کد خبر: ۱۲۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷

۶۰ دقیقه از نزدیک‌ با کفاشیان و ناگفته‌هایش

رئیس سابق فدراسیون فوتبال تصمیم به رفتن از فوتبال گرفته است. او در حالی این تصمیمش را علنی می‌کند که ناگفته‌های بسیاری هم دارد. ناگفته‌هایی از روزهای پرچالش با وزیر پیشین ورزش، قرارداد جنجال‌ساز کی‌روش، زندان رفتن و ...
به گزارش شیرازه علی کفاشیان که دو دوره ریاست فدراسیون فوتبال را به عهده داشت، این روزها کمتر در فدراسیون آفتابی می‌شود و به دلیل داشتن پست سرپرستی کمیته فوتسال، در دفتر این کمیته در ساختمان دیگری حضور پیدا می‌کند. با وجود گذشت حدود دو سال از اتمام ریاست او در فدراسیون، هنوز ابهامات زیادی در مورد دور شدنش از صندلی ریاست باقی مانده است. به مناسبت عید نوروز، به دفتر علی کفاشیان رفتیم و گفت‌وگویی عیدانه با او داشتیم. کفاشیان در این مصاحبه ناگفته‌های شنیدنی بسیاری را از زمان ریاستش در فدراسیون مطرح کرد. او همچنین از برنامه‌اش برای رفتن از فوتبال گفت؛ البته به شرطی که پیشنهاد بهتری برای پستی دیگر نداشته باشد!

آقای کفاشیان! در واپسین روزهای سال ۹۶ هستیم. امسال به لحاظ فوتبالی و فوتسالی چطور بود؟

امسال برای ما بسیار پرکار بود. در فوتسال رویدادها و نتایج خوبی داشتیم. برای فوتبال هم همین طور. رفتن به جام جهانی و پنج ستاره شدن از اتفاقات مهمی بود و باعث شد سال پرباری باشد. این موضوع قطعا مسئولیت ما را سنگین می‌کند تا در سال‌های آینده این موفقیت‌ها را تکرار کنیم. نباید از موفقیت‌های امسال مغرور شویم. حفظ و بهتر شدن نتایج، سخت‌تر است. البته امسال هم نتوانستیم در فدراسیون فوتبال به لحاظ درآمدی به اهدافمان برسیم. آن هم به خاطر پر زور بودن صدا و سیما بود و زور ما به آن ها نمی‌رسد. با روندی که آنها جلو می‌روند، فعلا نمی‌توان روی حق پخش حساب کرد. با این وضعیت آنها بهره بردارند و ما هم مثل کارگرهایی هستیم که چیزی گیرمان نمی‌آید.

بهترین اتفاق مثبت از بین همه موفقیت‌های سال ۹۶ کدام بود؟

رفتن به جام جهانی بهترین‌شان بود.

و بدترینش؟

حذف تیم امید و جوانان ما بدترین اتفاق سال بود. اما در فوتسال و فوتبال ساحلی خدا را شکر اتفاق بدی نداشتیم. همچنین مسائلی مثل ساختمان پلاسکو، سقوط هواپیما و ... امسال خیلی زیاد بود و ما را متاثر کرد.

برای تعطیلات نوروز چه برنامه‌ای دارید؟

سه روز قبل از نوروز باید در جلسه هیات رئیسه AFC در مالزی شرکت کنم. در سومین روز تعطیلات به ایران بازمی‌گردم. اکثر سال‌ها هنگام تحویل سال ایران نیستم چون جلسات AFC معمولا آخرین روزهای سال برگزار می‌شود. زمانی که دلار ارزان بود و برای حضور در جلسات به مالزی می‌رفتم، همه در خیابان، ایرانی بودند و عید را به هم تبریک می‌گفتند اما الان کمتر شده ولی باز هم ایرانی‌ها در مالزی هستند.

چه مواردی قرار است در جلسه پیش رو بررسی شود؟

کمیته‌های مختلف گزارش عملکرد خود را ارائه می‌کنند. متاسفانه گزارش مربوط به عربستان را اجازه ندادند که در صورت جلسه بیاید و گفتند ابتدا باید در کمیته مسابقات مطرح شود و سپس در جلسه هیات رئیسه بعدی، ما بررسی کنیم. مصوب کردن ترازنامه AFC، برنامه‌ریزی مسابقات جام ملت‌های آسیا و چند مورد دیگر نیز در این جلسه بحث خواهد شد. همچنین در جلسه آینده کمیته فوتسال AFC در اردیبهشت می‌خواهیم مسابقات جوانان بانوان را اضافه کنیم. ما در کل، هر سال رویدادی اضافه کردیم. جام باشگاه‌های آسیا و جام ملت‌ها از قبل بود و زیر ۲۰ سال جدیدا اضافه شده است. برای بانوان هم قرار است زیر ۲۰ سال را اضافه کنیم.

با خانواده به سفر می‌روید؟

در این سال‌ها خیلی کم پیش آمده که با خانواده به سفر برویم اما شاید عید دو سه روز با هم به کیش برویم. شمال را خودم بیشتر دوست دارم اما در نوروز کمی شلوغ می‌شود.

هر سال اربعین هم به کربلا می‌روید.

بله این سفر یکی از بهرین سفرهای زندگی‌ام است که به عشق امام حسین(ع) پیاده روی و زیارت می‌کنیم. این سفر واقعا به من انرژی می‌دهد و خیلی دوستش دارم. امسال زانویم هم خیلی درد می‌کرد اما با این درد رفتم ولی چون دونده بودم، جلوتر از بقیه در پیاده روی حرکت می‌کردم (می‌خندد)

برای خانواده چقدر وقت می گذارید؟

همیشه شب‌ها تا صبح برای خانواده وقت می‌گذارم (با خنده). پسر بزرگ‌ترم (محسن) و دخترم ازدواج کرده‌اند. با احسان هم زیاد کاری نداریم و معمولا با همسرم هستم. به هر حال خانواده را دوست دارم و معمولا پنج‌شنبه و جمعه برای‌شان وقت می‌گذارم. گاهی اوقات هم اروپا می‌رویم اما نوروز همیشه کارم زیاد است.

شما همیشه در کارتان با چهره خندان ظاهر می‌شوید. در خانه اگر خسته باشید از شما ایراد نمی‌گیرند؟

نه من در خانه هم خوش اخلاقم و تا به منزل می‌رسم به سراغ شستن ظرف‌ها می‌روم و خانه را تمیز می‌کنم اما به دور از شوخی، در خانه هم همین طور هستم. به هیچ وجه آدمی نیستم که دو چهره داشته باشم. البته مواقعی هم در کار بیرون، بسیار عصبانی می‌شوم. مثل اوقاتی که شما مطلبی می‌نویسید اما در خانه چیزی بروز نمی‌دهم. دلیل ندارد ناراحتی بیرون را به خانه ببریم. حتی اگر در خانه هم ناراحتی باشد، آن را باید به بیرون بیاوریم. به هر حال کار ما و فعالیت اصلی ما بیرون از منزل است. فعالیت‌هایی نیز در محله دارم و در مسجد با هیات امنا کار می‌کنیم. در کل دوست دارم کم کم کارم را در فوتبال کاهش دهم.

به بازنشستگی فکر می‌کنید؟

خیلی وقت است که بازنشست شده‌ام.

منظور کنار رفتن از سمت‌های مدیریتی در فوتبال بود.

خیر به این موضوع فکر نمی‌کنم اما دوست دارم کارم را در فوتبال کم کنم. هر موقع از توان افتادم و قدرت بدنی نداشتم بازنشست می‌شوم اما باید بگویم یکی از برنامه‌های شخصی‌ام که همیشه پابرجا بوده، ورزش است. هفته‌ای چهار پنج روز در مجموعه ورزشی انقلاب تمرین می‌کنم. می‌خواهم فوتسال را هم در این دو سه سالی که در فدراسیون هستم به سر و سامانی برسانم تا شکل و شخصیت خودش را پیدا کند.

بعد از دو سال چه کار خواهید کرد؟

بیشتر به فکر ساخت و ساز برای آن دنیا هستم.

در کنار کار هم می‌توان، آن دنیا را ساخت.

بله می‌شود اما بدون کار بهتر می‌شود. البته نمی‌توانم پیش بینی کنم. شاید مسئولیت دیگری بعد از فدراسیون فوتبال بخواهند بدهند. با این حال خودم را از فعالیت‌های اجتماعی دور نمی‌کنم. البته فعالیت سیاسی نمی‌کنم چون علاقه ندارم مثلا نماینده مجلس یا عضو شورای شهر شوم.

با سیاسیون رابطه خوبی ندارید؟

خیر هیچ وقت با سیاسیون رابطه نداشتم. همیشه سعی کردم کاری را که به من در آن مجموعه محول شده انجام دهم اما با افراد سیاسی هیچ گاه رابطه نداشتم.

اما با برخی مسوولان قضایی رابطه خوبی دارید.

نه این طور نبود.

در بعضی موارد می‌گفتند هوای شما را داشته‌اند.

نه هیچ وقت هوای مرا نداشته‌اند چون مشکلی نداشتم.

زمانی بود که خیلی به دادگاه احضار می‌شدید.

خب طبیعی بود چون آن زمان رئیس فدراسیون بودم و مواردی بود که ما را می‌بردند و می‌آوردند. آن زمان ما نوک پیکان بودیم اما الآن آقای تاج است.

شاید به این خاطر بود که ابهامات مالی فدراسیون شما زیاد بود.

ابهامات مالی هم زیاد نبود. این چیزی بود که می‌ساختند. همیشه در جایی که کار می‌کنی، چیزهایی برای شما درست می‌کنند که مستند نیست. اگر مستند باشد، دستگاه‌های نظارتی ما آن قدر قوی هستند که نگاه کنند و به چیزی برسند. یکی از افتخاراتم در ۹-۱۰ سال ریاست در فدراسیون فوتبال این بود که تمام مسائل مالی را کنترل و رسیدگی کرده‌اند و همه چیز را دیده‌اند. هیچ مشکلی نداشتیم چون اهداف‌مان، کار و خدمت به فوتبال بود. نتایجی هم که کسب کردیم، مقداری‌اش کار خدا بود و مقداری هم با تلاشمان به دست آمد.

شما در دوران ریاست‌تان سابقه رفتن به زندان اوین را هم داشتید.

بله. فقط یک صبح تا عصر آنجا بودم. به هر حال رئیس بودن در فدراسیون فوتبال این مشکلات را هم دارد. ما با مدیران بالادستی مختلفی کار می‌کنیم که هر کدام هم سلیقه‌های مختلفی دارند. ما هم سعی می‌کردیم که با ساز کسی نرقصیم.

منظورتان از بالادستی، همان سیاسیون هستند؟

بله از افراد سیاسی هم بودند، مثل وزیر وقت ورزش. آنها هم نقطه نظری داشتند که شاید بعضی از نظرات‌شان را اجرا نمی‌کردیم. آنها هم ناراحت می‌شدند و مسائلی برای ما ایجاد می‌شد. بخشی از مشکلات هم از سوی رسانه‌ها ایجاد شد. وقتی رسانه‌ها هجمه‌ای برای یک نفر ایجاد می‌کنند و می‌گویند کفاشیان این کار را می‌کند، سیستم نظارتی هم شک می‌کند و به دنبال تحقیق می‌رود. همین که شک می‌کنند و سوال می‌کنند، خودش باعث ایجاد حاشیه می‌شود چون برای سوال کردن، احضار می‌کردند و رفتن به دادگاه هم دردسر می‌شد. البته حق داشتند سوال کنند و بحث خاصی نیست.

به فشارهایی از سوی وزیر وقت ورزش اشاره کردید که به آن تن نمی‌دادید. دقیقا چه خواسته‌هایی از شما داشتند؟

به هر حال وقتی آن وزیر آمد، می‌خواست نقطه نظرات خودش را در فوتبال اعمال کند. من هم آدمی هستم که اگر وزیر و بالادستی‌ام چیزی بخواهد، تابعم اما به شرطی که با قوانین ما در تضاد نباشد. یکسری امکانات، ورزشگاه و بودجه دست وزیر است. وقتی ما یکسری از حرف‌هایشان را گوش نمی‌کردیم، بودجه نمی‌داد. جالب است بدانید یک سال از وزارت ورزش به ما بودجه‌ای ندادند. نگاه نمی‌کرد که فوتبال زمین می‌خورد و فقط می‌گفت تا زمانی که کفاشیان است، بودجه نمی‌دهم یا مثلا می‌گفت خانم نایب رئیس فدراسیون را عوض کن. ما می‌گفتیم مجمع او را انتخاب کرده و عوض کردنی نیست. می‌گفت دبیر را عوض کن و فلانی را به جایش بگذار. حتی می‌گفت سرمربی را عوض کن. ما می‌گفتیم کی‌روش کار خودش را می‌کند و ما از او راضی هستیم، چرا باید عوضش کنم؟ اما چندین بار از ما خواست کی‌روش را برداریم. به هر حال ما به این فشارها تن نمی‌دادیم و باعث می‌شد این کدورت‌ها بیشتر شود و برای بنده موانعی ایجاد کند. تمام تمرکزش را هم روی فوتبال گذاشته بود تا من رئیس فدراسیون فوتبال نباشم.

پس این که می‌گفتند وزارت ورزش و برخی نهادها، جلوی ثبت نام شما در انتخابات ریاست فدراسیون را گرفتند، درست بود؟

خیر! خودم تصمیم گرفتم که جلو نیایم چون دیدم ادامه این وضعیت به نفع فوتبال نیست. این که وزیر کاری بخواهد و من انجام ندهم، به معنی سرکش شدن است. من سرکش شدم و دیدم به نفع فوتبال نیست که کاندیدا شوم. خودم هم واقعا خسته شده بودم. به هر حال کسی که آماده گرفتن پستی می‌شود باید انگیزه و انرژی کامل را داشته باشد. وقتی بعد از هشت سال و نیم این همه فشار را تحمل کردم، گفتم کنار بروم تا کس دیگری بیاید. منتهی کسی بیاید که با هم، هم‌فکر باشیم و من هم بتوانم کمش کنم تا سیستم جلو برود اما فشارهای وزیر هم بی تاثیر نبود و باعث شد من دیگر علاقه‌ای برای ماندن نداشته باشم. اینکه بخواهند مانع بگذارند، خیر، هیچ مانعی نبود.

در حال حاضر مهدی تاج، برعکس شما رابطه بسیار نزدیکی با وزارت ورزش و جوانان دارد.

باید هم رابطه نزدیک باشد. این به نفع فوتبال است که رابطه ما با وزارت ورزش و مقامات بالا خوب باشد. خودم هم در زمان رئیس‌های مختلف مثل سعیدلو، علی‌آبادی و عباسی سعی می‌کردم تعامل خوبی داشته باشیم اما بالاخره آنها هم هجمه و فشاری از سوی مجلس یا مقامات بالا می‌بینند. ما هم باید به آنها کمک کنیم ولی حرف‌های آنها هم باید منطق داشته باشد. من نمی‌توانم خلاف اساسنامه جلو بروم. این که می‌گویند حسن را بردار، حسین را بگذار. چرا باید این کار را کنم؟ اگر حسن ایراد دارد، ایرادش را بگویید. اگر ندارد، پس می‌خواهید کسی را بیاورید و کم کم کار آنجا را به دست بگیرید. من زیر بار این‌ها نمی‌رفتم. اما اگر می‌گفتند این آدم به این دلیل باید باشد، ما هم می‌گفتیم بسم‌الله، بیاید. یک سال به آقای نبی فشار آوردند و ما هم گفتیم آقای نبی! شما برو. سپس آقای اسدی آمد. چند نفر دیگر را معرفی کردند اما نپذیرفتیم.

پس تایید می‌کنید که دکتر اسدی هم پیشنهاد خود وزارت ورزش بود؟

بله. دکتر اسدی هم با ما خیلی هماهنگ کار می‌کرد. البته ابتدا دو، سه نفر دیگر را معرفی کرده بودند اما زیر بارش نرفتیم. بالاخره بر سر دکتر اسدی به تفاهم رسیدیم. در کل بحثم این است من در مقابل وزارت ورزش، آن چه به نفع فدراسیون بود را می‌دیدم. وزیر هم باید با ما هماهنگ باشد. مثلا وزیر می‌گفت همه جای فوتبال را فساد گرفته است و این را به دهان همه انداخته بود. برخی می‌گفتند فساد کجا است؟ مدارکش را بیاورید و به مراجع قضایی بدهید تا پدر پدرسوخته آن عامل فساد را درآورند اما فقط حرفش را می‌زدند.

الآن هم گفته می‌شود ساکت را می‌خواهند بردارند، شما تائید می‌کنید؟

نه من در جریانش نیستم.

تعامل فدراسیون تاج با وزارت ورزش را چطور می‌بینید؟

آقای تاج این ماجرا را مدیریت می‌کند. قطعا او در زمینه هماهنگ شدن با وزارت ورزش، مدیریت می‌کند و خوب هم این کار را کرده است. این خوب است.

منظورتان این است که در مواقعی کوتاه می‌آید؟

نه منظورم این است که هماهنگ هستند. بالاخره در مواردی او آنها را قانع می‌کند و برخی موارد هم وزارت ورزش، تاج را قانع می‌کند. اما قطعا آن چه پیش رفته است، منطبق بر اساسنامه است. چیز خلافی رخ نداده است چون وزارت ورزش و آقای سلطانی‌فر منطقی هستند. خودش هم آدم فوتبال دوستی است. وزیر قبلی (محمود گودرزی) فوتبال دوست نبود بلکه دشمن فوتبال بود. او اصلا فوتبال را دوست نداشت. آقای سلطانی‌فر آدم فوتبالی‌ بوده و کار کردن با او راحت است.

به نظر شما حضور محمدرضا ساکت در مناظره با علی کریمی درست بود؟

نظر خاصی ندارم.

گفته می‌شد دکتر اسدی هنگام برکناری از دبیرکلی، شرط گذاشت که تا پایان سال ۹۶ حقوق و مزایا را باید از فدراسیون دریافت کند.

فکر نمی‌کنم چنین چیزی باشد. من چنین چیزی در اسناد ندیدم و بعید هم می‌دانم این حقوق را بگیرد.

خودرو شخصی شما چیست؟

خودرو فدراسیون دستم است و با مگان تردد می‌کنم.

خودرو شخصی ندارید؟

خیر خودروی شخصی ندارم.

برای کارهای شخصی مثل مسافرت چه کار می کنید؟

با هواپیما تردد می‌کنم.

مثلا سفر قم بخواهید بروید، چه کار می کنید؟

آژانس می‌گیرم (با خنده)

چندی پیش سریال «لیسانسه‌ها» از شبکه سه پخش می‌شد که یکی از نقش‌هایش "علی کفاشیان" بود.

بله سریال خوبی بود. آقای تاج هم یک روز از آقای سروش صحت (کارگردان سریال) دعوت کرد و در فدراسیون با او صحبت کردیم. معتقدم هر سریالی که پخش شود و خنده روی لب‌های مردم بیاورد، ما راضی هستیم.

بازیگر نقش شما در این سریال همیشه در حال دویدن بود.

به هر حال سریال طنز بود. من هم همیشه در حال دویدن هستم.

اهل تلویزیون یا سایر تفریحات مثل مطالعه، موسیقی و سینما هستید؟

اولا هر وقت فیلم نگاه می‌کنم، زود خوابم می‌برد اما تنها چیزی که در تلویزیون می‌بینم، اخبار است. شاید برخی اوقات فیلم کمدی باشد و نگاه کنم.

آخرین فیلم سینمایی که دیدید چه بود؟

اخیرا هیج فیلم سینمایی ندیدم. تکه‌هایی از سریال‌ها را می بینم. فوتبال‌های خارجی را هم اخیرا علاقه مند شده‌ام و می‌بینم. البته نیمه دوم آن‌ها را نمی‌بینم چون ساعت ۱۲ به بعد خوابم می‌برد. بازی تیم‌های ایرانی را هم مثل تیم ملی، استقلال یا پرسپولیس نگاه می‌کنم.

رسانه‌های داخلی و خارجی را هم دنبال می‌کنید؟

من سه روزنامه را همیشه می‌خوانم، کیهان، اقتصاد و خبرورزشی. از بین خبرگزاری‌ها هم همیشه ایسنا، فارس و مهر را از قدیم عادت دارم و در ذهنم است که نگاه کنم اما رسانه‌های خارجی را اصلا دنبال نمی‌کنم چون خبرهای خارجی هم در رسانه‌های داخلی می‌آید و می‌بینیم.

شما به این مشهور هستید که هیچ حساسیتی به اخبار و انتقادات رسانه‌ها نشان نمی‌دهید.

نه اصلا حساسیتی ندارم. خیلی مواقع هم خیلی حرف‌ها می‌زنند اما می‌گذرم و حتی تکذیب هم نمی‌کنم. زیاد اهمیت نمی‌دهم چون کارشان را انجام می‌دهند و گناه دارند (می‌خندد). من هم نمی‌خواهم وقتی روی آن بگذارم.

اما برعکس شما مهدی تاج، حساسیت زیادی روی اخبار و انتقادات دارد.

بله او حساس است و سریع با رسانه تماس می‌گیرد اما من نه، حساسیتی ندارم. شاید هم روش خوبی نباشد چون برخی مواقع آن قدر یک حاشیه را کش داده‌اند که به ضررم شده است. وقتم را زیاد روی این قضیه نمی‌گذارم. سعی می‌کنم حتی‌الامکان در فضای رسانه‌ای نباشم. چندین بار از صدا و سیما دعوت کرده‌اند اما علاقه‌ای ندارم که در برنامه‌ها شرکت کنم.

تا به حال از خبرنگار یا رسانه‌ای شکایت کرده‌اید؟

یک بار از یک روزنامه ورزشی شکایت کردم چون تهمت خانوادگی زده و گفته بودند پسرش فلان ماشین را دارد و ...

فعالیت اقتصادی خارج از فوتبال دارید؟

فعلا کار اقتصادی ندارم و حقوق بازنشستگی بانک مرکزی را می‌گیرم.

پسرتان (احسان) اهل فوتبال نیست؟

او مدرک B مربیگری در فوتبال و درجه یک بدنسازی را دارد اما گفته‌ام تا زمانی که من در فوتبال هستم، حق نداری در این رشته فعالیت کنی. احسان فعلا در دوومیدانی مربیگری می‌کند.

پس ممکن است بعد از شما وارد فوتبال شود؟

فکر نمی‌کنم احسان که تا الآن وارد فوتبال نشده، بعد از این بخواهد این کار را بکند.

اگر تمایل دارید در مورد سایر فرزاندنتان هم بگویید.

محسن پسر بزرگ‌ترم مهندس است و در سایپا کار می‌کند. دخترم هم ازدواج کرده است. او فوق لیسانش را در رشته عمران تمام کرده و فعلا در خیابان راه می‌رود و ساختمان‌ها را نگاه می‌کند (با خنده).

حاشیه‌سازترین خبر در سال ۹۶ برای شما چه بود؟

همین خبری که شما در ایسنا زدید و گفتید کفاشیان در تایوان غیب شده است، حاشیه ساز شد. البته این استنباط اشتباهی بود چون کنفدراسیون فوتبال آسیا از محل حضورم مطلع بود. من به عنوان رئیس کمیته فوتسال AFC به تایوان رفته بودم نه سرپرست کمیته فوتسال ایران.

البته ما هم این خبر را از زبان ملی‌پوشان نوشته بودیم چون آنها به دلیل سر نزدن به اردویشان ناراحت بودند.

اما همه همان تیتر را خواندند و خبر را باز نکردند ببینید شما چه نوشته‌اید. درباره نرفتن به اردوی تیم ملی فوتسال هم باید بگویم اصلا وظیفه من نبود بروم و سر بزنم چون من سرپرست کل مسابقات بودم و با تمام اعضا جلسه می‌گذاشتم. ۴۵ نفر از AFC در یک هتل زیرنظر بنده بودند. با این حال خودم با توجه به عرقی که به ایران دارم، طوری برنامه‌ریزی کردم که تمام مسابقات ایران را می‌رفتم. بازیکنان هم مرا آن بالا می‌دیدند اما این که به عنوان سرپرست مسابقات بخواهم در اردوی تیم حاضر شوم، درست نبود.

اما بعد از خبری که ایسنا از نرفتن شما به اردوی تیم ملی زد، فردای آن روز بازیکنان را به مهمانی شام دعوت کردید.

به هر حال من سرپرست کل مسابقات بودم و نمی‌توانستم هر روز در بین ملی پوشان ایران حاضر شوم. من تنها به تیم ملی کشورمان سر زدم و در اردوی هیچ تیمی حاضر نشدم. آقای ترابیان و کریمیان بالای سر تیم ملی بودند. ضمن این که هیچ گاه در طول حضورم در فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست یا مسئول تیم‌های ایرانی به سفر نرفته‌ام. اگر هم رفته باشم از سوی AFC برای ماموریت رفته‌ام. آن جا هم ما را با خودرو این طرف و آن طرف می‌برند و به عنوان مسئول حضور داریم.

بزرگ‌ترین دروغی که در فوتبال شنیدید چه بود؟

دروغ که خوب نیست. دروغ‌های زیادی هم گفته می‌شود. (با مکث) اما در حال حاضر دروغ خاصی را به ذهن ندارم که گفته باشم (می‌خندد).

در کل دوران مدیریت‌تان در فدراسیون فوتبال از کار خاصی پشیمان هستید؟

هیچ وقت نمی‌گویم کاش آن کار را نمی‌کردم اما همیشه در ذهنم است که می‌گویم کاش آن را انجام می‌دادم. مصداق خاصی نیست که بخواهم بگویم.

با کدام کار از شما به نیکی یاد خواهد شد؟

از همه کارهای من به نیکی یاد می‌شود.

شاخص‌ترین آنها را بگویید.

متاسفانه در مملکت ما کسی کار خوب را نمی‌گوید و همه به دنبال کار بد می‌ردند. این فرهنگ غلطی است که رواج پیدا کرده است. اگر چند نفر کار زشتی کرده باشند، آن را بزرگ می‌کنند ولی کار مثبت برایشان مهم نیست.

شاید اگر مثال بزنم، بهتر بتوانید پاسخ دهید. الآن از کارهای بنیادین مهندس صفایی فراهانی یاد می‌شود.

ما که ۱۰ برابرش کار کردیم و ساختیم اما مثلا هیچ وقت نمی‌گویند کفاشیان دو هتل ساخت.

معمولا بعد از رفتن یک مدیر تعریف و تمجیدها شروع می‌شود.

پس شاید وقتی که مردیم بگویند.

منظورم بعد از بازنشستگی بود.

به هر حال این‌ها بستگی به نظرات اشخاص دارد اما کارهایی که در فوتبال کردم، کارهای ماندگاری شد. همه هم این را می‌دانند اما نمی‌خواهند بگویند چون خوش‌شان نمی‌آید بگویند فلانی این کارها را کرد. فوتبال ما شش سال اول آسیا بود. فوتسال آقایان و بانوان ما اول آسیا است. فوتسال و فوتبال ساحلی را سوم جهان کردیم. ساخت و سازهایی که ما کردیم، در هیج فدراسیونی نبوده است.

من معاون ورزشی و دبیرکل بوده‌ام و می‌دانم در هیچ فدراسیونی به اندازه فوتبال این همه ساخت و ساز نبوده است. دو هتل، یک کمپ، مرکز بدنسازی، زمین چمن مصنوعی، زمین فوتبال ساحلی، ساختمان سازمان لیگ فوتبال، ساختمان فوتسال، ساختمان پژوهشکده و ... را ساختیم. در این سال‌ها خودم را در فوتبال و دوومیدانی خیلی موفق می‌دانم. هنوز هم بچه‌های دوومیدانی می‌گویند خدا پدر و مادرش را بیامرزد. کارهای بزرگی کردیم که با کمک همه به دست آمده و نتایج فنی هم خوب بود. خدا را شکر می‌کنم که این‌ها زمان ما اتفاق افتاد و امیدوارم که ادامه دار باشد.

در فدراسیون فوتبال با چه کسی بیشتر ارتباط مثبت دارید؟

من با همه خوبم. در راس آن آقای تاج است که ارتباطمان دوستانه است.

شما دو تا را به پوتین و مدودف تشبیه می‌کنند.

پوتین علاقه داشت که برگردد اما من علاقه ندارم دوباره رئیس فدراسیون شوم. فرق‌مان این است.

از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟

یعنی چه؟

منظورم شبکه‌هایی مثل تلگرام، اینستاگرام و ... است.

از اینستاگرام استفاده نمی‌کنم اما در تلگرام و واتس‌اپ هستم و بیشتر کاربری من، ارسال پیام است که بیشتر در سفرهای کاری و خارجی انجام می‌شود اما زیاد وقت نمی‌کنم که بروم ببینم در گروه‌ها و کانال‌ها چه می‌گذرد. در گروهی عضو هستم که تمام مدیران پیشین بانک مرکزی حضور دارند. همه مسائل اقتصادی را بررسی می‌کنند و گاهی می‌بینم ۵۰۰ پیام آمده که نخوانده‌ام. خیلی هم دوست دارم مسائل اقتصادی را دنبال کنم و ببینم ارز چه شد، اعتبار ریالی چه شد یا وضعیت اقتصاد چه طور است چون همه اعضای گروه کارشناسند و نظرات خوبی می‌دهند اما من وقت نمی‌کنم آنها را بخوانم. گاهی اوقات اگر یک ساعت وقت خالی پیدا کنم، واردش می‌شوم و نگاهی می‌اندازم.

برخی معتقدند خنده‌های شما یک سیاست است.

از ابتدا سعی کرده‌ام نظراتم را به صورت مثبت بگویم و همیشه بخندم. اگر لج یکسری خبرنگارها هم در بیاید، باز هم می‌خندم! به هر حال کمتر عصبانی می‌شوم و خوش رو هستم و واقعا خیلی نمی‌توانم عصبانی شوم. به جز در مواقعی خاص و نادر. البته حرصم را در خودم می‌ریزم اما دوست دارم با طرف بگویم و بخندم چون طلبکارش که نیستم. شاید از کسی خوشم هم نیاید اما با او خوش رفتاری می‌کنم.

جزئیات قرارداد کی‌روش اخیرا حاشیه ساز شده است. زمانی که شما این قرارداد را می‌بستید، نهادهای نظارتی آن را بررسی کردند؟

بله مطمئن باشید کارشناس‌های حقوقی این قرارداد را بررسی کردند و گفتند قرارداد خوبی است. ما هم بستیم و اجرا کردیم.

برخی ایرادها به اجرای قرارداد مطرح می‌شود. مثل مرخصی‌های بیش از حدی که کی‌روش می‌رود.

به هر حال در اجرا، شرایطی پیش می‌آید که ناچار می‌شویم خارج از قرارداد با کی‌روش تفاهم کنیم. مثلا برخی اوقات او مرخصی ندارد اما یک ماه هم بیکار است و ما اجازه می‌دهیم برود. بنابراین رئیس فدراسیون تشخیص می‌دهد که اگر برود، عیبی ندارد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما این تفاهم‌ها هیچ گاه به تیم لطمه نزده است.

رقم بالای قرارداد و جزئیاتی مثل هزینه دندانپزشکی، خشکشویی و ... نیز انتقادهای زیادی در پی داشته است.

رقم این هزینه‌های جزئی که خیلی زیاد نمی‌شود. رقم قرارداد و نرخ کی‌روش هم از اول همین بوده است.

اگر در حال حاضر رئیس فدراسیون بودید، با کی‌روش تمدید می‌کردید؟

باید ابتدا موانع را بسنجیم و ببینیم شرایط او و فدراسیون چگونه است و بعد قرارداد ببندیم.

پس قاطعانه نمی توانید بگویید که به تمدید قرارداد با کی‌روش تمایل دارید.

خیر قاطعانه نمی‌توانم بگویم چون باید شرایط را ببینیم. زمانی که من رئیس فدراسیون بودم دو سه بار تا آستانه فسخ با آقای کی‌روش پیش رفتیم اما شرایط تطبیق پیدا کرد. از کارش هم راضی بودیم و برای ادامه همکاری اگر من رئیس فدراسیون بودم، ابتدا با هم مذاکره می‌کردیم و اگر به توافق می‌رسیدیم، هیات رئیسه را برای تمدید قرارداد قانع می‌کردم.

یکی از چالش‌های اصلی فدراسیون فوتبال، بعد از اتمام قرارداد کی‌روش، فاصله کم بین جام جهانی با دوره بعدی جام ملت‌های آسیا است.

بله ما سه چهار ماه بیشتر  زمان نداریم. در هر صورت اگر بخواهیم مربی جدید انتخاب کنیم، باید از جایی شروع کنیم چون بعد از جام ملت‌ها نیز مقدماتی جام جهانی شروع می‌شود. بنابراین باید مذاکرات باید با کی‌روش از الان شروع شود تا به نتیجه برسد و تصمیم بگیرند. شما تیم ملی استرالیا را نگاه کنید، استرالیا با سرمربی قبلی خود به جام جهانی می‌رود اما از الآن سرمربی بعدی‌اش را مشخص کرده است.

ازبکستانی‌ها نیز مدعی شده‌اند با کی‌روش به توافق رسیده‌اند.

آن خبر که شایعه است اما استرالیا با سرمربی جدیدش بسته است. منظورم این است ما باید دوراندیشی داشته باشیم.

یک سوال شخصی دیگر دارم و اگر تمایل داشتید پاسخ دهید. منزل شما در کدام منطقه است؟

شهرک غرب.

این که گفته می‌شود با کاظم سلیمانی (دبیر کمیته فوتسال) در یک ساختمان هستید صحت دارد؟

نه او در خانه خودش است و ما در برج می‌نشینیم.

بهترین و بدترین اخلاق علی کفاشیان چیست؟

بهترین اخلاقم این است که خوش اخلاقم. بدترینش هم این است که عصبانیتم را در خودم می‌ریزم.

از این ناحیه آسیب دیده‌اید؟

آسیب ندیده‌ام اما به هر حال این اخلاق را دارم که در خودم می‌ریزم و بروز نمی‌دهم.

انتقاداتی به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح است و گفته می‌شود برخی اعضا سود چندانی برای فدراسیون فوتبال ندارند.

به هر حال این افراد رای آورده و انتخاب شده‌اند. درباره هیات رئیسه خیلی نمی‌توانم صحبت کنم چون خودم به عنوان کسی که نظر می‌دهد در جلساتش شرکت می‌کنم اما این که شکل کارش چطور است، ورود نمی‌کنم و علاقه‌ای هم ندارم.

زمانی که اینفانتینو به ایران آمد، صحبت فوتسالی با او کردید؟

اصلا نتوانستم یک کلمه هم با او صحبت کنم.

در مورد گرفتن میزبانی جام جهانی فوتسال می‌توانستید با او صحبت کنید.

بله می‌خواستیم این کار را کنیم اما فرصتی پیش نیامد.

وحید شمسایی بالاخره به تیم ملی دعوت می‌شود تا رکورد آقای گلی را از فالکائو پس بگیرد؟

این موضوع با نظرکادر فنی است و من در ریز مسائل تیم ملی ورود نمی‌کنم. شمسایی هم مثل بقیه فوتسالی‌ها خدمت زیادی به این رشته کرده و سرمایه ما است. ما دو سال پیش قبل از حضور ناظم الشریعه، برای سرمربیگری تیم ملی با شمسایی صحبت کردیم اما به خاطر مخالفت باشگاه تاسیسات دریایی که آن زمان شمسایی با آن قرارداد داشت، نتوانستیم او را سرمربی تیم ملی کنیم. جایگاه شمسایی در فوتسال خیلی بالا بوده و همیشگی است. جایگاه وحید مثل ما نیست که دو سال باشیم و سپس برویم. او همیشه هست و ما زمانی می‌رویم اما این که به تیم ملی دعوت می‌شود یا نه به کادرفنی مربوط می‌شود.

چند ملی پوش فوتسال از جمله مهدی جاوید، فرهاد توکلی و احمد اسماعیل پور دلخوری‌هایی دارند و در آستانه خداحافظی از تیم ملی هستند. آیا خودتان به این موضوع ورود کرده‌اید؟

نه ورود نکردم. این‌ها وظیفه سرمربی تیم ملی است. ناظم الشریعه باید با بازیکنان صحبت کند و اگر مواردی بود، به من منعکس کند تا من ورود کنم اما ابتدا به ساکن خودم ورود نمی‌کنم.

حسین شمس هفته پیش مصاحبه تندی علیه شما و مهدی تاج کرده و به دلیل مخالفت فدراسیون با رفتن تیمش (گیتی پسند) به اردوی کویت اعتراض کرده بود.

برای ما نامه‌ای مبنی بر درخواست برای رفتن گیتی پسند نیامد. کویتی‌ها از ما دعوت کردند و ما هم نظر کادر فنی تیم ملی را گرفتیم. گفتند ملی پوشان در حال استراحتند و فضایی برای تمرین نداریم. حرفشان منطقی بود و نرفتیم اما اگر گیتی پسند به جای تیم ملی می‌رفت از خدایمان بود و موافقت می‌کردیم اما کسی از ما چنین چیزی نخواست.

شمس در این مصاحبه گفته بود چون شما برای مهدی تاج در مجمع رای جمع کرده‌اید، نمی‌تواند شما را برکنار کند.

من رای جمع کرده‌ام؟ من برای کسی رای جمع نمی‌کنم. به تاج رای دادند چون قبلا هشت سال نایب رئیس فدراسیون بوده و عملکردش را دیده‌اند. او را می‌شناختند و رای دادند. من هم به عنوان نائب رئیس هستم. پس در مجمع کسی رای جمع نمی‌کند و اعضا خودشان هر کسی را که بخواهند انتخاب می‌کنند.

درآمد کمیته فوتسال در صورت‌های مالی سال پیش، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قید شده بود. بسیاری از فوتسالی‌ها این سوال را دارند که این درآمدها از کجا آمده و کجا هزینه می‌شود؟

درآمدهای ما از طریق ورودی تیم‌ها در مسابقات به دست می‌آید. این رقم نیز باید خیلی بیشتر شود و به دنبال درآمدهای بیشتری هستیم. مبالغی که از تیم‌ها به عنوان ورودی مسابقات می‌گیریم، برای خود مسابقات هزینه می‌شود. بخشی از هزینه‌های ما را در حال حاضر فدراسیون فوتبال می‌دهد. بنابراین به دنبال گرفتن اسپانسر هستیم تا از فدراسیون فوتبال پول نگیریم.

البته چند سال پیش فدراسیون هم از فوتسال کمک گرفته بود و برای دادن طلب ۵۰۰ میلیونی پرسپولیس و هزینه ۸۰ میلیونی سفر تیم ملی فوتبال به برزیل، از خزانه فوتسال برداشت کرد.

هر چیزی که فدراسیون فوتبال برداشته، چند برابرش را برگردانده و برای فوتسال خرج کرده است. هزینه‌های فوتسال را فدراسیون می‌دهد. تمام مسائل مالی ما شفاف است و حسابرسی می‌شود. اگر نیاز باشد، در اختیار رسانه‌ها نیز قرار می‌دهیم.


منبع: ایسنا
برچسب ها: کفاشیان ، شیرازه ، مصاحبه
نظرات بینندگان