کد خبر: ۱۲۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷

بی مهری به واکسن‌های تولید داخل

سالانه دویست میلیون دوز واکسن ویژه دام وطیور در موسسه رازی شیراز تولید می‌شود، اما بازار فروش واکسن‌های خارجی پر رونق است.
به گزارش شیرازه، دکتر مهربانپور مدیر عامل موسسه سرم سازی رازی شیراز می‌گوید: سالانه ۲۰۰ میلیون دوز واکسن اگولاکسی و انتراتوکسی در این موسسه تولید می‌شود و این موسسه قادر است همه نیاز کشور را به این دو واکسن تامین کند.
بیش از ۱۰ هزار واحد دام و طیور در جنوب کشور فعال است که ماهانه حداقل به بیش از ۶۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند.
بی مهری به واکسن‌های تولید داخل
احمدی صاحب یکی از مرغداری‌های ۱۰ هزار قطعه‌ای در استان می‌گوید: هر ۴۵ روز یکبار ۹۰ هزار دوز انواع واکسن‌های خارجی با قیمت ۸۰۰ تا یک میلیون تومان برای واکسینه کردن مرغ هایش خریداری می‌کند.
جعفری صاحب یکی ازدامداری‌های استان هم می‌گوید: واکسن‌های ایرانی برای دام هایش تجویز نمی‌شود و به همین علت مجبور است از واکسن‌های خارجی استفاده کند.
در استان فارس، معمولا برای ۲۰ تا ۳۰ واحد مرغداری و یا دامداری هر منطقه یک دامپزشک وجود دارد که واکسن مورد نیاز آن‌ها را تجویز می‌کنند.
مرغداران ودام داران می‌گویند: دلالان با دریافت مبالغی از شرکت‌های واردکننده دارو‌های خارجی و همکاری با برخی دام پزشکان فارس، دامداران را ملزم به خرید دارو‌های خارجی می‌کنند.
بی مهری به واکسن‌های تولید داخل
عبودی صاحب یکی از مرغداری‌ها می‌گوید: از کیفیت واکسن‌های تولید داخل اطلاعی ندارد و در صورت مطلوب بودن کیفیت این واکسن ها، حاضر است از آن‌ها در مرغداری خود استفاده کند.
برخی از دامپزشکان علت تجویز واکسن‌های خارجی را کیفیت بالای این واکسن‌ها در مقایسه با نمونه داخلی اعلام می‌کنند واین در حالیست که دکتر مهربانپور مدیر عامل موسسه سرم سازی رازی شیراز معتقد است واکسن‌های تولیدی این موسسه در مقایسه با نمونه‌های خارجی کیفیت بالاتری دارد و قیمت آن‌ها نسبت به مشابه خارجی پایین تراست.
بی مهری به واکسن‌های تولید داخل
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای فارس دو نمونه واکسن تولید داخل و نمونه خارجی را برای بررسی کیفیت آن‌ها به یک آزمایشگاه معتبر برد و با انجام این آزمایش مشخص شد که واکسن ایرانی بلحاظ کیفیت با نمونه خارجی تفاوتی نداشت.
مدیر عامل موسسه سرم سازی رازی شیراز می‌گوید: اگر با خرید واکسن‌های تولید داخل، از این موسسه حمایت شود، علاوه برتجهیز خطوط تولید این کارخانه می‌توان به تولید بیشتر و به کارگیری افراد بیشتری اقدام کرد.
هم اکنون سالانه بیش از ۶ و نیم میلیارد تومان ارز برای خرید واکسن‌های خارجی از کشور خارج می‌شود که با خرید نمونه‌های داخلی آن، علاوه بر صرفه جویی ارزی می‌توان برای حداقل ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در جنوب کشور اشتغال ایجاد کرد.

مرکز صدا و سیمای فارس
نظرات بینندگان