفتر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور فرستادیم که تسهیلات برای اجرای این طرح به ما بدهند کارهای زیر ساختی و زمین آن هم آماده شده است و ان شالله در سال جدید استارت کار را خواهیم زد.

فرماندار خرامه ابراز امیدواری کرد: پیش بینی ما این است که در سه ماهه اول سال این کارخانه  راه بیفتد. آورده اولیه صاحب طرح 6میلیارد است حدود 25میلیارد ما پیگیری می کنیم تسهیلات بدهند. در کل کشور شاید شش تا از این کارخانه ها قرار است دایر شود وشهرستان خرامه فارس یکی از این شش کاندیدا است.

وی در خصوص چرایی اولویت به کارگیری زنان به جای مردان نیز توضیح داد: چون قراراست چرخ خیاطی بیاید و محور کار خیاطی است اولویت ما در فار اول خانم‌ها هستند ظرفیتش هم در این منطقه وجود دارد چون خانمها زیاد هستند وهنر خیاطی هم دارند اما اقایان منطقه را ترک کردند و خارج از منطقه دنبال کار می گردند.البته این کارخانه اشتغال غیرمستقیم هم ایجاد خواهد کرد غیر از 600نفر اشتغال مستقیمی که دارد.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان خرامه نیز در بازدید از این اردو ضمن تشکر از فعالیت های درمانی و فرهنگی جهادی ها بر لزوم استمرار این اردوها در منطقه تاکید داشت و بادیدن سطح کیفیت فعالیت‌ها  برای پشتیبانی از اردوهای بعدی اعلام آمادگی کرد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
0
سلام من کربال رفتم حدود بیست ساله که مردم گرفتار خشکسالی هستند و هیچگونه درآمدی ندارندآنها حتی از خدمات اولیه زندگی نیز محروم هستند واکثراً تنها با دریافت یارانه نقدی امورات خودشون رو می گذرونند واقعا انصاف نیست اونها رو به حال خوشون رها کنیم. هر کسی از دستش برسه بهشون کمک کنه مطمئن باشه که پیش خدا اجر جزیل دریافت خواهد داشت.