کد خبر: ۱۲۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

«ارج» بی ارج و «سامسونگ» پر ارج!/ نجفی به خاطر بیماری استعفا کرد یا فشار اصلاح‌طلبان!

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

نجفی به خاطر بیماری استعفا کرد یا تحت فشار اصلاح‌طلبان؟!


فریبکاری افراطیون مدعی اصلاحات با مردم درباره علت استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، حتی در میان افراد درون این طیف نیز خریدار ندارد.


برخی افراطیون پس از اعلام استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری، مدعی شدند این امر ریشه در دلایل و فشارهای سیاسی دارد و این در حالی بود که بیماری نجفی و اختلاف وی با برخی اصلاح‌طلبان، علت استعفای وی بوده است.


در این زمینه الهه کولایی در توییتر نوشت: اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران، با پشتیبانی از دکتر نجفی و نپذیرفتن استعفای او، پایبندی‌شان را به دفاع همه‌جانبه از #حقوق- مردم تهران به نمایش بگذارند. مبارزه با فساد و رانت و ویژه‌خواری، استواری و یکپارچگی می‌خواهد.


اما هنگامه شهیدی از فعالان اصلاح‌طلب در پاسخ کولایی تصریح کرده است: استعفای نجفی ربطی به مبارزه با فساد و رانت‌خواری نداشت؛ تحت فشار بوده اون هم از طرف دوستان! اصلاح‌طلبان اگر واقعاً #فسادستیز هستند خودشان از دستگاه قضایی درخواست محاکمه بابت فساد مالی# حسین- فریدون را کنند تا به صداقتشان ایمان آوریم!


یادآور می‌شود استعفای نجفی امروز در جلسه شورای شهر بررسی می‌شود.


گفتنی است غلامحسین کرباسچی در مصاحبه با آخرین شماره روزنامه شرق در سال 96 تصریح کرده بود: هر کس بخواهد در تهران کار کند هم به سلامت جسمی نیاز دارد و هم موافقت ارکان مختلف نظام. یعنی اینکه بتواند با دولت، مجلس؛ قوه قضائیه و نهادهای مختلف کار کند. اینکه کسی فکر کند بدون موافقت ارگان‌های مختلف می‌تواند شهر تهران را اداره کند، نادرست و ناممکن است. البته در شرایط حاضر به گفته خود ایشان مسئله اصلی آقای نجفی مشکل جسمی است.


وی می‌گوید: ما موضع‌مان را گفته‌ایم. مواضع ما چیزی غیر از موضع آقای محسن هاشمی نیست. آقای نجفی اعلام کسالت کردند و شورا باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد.


وی افزود: زمانی که خودشان تصمیم به استعفا می‌گیرند، دیگر نمی‌توان ایشان را مجبور به ادامه کرد. آقای نجفی رسماً در متن استعفایشان نوشته‌اند که به دلیل بیماری استعفا می‌دهند.


آقای نجفی زنده و حاضر هستند؛ وقتی رسماً نوشته‌اند من بیماری دارم و به دلیل بیماری کنار می‌روم درست نیست که ایشان را متهم به دروغ‌گویی کنیم. آقای نعیمی‌پور به خاطر اختلاف‌های حزبی آقای نجفی را متهم به دروغ‌گویی کرده که ما این کار را درست نمی‌دانیم.


وی درباره احتمال شهرداری محسن هاشمی که با میثاق‌نامه شورا در تضاد است گفت: اگر اعضای شورا یک روز میثاق‌نامه امضا کنند اختیار دارند یک روز هم آن را اصلاح کنند و نفس میثاق‌نامه، مبنای قانونی ندارد.



روحانی: کدام دیوانه با آمریکا مذاکره می‌کند؟ تاج‌زاده: ... من!


همکار سابق شبکه بی‌بی‌سی تصریح کرد پیشنهاد امثال تاج‌زاده برای مذاکره برجام‌های جدید، دعوت به خودکشی است.


تاج‌زاده اخیرا در توئیتی نوشته بود قبل از اینکه فرصت از دست برود و مانند سال 90 تحریم بانکی و نفتی افزایش یابد، رهبری دست دولت را برای بازی برد- برد در منطقه باز بگذارد تا میهن و مردم با تنگناهای جدید مواجه نشوند.
تاج‌زاده توضیح نداده که آیا قرار بوده با برجام تحریم‌ها کمتر شود یا افزایش یابد و اکنون که برجام نقض شده و ازسوی دیگر آمریکای بزک شده توسط مدعیان اصلاح‌طلبان، آن روی خباثت‌آلود و شیطانی خود را به نمایش گذاشته، آیا اصلاح‌طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند و به بی‌درایتی خود اعتراف نمایند یا در خدمت وزارت خارجه و سازمان سیای ترامپ، نسخه مذاکره و امتیازدهی جدید را بپیچند.


در همین زمینه علی علیزاده تحلیلگر سابق بی‌بی‌سی در جواب تاج‌زاده نوشت: هر دانشجوی سال اول علوم سیاسی می‌داند مذاکره بیشتر، وقتی ترامپ تهدید به پاره کردن قرارداد مذاکرات پیشین کرده، مذاکره نیست، تسلیم است و مقدمه خلع‌سلاح بیشتر و نوعی #خودکشی-ملی. ایکاش آقای تاج‌زاده که با این تز خطرناک جان و مال 85 میلیون ایرانی را به خطر انداخته حاضر به مناظره بود!


یادآور می‌شود آقای روحانی در واکنش به بدعهدی آمریکا و دعوت به مذاکرات جدید، پذیرش چنین پیشنهادی را دیوانگی خوانده بود که گویا تاج‌زاده مصداق همین دیوانگی است، اگر نگوییم مصداق وطن‌فروشی است. روحانی گفته بود کشورها مگر دیوانه شده‌اند با شما که تعهدات خود را زیر پا می‌گذارید، مذاکره کنند؟


درهمین حال حجت‌الاسلام نبویان نماینده پیشین مردم تهران در مجلس در تحلیلی نوشت: از اصلاح‌طلبی نقل شده که رهبری باید دست دولت را برای مذاکره در مورد منطقه باز بگذارد؛ در این مورد چند نکته قابل ذکر است؛
تقریبا تمام ابعاد مهم کشور دست دولت یعنی جناب روحانی است. برای نمونه کل پول مملکت که با فروش نفت - از سوی وزارت نفت - و گرفتن مالیات- از سوی وزارت اقتصاد- تامین می‌شود در اختیار جناب روحانی است، به طوری که بودجه همه ارکان کشور را او و دولتش تعیین می‌کنند. به هرکس هرچه بخواهند تخصیص می‌دهند. علیرغم اینکه برای مرکزی فلان مقدار بودجه از سوی مجلس تصویب می‌شود اما دولت براساس گرایشات خودش و به بهانه‌های گوناگون از دادن آن سر باز می‌زند. دانشگاه‌ها دست دولت است. آموزش و پرورش در اختیار دولت است. وزارت کشور با تمام استانداران و فرمانداران و بخشداران و دهیاران دست دولت است. وزارت خارجه با تمام سفرا در اختیار دولت است. صنایع کشور در اختیار دولت است. بخش جدی فرهنگ کشور دست دولت است و.... بنابراین به یک معنا کشور دست دولت است و قانون اساسی نیز دست رئیس‌جمهور را باز گذاشته است و برای همین است که آقای روحانی بدون اعتنا به دیگران در کشور فعال مایشاء شده است.


دست دولت در مذاکرات باز گذاشته شد و نتیجه‌اش امضای متن آماده شده از سوی آمریکا به عنوان برجام شد و ملت ایران تقریبا تمام منافع هسته‌ای خود را از دست داده یعنی فردو تعطیل شده و اراک بتن ریزی شده و استفاده از نسل‌های بالاتر از نسل یک سانتریفیوژها ممنوع شده و کارخانه تولید هر نوع سانتریفیوژ تعطیل شده است و تولید بالاتر از سه و شصت و هفت درصد ممنوع شده است. ... در مقابل هیچ تحریمی برداشته نشده است بلکه بیش از شصت مورد تحریم جدید وضع شده و منتظر وضع تحریم‌های جدید نیز هستیم.


دست دولت در مسایل اقتصادی کاملا باز است و حاصل دخالت دولت در مسایل اقتصادی به خاک سیاه نشستن مردم شده است کارخانه‌ها به سرعت در حال تعطیلی هستند و واردات گسترده حتی کود انسانی و... در حال افزایش است، بر تعداد بیکاران هر ماه افزوده می‌شود، اجناس مورد نیاز مردم در حال گران شدن، دلار به بالاتر از پنج هزارتومان رسیده، ارزش پول ملی به کمترین مقدارش رسیده است.


البته برای جناب تاج‌زاده مسایل فوق و مشکلات مردم اهمیتی ندارد و از کسی که جلوی قانون کشور و نیز رای مردم ایستاده و از بانیان کودتای سال 78 و نیز 88 است و اخیرا برای دختر فریب خورده‌ای برای کشف حجابش پول می‌فرستد و به سخن دیگر کسی که اسلام را قبول ندارد و نیز قانون کشور و رای مردم را فقط در صورتی که به نفعش باشد میپذیرد جز این انتظاری نمی‌رود.
 


بی‌تدبیری‌های دولت و بانک مرکزی موجب خسارت‌های اقتصادی است


یک روزنامه اصلاح‌طلب، بسته اقتصادی بانک مرکزی برای کنترل التهاب بازار ارز را متناقض توصیف کرد.


روزنامه اعتماد نوشت: وقتی می‌گویند راه نجات اقتصادی افزایش «اعتبار» است، این درست مانند آن است که بگویند راه نجات اقتصاد، افزایش بدهی است. اینها نام‌های مختلفی برای یک چیز است که از جهت‌های مخالف به آن نگریسته می‌شود. وقتی می‌گویند راه رفاه و آسایش، افزایش قیمت محصولات زراعی است، مانند آن است که بگویند راه رفاه و آسایش، گران‌تر کردن مواد غذایی برای ساکنان شهرهاست. وقتی می‌گویند راه ثروت ملی پرداخت از محل یارانه دولتی است در حقیقت می‌گویند راه ثروت ملی افزایش مالیات‌هاست. (مالیات تورمی راحت‌ترین راه در دسترس) وقتی افزایش صادرات را هدف اصلی خود قرار می‌دهند، بیشترشان تشخیص نمی‌دهند که به ناچار افزایش واردات را در نهایت هدف اصلی خود می‌سازند. وقتی می‌گویند تقریبا در همه شرایط راه رونق افزایش نرخ دستمزدهاست، تنها راه دیگری برای گفتن آن یافته‌اند که راه رونق، افزایش هزینه تولید است. به آن دلیل که هر یک از این گزاره‌ها مانند سکه پشت هم دارد یا بدان دلیل که گزاره معادل یا نام دیگر «راه چاره» جذابیت کمتری دارد، لزوما به این نتیجه نمی‌رسیم که گزاره اصلی در همه شرایط ناصحیح است.
حکایت بانک مرکزی، دولت و بازار ارز، تورم، نرخ بهره و... نیز همین است. گاهی اوقات سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنیم که حتی نسبت به پیامدهای کوتاه‌مدت آن بی‌خبریم چه برسد پیگیری آثار بلندمدت آن. دولت ولخرجی‌هایش زیاد است و زمانی که پولی برای خرج کردن ندارد دست به دامن بانک مرکزی می‌شود، بانک مرکزی هم نمی‌داند به دولت پول بدهد، تورم را کنترل کند، با سیاست‌های پولی نرخ بهره را کم و زیاد کند، به بازار ارز ورود کند و نرخ آن را تعیین کند و...


وقتی دولت دخلش بر خرجش نمی‌خواند دست به گریبان بانک مرکزی شده و از این طریق با افزایش پایه پولی بانک مرکزی، حجم عظیمی از نقدینگی را به بازار تزریق می‌کند. حال اگر این حجم به بازار کالا هجوم ببرد نتیجه‌اش جز کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت‌ها نیست. اگر بازار ارز جذاب باشد، به سمت آن می‌رود و باعث افزایش قیمت ارز می‌شود. مخصوصا که میزان عرضه ارز به علت محدودیت‌ ذخایر بانک مرکزی محدود است. نتیجه چنین سیاست‌هایی به وجود آمدن بحران‌هایی است که روز به روز شاهد به وقوع پیوستن‌شان هستیم و موضوع بدتر اینکه زمانی که قصد حل بحران و مسئله را داریم به علت بدفهمی‌هایی که وجود دارد، عارضه اصلی شناسایی نمی‌شود و هر بار با مسکن‌هایی قصد کمتر کردن دردی داریم که عفونتش در صورتی که درست درمان نشود روزی تمام بدنه اقتصاد را فراخواهد گرفت. اقدام اخیر بانک مرکزی هم از این دست سیاست‌ها است.


به خاطر سیاست‌های نادرست نرخ بهره در اقتصاد سر به فلک می‌کشد و بانک مرکزی به میدان ورود پیدا کرده و با تجویز مسکنی  درد را می‌خواباند و زمانی که شرایط برای جراحی اصلی وجود دارد از فرصت استفاده نمی‌کند تا اینکه دوباره بیماری نمایان می‌شود و این‌بار بخشی دیگر از بدنه اقتصاد یعنی بازار ارز را فرا می‌گیرد. و دوباره بانک مرکزی ورود کرده و با بسته‌ای دو هفته‌ای قصد درمان بیماری را دارد که برای چندین دهه به جان اقتصاد افتاده است. و این یعنی تعویق بحران به دوره های بعد.


در زمان حاضر بسته مورد نظر شاید به صورت موقت به بازار ثبات دهد و از التهابات آن بکاهد ولی همین بسته خود نیز اشکالاتی دارد. بانک‌ها در شرایطی که هیچ فعالیت اقتصادی  به استناد آمار عایدی به میزان 20 درصد ندارند چگونه از پس این هزینه برخواهند آمد؟  آیا این اثری جز افزایش زیاندهی بانک‌ها نیست؟  آیا فعالیت‌هایی وجود خواهد داشت که بانک‌ها بتوانند به واسطه آن هم خود سود ببرند و هم سود 20 درصد را پرداخت کنند. این سیاست بانک مرکزی ممکن است برای چند هفته‌ای به بازار آرامش دهد و نرخ ارز را کنترل کند اما بدان اشاره کرد که در اقتصاد هر تصمیمی هزینه‌ای دارد و باید هزینه‌اش را بپردازیم و اگر سیاستی را بدون هزینه پنداشتیم باید بدانیم که آن را به دیگران انتقال داده‌ایم. پرداخت سود 20 درصد توسط بانک‌ها یعنی توزیع سود خارج از توان بانک‌ها و این یعنی افزایش حجم پول که در قبال آن کالاها و خدمات در بخش واقعی اقتصاد ایجاد نشده است. افزایش هزینه بانک‌ها یعنی معوقه‌های بیشتر و حجم پول بیشتر در اقتصاد و این یعنی افزایش نرخ ارز در آینده. اگر قیمت ارز بالا می‌رود، در وهله اول به دلیل پولی است که خلق شده و ما به ازای واقعی در بخش واقعی اقتصاد ندارد؛ بنابراین با خلق حجم پول بیشتر از این کانال، منطقا قیمت ارز را نمی‌شود کنترل کرد. سیاستگذار باید بداند که راه درمان، خشکاندن ریشه بیماری است نه تجویز داروهای بی‌اثر و گهگاه عوارض‌دار.
 


گزارش‌های ایجاد اشتغال بدون محاسبه افراد بیکار شده


با وجود ادعاهای دولتی ایجاد اشتغال، چندین برابر شغل‌های ایجاد شده، تعدیل نیرو انجام شده است.


محسن باقری نایب رئیس کانون شورای اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با فرهیختگان در پاسخ این سؤال که طبق آمار مرکز آمار، از اسفندماه سال 95 تا آذر سال 96 حدود یک میلیون شغل ایجاد شده است. به عنوان سوال اول می‌خواستم نظرتان درباره این آمار چیست، گفت: من نمی‌دانم منبع و نحوه محاسبه و اعلام این اعداد و ارقام چگونه و از کجاست. ما به عنوان فعال حوزه کار و کارگری هر روز شاهد تجمعات مختلف جلوی شورای شهر، وزارت کار، مجلس و... هستیم که در این تجمعات افرادی که از سوی سازمان‌ها و بنگاه‌های استخوان‌دار و قدیمی در حال تعدیل نیرو و اخراج هستند، حضور دارند. لذا نمی‌دانم این اعداد اعلام شده چقدر واقعی است، اما اگر واقعی هم باشد، در ازای این یک میلیون شغل ایجاد شده آنقدر تعدیل نیرو داشتیم که نمی‌توان گفت شغل جدیدی ایجاد شده است؛ یعنی چندین برابر شغل‌های ایجاد شده تعدیل نیرو داشتیم و کلی نیرو به جامعه بیکار کشور اضافه شده است.


خراسان

دردسر سفر نوروزی تجار ایرانی با یک مسئول اجرایی


بر اساس فراخوانی که پیش از آغاز سال جدید برای تعدادی از تجار و شرکت های فعال در حوزه صادرات و واردات ارسال شده، به آن ها اعلام شده بود در صورتی که قصد حضور همزمان در کشوری را که یکی از مسئولان ارشد اجرایی در ایام تعطیلات سال نو به آن جا سفر می کند داشته و می خواهند در همایش تجاری دو کشور شرکت کنند، باید حدود هفت میلیون تومان برای سفر زمینی به این کشور و تهیه پکیج مربوط پرداخت کنند.


هشدار مجدد درباره ریسک انفجار برخی خودروهای دوگانه سوز


طبق گزارش جدید یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، مراکز معاینه فنی به دلیل نبود امکان اخذ استعلام راهور ناجا، قادر به پذیرش و بازرسی مخازن CNG خودروهایی که از سوی کارگاه های وزارت نفت یا کارگاه های غیرمجاز دوگانه سوز شده اند و در کارت مشخصات آن ها نوع سوخت، صرفا بنزین قید شده، نیستند که متاسفانه این خودروها دارای ریسک انفجار بالایی بوده و  هم اکنون آمار دقیقی از تعداد آن ها در اختیار نیست.


ایران

فیلترینگ تلگرام در کمیته مصادیق مجرمانه مطرح نشده است

عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: موضوع فیلترینگ تلگرام هنوز در کمیته مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نشده است.


محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: موضوع فیلترینگ تلگرام تاکنون در جلسات کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نشده و به نظر می‌رسد که نظر نهایی در مورد این موضوع با مجاری و مسئولان بالاتر است. وی با بیان اینکه شخصاً مخالف فیلترینگ تلگرام هستم، گفت: به جای فیلترینگ تلگرام باید جامعه را در مورد خطرات و خسارات این فضا مصون‌سازی کنیم. در این راستا باید در مورد پیام‌رسان‌های داخلی به مردم اطلاع‌رسانی کرد و همچنین باید مردم را متقاعد کنیم که از این پیام‌رسان استفاده کنند.


فاطمه سعیدی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس هم  با بیان این‌که فیلترینگ پیام‌رسان خارجی منجر به استفاده از نمونه داخلی نمی‌شود، پیشنهاد برگزاری نظرسنجی برای تعیین میزان اعتماد عمومی به پیام‌رسان داخلی را مطرح و بر لزوم بازسازی اعتماد عمومی تأکید کرد. وی به ایلنا گفت: دولت تا اینجا نشان داده، بنا ندارد رو به محدود کردن مردم در فضای مجازی بیاورد و ما هم پشتیبان همین رویکرد هستیم.

مهلت اعتراض خاوری به پایان رسید

رئیس کل دادگستری استان تهران درباره پرونده محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی و متهم پرونده اختلاس3 هزار میلیاردی گفت: حکم این پرونده قبلاً صادر شده و مهلت اعتراض هم به پایان رسیده است.
غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با میزان، تصریح کرد: با توجه به اینکه خاوری خارج از کشور است، اعتراضی نسبت به واخواهی این حکم واصل نشده و دراین مرحله پرونده برای اقدامات اجرا به دادسرا ارسال شده است. وی همچنین گفت: حکم محکومیت راننده اتوبوسی که باعث شهادت سه نفر از مأموران نیروی انتظامی شده بود از سوی دادگاه کیفری یک تهران صادر و دیروز به صورت ویژه ابلاغ گردید. به گفته وی، در صورت اعتراض پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

ادعای وزیر خارجه بحرین درباره یک بانک ایرانی

وزیر امور خارجه بحرین در ادعایی بی‌اساس یک بانک ایرانی را متهم به حمایت مالی از تروریسم در چند کشور عربی کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، خالد بن احمد آل خلیفه که به امارات متحده عربی سفر کرده است، در ادامه ادعاهای خود گفت که این بانک از نهادها و سازمان‌هایی حمایت مالی کرده است که در فعالیت‌های تروریستی دست دارند و دولت بحرین بزودی تمامی اطلاعات در این زمینه را فاش خواهد کرد. این ادعا در حالی مطرح شده است که ایران همواره حمایت مؤثر خود از مبارزه علیه تروریسم بخصوص در منطقه را به اثبات رسانده و از حمایت‌ برخی کشورها از داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و یمن انتقاد کرده است.


آرمان

دروغ 13 درباره جهانگیری!

رئیس دفتر رئیس دولت هفتم و هشتم با اشاره به دیدار خود با اسحاق جهانگیری خاطرنشان کرد: آقای جهانگیری علاوه بر اینکه معاون اول رئیس‌جمهور است، دوست و همکار قدیمی بوده و هستند. ایشان در بخشی از این دیدار به تشریح اولویت‌های سال جدید خود و دولت پرداختند. محمدعلی ابطحی افزود: در بخشی از این صحبت‌ها، درخصوص دروغ ۱۳ امسال مبنی بر رفتن جهانگیری به شهرداری تهران گپ و گفتی صورت گرفت و ایشان به طنز یا جد گفتند عده‌ای دوست ندارند من در دولت باقی بمانم و آمال و آرزوهایشان را در قالب دروغ ۱۳ مطرح می‌کنند. البته من قبلا هم گفته بودم و در این دیدار هم گفتم که بهتر است آقای جهانگیری از دولت خارج شود.

برگزاری نظرسنجی درباره پیام‌رسان داخلی

یک عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه فیلترینگ پیام‌رسان خارجی منجر به استفاده از نمونه داخلی نمی‌شود، پیشنهاد برگزاری نظرسنجی برای تعیین میزان اعتماد عمومی به پیام‌رسان داخلی را مطرح کرد و بر لزوم بازسازی اعتماد عمومی تاکید کرد. فاطمه سعیدی با اشاره به شایعات ضد و نقیض روزهای گذشته درمورد اعمال محدودیت در فضای مجازی اظهار کرد: دولت تا اینجا نشان داده، بنا ندارد رو به محدود کردن مردم در فضای مجازی بیاورد و ما هم پشتیبان همین رویکرد هستیم. وی همچنین در رابطه با فیلترینگ تلگرام گفت: اگر به بهانه روی آوردن به پیام‌رسان‌های داخلی، مردم را محدود کنیم، نتیجه عکس خواهیم گرفت. کسانی که فکر می‌کنند با فیلتر کردن یک پیام‌رسان خارجی موج اقبال به پیام‌رسان‌های داخلی را شاهد خواهیم بود، دچار خطای فاحشی در تحلیل هستند.

انتقاد امام جمعه تبریز از صداوسیما

امام جمعه تبریز گفت: برنامه سازان صدا و سیما هرچند برای سرگرم‌کردن مردم در ایام عید فعالیت می‌کردند اما به‌نظر می‌رسد لازم است بیایند چنین مراسمی (اعتکاف) را ببینید بلکه در برنامه‌هایشان کمی تجدید نظر کنند. حجت‌الاسلام آل هاشم با لحنی انتقادی ادامه داد: بعضی از برنامه‌هایی که صدا و سیمای کشور پخش می‌کنند با دست خود فرهنگ بی‌بند و باری و فرهنگ غرب را در جامعه ترویج می‌کنند. وی با اشاره به اینکه ممکن است چنین برنامه‌هایی تعمدی نباشد، اعلام کرد: آیا لازم است به بهانه نوروز و جشن‌های نوروزی تمام اعتقاداتمان را زیر پا بگذاریم؟

حجت‌الاسلام آل‌هاشم از برنامه‌های رویداد «تبریز۲۰۱۸» هم انتقاد کرد: این رویداد اگر خوب برگزار شود، قطعا برای تمام همشهریان و هموطنان موجب افتخار است اما ما باید سعی کنیم در این رویداد، فرهنگ اصیل آذربایجان و تشیع را نشان دهیم. هنوز نمی‌دانیم منظور یک عده خاص از برنامه‌های «تبریز۲۰۱۸» چیست.

افزایش ۳۵ درصدی پرونده‌های مختومه

رئیس دیوان عدالت اداری ضمن تشکر از همه همکاران به‌خاطر زحمات سال گذشته، به عملکرد مثبت دیوان عدالت اداری در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ آمار پرونده‌های مختومه رشد چشمگیری داشته است و تعداد ۱۴۶ هزار و ۴۰۴ پرونده مختومه شده است در حالی که این آمار در سال ۹۵ به تعداد ۱۰۸ هزار و ۴۲۶ پرونده بوده است که این افزایش نرخ رشد ۳۵ درصدی در رسیدگی پرونده‌ها آمار بسیار خوبی است.

حجت‌الاسلام بهرامی ورودی پرونده‌های شعب تجدیدنظر در سال ۹۶ را ۶۲ هزار و ۷۳۱ پرونده خواند و تصریح کرد: این عدد در سال ۹۵ به تعداد ۵۱ هزار و ۶۱۹ پرونده بوده است که 5/21 درصد افزایش ورودی داشته، اما خوشبختانه با عملکرد مناسب قضات و کارکنان شعب میزان مختومه ۷۵ هزارو ۳۸۲ پرونده بوده است که به نسبت مشابه در سال ۹۵ بیش از ۴۱ درصد در آمار مختومه رشد داشته است. وی افزود: در سال ۹۶ تعداد ۱۹۷۱ پرونده در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وارد شد که بیش از ۳۱ درصد و ۱۷۷۹ موضوع از این موارد مختومه شد که به نسبت مشابه سال ۹۵، 5/13درصد رشد داشته است.

تهران برنده میدان خروج آمریکا از برجام

مشاور امنیت ملی چندین دولت جمهوریخواه و دموکرات آمریکا معتقد است اگر ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، اروپایی‌ها به او ملحق نخواهند شد و تهران برنده میدان خواهد بود. دنیس راس نوشت: اگر ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، اروپایی‌ها به او ملحق نخواهند شد و تهران برنده میدان خواهد بود و پی خواهد برد که آمریکا تنها و منزوی است و هیچ فشار موثری برای متوقف کردن اقدامات ایران در منطقه وجود نخواهد داشت.

من از طرفداران توافق هسته ایران ایران نبودم. این توافق ضمن آنکه محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند،‌ همچنین به زیرساختار هسته‌ای وسیع ایران مشروعیت می‌بخشد چون پس از سال 2030 هیچ محدودیت واقعی در مورد اندازه یا ویژگی این برنامه اعمال نمی‌کند. این توافق به جای پایان دادن به تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، آن را به تاخیر انداخته است. به‌این ترتیب خطر پیش رو ظرف دوازده سال آینده که زمان اجرای برخی مفاد این توافق خاتمه می‌یابد،‌ خطری واقعی است اما این بدین معنی نیست که دونالد ترامپ، باید در ماه مه از این توافق خارج شود.

 شهروند

- «ارج» بی ارج و «سامسونگ» پر ارج!

روزنامه شهروند از سرنوشت متفاوت دو برند همسن ایرانی و کره گزارش داده است:‌ زمانی که ارج ایرانی صادرات جهانی داشت سامسونگ کره ای میوه توزیع می کرد ارج ٨٠ سال بعد تعطیل شد و سامسونگ نه تنها بازار جهان بلکه بازار لوازم خانگی و گوشی ایران را تسخیر کرد. هشتادسال پیش بود. «ارج» در این سوی جهان و «سامسونگ» در آن سوی جهان شروع به کار کردند. ‌سال ١٣١٦ یک کارگاه کوچک در خیابان سی متری تهران با ٨ کارگر ساده تولید را آغاز کردند. مجموعه‌ای که آرام آرام گسترده شد و در کمتر از ٣٠‌سال تبدیل به کارخانه‌ای بزرگ با کارگاه‌های متعدد و ماشین‌های جدید شد. گفته می‌شد مهندسان و کارگران مبتکر و ماهر با تکنیک‌های مدرن روز در آن سال‌ها بدون‌شک «ارجی» بودند.

ماجرا در کره‌شمالی اما به قرار دیگری بود. گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول در قالب یک شرکت بازرگانی تأسیس شد؛ گروهی که به مدت ٣٠‌سال خرده‌فروشی می‌کرد و تخصص ویژه‌ای نداشت. از نساجی گرفته تا ارایه خدمات بیمه و مبادلات اوراق بهادار. امروز اما ورق به طرز عجیب و تلخی برگشته است. سامسونگ شامل مجموعه‌ای از ۸۰ شرکت است که بزرگترین مجموعه تجاری-صنعتی در کره‌جنوبی محسوب می‌شود. قطب اقتصادی بزرگی در جهان که طبق آخرین آمار اعلام شده بیش از ٤٢٧‌هزار نفر کارمند دارد و همین برند درحال حاضر توانسته است بخش بزرگی از بازار لوازم خانگی و لوازم الکترونیک در بازار ایران را به دست بگیرد.

حالا این روزها قطعه عکس سیاه و سفید و تاریخی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که کامیون‌های صادراتی ارج را نشان می‌دهد. در مقابل سامسونگ درحال توزیع میوه و سبزیجات دیده می‌شود.

٨٠‌سال بعد این دو برند سرنوشت بسیار متفاوت و برعکسی پیدا کردند. حالا چراغ کارخانه ارج مدت‌هاست که خاموش شده و هر چند وقت یک بار خبری از جایی برای دستگیری از آن و راه‌اندازی دوباره کارخانه شنیده می‌شود و درنهایت اتفاقی نمی‌افتد. بحران نقدیندگی و مشکلات عدیده مالی و مدیریتی این کارخانه نوستالژیک به‌حدی رسید که مدیران این کارخانه تصمیم به تعطیلی آن گرفتند و ماشین‌آلات این کارخانه را به فروش گذاشتند و این مسأله درحالی اتفاق می‌افتد که زمانی شرکت ارج لوازم خانگی تولید و برندسازی می‌کرد که بسیاری از شرکت‌های پیشرفته امروزی حتی در آن زمان تأسیس هم نشده بودند. البته مدتی بعد خبر تعطیلی این کارخانه تکذیب شد اما واقعیت این است که دیگر کسی نان ارج را نمی‌خورد.

فقط ارج نیست که کمتر از ٥٠‌سال عمر کرده است. اگر تمامی صنایع، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و به‌طورکلی نهادهای داخلی کشور را زیر و رو کنید به سختی مجموعه‌ای را پیدا می‌کنید که ٥٠‌سال عمر کرده باشد و این درحالی است که مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران به «شهروند» می‌گوید: در کشورهای اروپایی تا دلتان بخواهد واحد تولیدی و صنعتی پیدا می‌کنید که بیش از ١٠٠‌سال عمر و سابقه فعالیت دارند.

این ماجراهای تلخ درحالی روایت می‌شوند که امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامیده‌اند. آیا با این رویه راهی برای حمایت از کالای ایرانی باقی می‌ماند؟

بهانه‌های کاغذی

درحالی‌که شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان بیش از یک قرن عمر می‌کنند، مسئولان کشور ما معتقدند که هر سازمان یا نهادی یک منحنی عمر مخصوص به خودش را دارد و ورشکستگی کارخانه‌هایی مثل ارج و آزمایش با سرعت گرفتن تکنولوژی اتفاق خیلی عجیبی نیست. بهانه‌های بسیاری روی کاغذ وجود دارد که وجدان‌ها را آسوده کند!

مهدی پورقاضی این فرضیه را غلط دانسته و می‌گوید: بله درست است که در صنعت و بازرگانی ما با مفهومی به نام منحنی عمر مواجه هستیم و عمر هر سازمان یا نهادی ممکن است روزی تمام شود اما نمی‌توان گفت که سرنوشت برندهای ایرانی از قبل تعیین شده و محکوم به ورشکستگی است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران ادامه می‌دهد: در کشورهای پیشرفته سازمان‌های بسیاری هستند که عمر طولانی دارند و این درحالی است که از بعد از انقلاب در ایران یک کارخانه با عمر بیش از ٥٠‌سال پیدا نمی‌شود. در ٤٠‌سال اخیر سازمان‌هایی که عمر کوتاه داشتند به وفور یافت می‌شوند و ماجرا فقط در کارخانه ارج یا آزمایش خلاصه نمی‌شود.

چرا کارخانه‌های ایرانی ورشکست می‌شوند؟

پورقاضی علت را ترکیبی از سیاست‌های خارجی غلط و مدیریت‌های ناکارآمد می‌داند. او به «شهروند» می‌گوید: در سیاست‌های توسعه صنعتی، ما نه‌تنها مدیران صنعتی را  با نوآوری و خلاقیت تشویق نکردیم بلکه از آنها افرادی ساختیم که مدام به دنبال ارز ارزان، وام ارزان، فرار از مالیات و... هستند. مدیران اشتباهی یکی از مهمترین علت‌های ورشکستگی کارخانه‌های ایرانی و عمر کوتاه آنها هستند.

از طرفی سیاست‌های خارجی کشور، مدیران ما را ایزوله کرده است. مدیرانی که نه سرمایه‌گذاران خارجی را می‌بینند نه احساس نیاز به گرفتن به ارتباط با آنها می‌کنند. آنها صرفا در یک محیط ایزوله بدون ایجاد فضای رقابتی مشغول به فعالیتند و همین سیکل معیوب باعث می‌شود که تا ابد در همین نقطه درجا بزنیم.

یکی دیگر از مسائلی که کارشناسان درباره ورشکستگی این کارخانه مطرح می‌کنند، دولتی شدن این کارخانه است؛ به‌طوری که ارج پس از دولتی شدن، به سوی ورشکستگی قدم‌ها را چند تا یکی برداشت. همین موضوع باعث شد که طی این سال‌ها هیچ قدمی در رابطه با به روز کردن ماشین‌آلات و تکنولوژی این کارخانه صورت نگیرد؛ این درحالی است که دنیا به سرعت درحال پیشرفت بود و تمامی کارخانه‌ها هر ساله اقدام به خرید ماشین‌آلات به روز دنیا می‌کنند. تا جایی که حتی شرکت سامسونگ که مثال این گزارش بود، در راستای افزایش عمق تولید اقدام به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به روز دنیا می‌کند.

اما به روز نشدن ماشین‌آلات و انتصاب مدیران دولتی در کارخانه ارج باعث شد تا نتواند از پتانسیل خود برای تولید محصولات روز استفاده کند؛ به نحوی که در چند سال اخیر تصمیم به فروش این کارخانه گرفته شد. حتی در یک‌سال گذشته بخشی از این کارخانه در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت تا به‌عنوان پارکینگ خودرو از آن استفاده کند.

سال گذشته پرونده ارج، آزمایش، داروگر و چندین و چند مجموعه دیگر بسته شد. پایانی که برخی معتقدند از هدفمندی یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز آغاز شده است. برخی دیگر هم با ورود شبکه‌های اجتماعی و ماهواره و سطح بالای اطلاعات و تبلیغات، نتوانستند در دور رقابت باقی بمانند و محکوم به شکست شدند و تعدادی دیگر هم به دلیل سوء مدیریت به‌ویژه از طرف مدیران به‌تدریج ضعیف شده و دیگر توان بازیابی خود را به دست نیاوردند.

امسال ‌سال حمایت از کالای ایرانی است. می‌توانیم به جای این‌که کالاهای خارجی را از بازار حذف کنیم فضای کسب و کار و تولید داخل را بهبود بخشیم. وزارت صنعت می‌تواند در سال‌جاری تمام هم و غم خود را در جهت بازارسازی محصولات داخلی صرف کند زیرا ما حتی در چند ‌سال گذشته نتوانستیم بازارهای داخلی را در اختیار بنگاه‌های تولیدی قراردهیم و در همین دوران رکود، سامسونگ و ال‌جی توانستند بازار خود را در ایران حفظ کنند.


نظرات بینندگان