کد خبر: ۱۲۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷

سنت هشت هزار ساله بوریابافی زرقان

ساخت بوریا که در زرقان ۸ هزار سال قدمت دارد همچنان در این منطقه رواج دارد.

به گزارش  شیرازه، استان فارس یکی از قطب های بزرگ فرهنگی و صنایع دستی ایران است که جذاب ترین جلوه های هنرهای صنایع دستی جهان را در خود دارد و این دیار همواره مقصد مناسبی برای علاقه مندان به این هنرها بوده و هست.

گیوه بافی و گیوه دوزی، نمدمالی و کلاه مالی، رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک و کاشی و برخی دیگر از انوع صنایع دستی، همچون: آئینه کاری، گل سازی و ساخت زیورآلات نیز مرسوم و متداول است.

بوریا بافی استان از جمله صنایع دستی است که قدمتی تاریخی در استان دارد،بوریا بافی زرقان یکی از ۲۷ میراث فرهنگی و معنوی ثبت شده از ایران در یونسکو است و قدمت و منحصر به فرد بودن این هنر از مهم ترین شاخصه های ثبت آن در فهرست آثار معنوی کشور بوده است .

ساخت بوریا که در زرقان ۸ هزار سال قدمت دارد همچنان در این منطقه رواج دارد.

این اثر دستی، همینک نیز برای پوشش بام خانه و زیرانداز کاربرد و در ساخت خانه های عشایری و آلاچیق نیز رواج دارد و مواد اولیه این صنعت از نی زار ها و درختان نخل تهیه می شده که بوریای اطراف شیراز بیشتر از نی زارهای اطراف رودخانه کر در ادوار مختلف تاریخ تهیه می شده است.

بوریا اولین زیر اندازی است که توسط بشر تولید شده ودر استان های فارس، خوزستان، هرمزگان،گلستان ، سیستان و بلوچستان ،گیلان و مازندران نیز رونق داشته است.
یکی از بافندگان قدیمی بوریا در زرقان هم می گوید: بیش از ۶۵ سال در زمینه این هنر فعالیت داشته ام و تولیدات ما به تمام استان های کشور ارسال می شد.

به گفته این هنرمند با تکوین و رشد شهرنشینی و دگرگونی در فرهنگ مردم صادرات این صنعت نیز در چند سال اخیر بسیار کمتر شده و هنرمندانی که به این شغل مشغول بوده اند به خاطر نبود بازار و سختی این شغل و نبود رغبت جوانان به یاد گیری این هنر در حال حاضر به اندازه انگشتان دو دست هم نمی رسند و این هنر با این سابقه طولانی در حال فراموشی است .

photo_2018-04-04_10-46-10

 photo_2018-04-04_10-46-02

photo_2017-03-27_11-25-34

منبع: زرقان ما

برچسب ها: زرقان ، بافی ، فارس
نظرات بینندگان