کد خبر: ۱۲۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۷

چرا تلگرام باید فیلتر شود؟

تلگرام تبدیل به ابزاری برای اشاعه فحشا و انحراف جوانان شده است. بخش زیادی از محتوای منتشره در این نرم‌افزار، تصاویر و عکس‌های مستهجن و مبتذل است که عمدتاً خارج از کشور مدیریت می‌شود.

به گزارش شیرازه، «ابراهیم رضایی» در یادداشتی به موضوع فیلتر «تلگرام» پرداخت و نوشت:

حقیر خود را از طرفداران و معتقدان به #آزادی_بیان می‌دانم و از همین زاویه معتقدم که با شرایط فعلی #پیام‌رسان #تلگرام باید #فیلتر شود چون:

1. تلگرام #پاسخگو نیست. منطقی نیست که کشوری که در معرض انواع تهدیدات قرار دارد، اجازه دهد که اطلاعات ریز و درشت شهروندانش در اختیار یک سرویس خارجی قرار گیرد که در مقابل قوانین و دستگاه‌های حقوقی کشور پاسخگو نیست. به همین دلیل که یک شرکت ایرانی نمی‌تواند در آمریکا بدون توجه به قوانین این کشور فعالیت کند، تلگرام نیز نمی‌تواند در ایران فعالیت کند. ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ اینترنتی دنیا برای فعالیت‌شان در کشورهای غربی تابع قوانین این کشورها هستند.

2. امروزه بخش اعظم #جرایم_سایبری (همچون نقض حریم خصوصی و افشای تصاویر خصوصی و هتک حیثیت افراد) در تلگرام (و نیز اینستاگرام) رخ می‌دهد با این حال تلگرام حاضر به ارائه اطلاعات مجرمان به پلیس ایران نیست.

3. تلگرام برای شما «#حق_دفاع» قائل نیست. بطور مثال اگر یک #کانال_تلگرامی خبری منتشر کند که شما مالک برج میلاد هستید یا شما را متهم به فساد اخلاقی و مالی کند، امکان تکذیب این شایعه برای شما وجود ندارد.

4. تلگرام تبدیل به ابزاری برای اشاعه #فحشا و انحراف جوانان شده است. بخش زیادی از محتوای منتشره در این نرم‌افزار، تصاویر و عکس‌های #مستهجن و مبتذل است که عمدتاً خارج از کشور مدیریت می‌شود.

5. به دلیل غیرقابل پیگیری بودن، بسیاری از #جرایم خطرناک در بستر تلگرام انجام می‌شود. قاچاق، تروریسم، خرید و فروش مواد مخدر، اموال مسروقه، مشروبات الکلی و اسلحه و همچنین کلاهبرداری از جمله این موارد است. تلگرام یکی از ابزارهای مهم تروریست‌ها برای یارگیری و جذب نیرو است.

6. خسارات غیرمادی تلگرام بیش از خسارات مادی آن است. اغفال دختران و بانوان ایرانی و نیز ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی و در نهایت وارد کردن ضربات سنگین عاطفی به برخی خانواده‌های ایرانی مکرر در تلگرام مشاهده شده است.

7. تجربه نشان داده که یکی از اهداف کلان حضور تلگرام در ایران #مهندسی_مردم‌سالاری، مهندسی جریان آزاد اطلاعات و در نهایت دعوت به شورش و #اغتشاش است. در اغتشاشات دی ماه گذشته تلگرام ابتدا کانال دروغگو را مسدود کرد اما در اندک زمانی بعد، آن کانال با آدرس دیگری بازگشایی شد. جالب اینکه با تصمیم مدیریت تلگرام همه دنبال‌کنندگان کانال قبلی به کانال جدید هدایت شدند! این اقدام غیرحرفه‌ای و عجیب نشان می‌دهد که مدیریت تلگرام با سرویس‌های جاسوسی دول متخاصم هماهنگ است.

8. همان گونه که مسئولان دولتی هم اعلام کرده‌اند، جدیدترین #تهدید تلگرام متوجه اقتصاد ملی ایران است که منجر به بی‌ثبات‌تر شدن وضعیت فعلی اقتصاد خواهد شد. تبادلات مالی غیرقانونی در تلگرام موجب تضعیف اقتصاد شده است.

9.اغراق نیست که بگوییم #تلگرام امروز قوی‌ترین ابزار بیگانگان برای #جاسوسی در ایران و در نتیجه وسیله‌ای برای #تهدید #امنیت_ملی کشور است. وهن مقدسات، برچسب‌زنی‌های کذب، تولید مطالب دروغ، ناامیدسازی و القای یاس و بدبینی در جامعه، تغییر سبک زندگی، نقض مالکیت معنوی، تغییر باورهای فرهنگی و اسلامی و... کارکردهای دیگر تلگرام است.

10. تلگرام تهدیدکننده و تحدیدکننده آزادی است. رواج بی بندوباری و دروغ‌پراکنی دقیقاً در مقابل آزادی بیان و عقیده است. پاسخگو نبودن و تعامل نداشتن حاکی از روحیه دیکتاتوری است و دیکتاتوری نسبتی عکس با آزادی بیان دارد. فضای نوشتاری و گفتاری تلگرام غیرمسئولانه است و این مزاحم آزادی است.

***

تلگرام با این وضعیت در هر کشور دیگری بود حتماً تا کنون با آن برخورد شده بود. هیچ حکومتی قبول نمی‌کند که یک دستگاه بیگانه بی‌توجه به قوانین، مقررات و ارزش‌های ملی در داخل آن کشور فعالیت کند و جولان دهد. چرا #مرزهای_مجازی کشور باید در اختیار بیگانگان باشد؟ اینکه چرا تا کنون و علیرغم همه خسارت‌ها، تلگرام توانسته به حیات خود در ایران ادامه دهد، سئوالی است که مسئولان امر باید پاسخ دهند.

نظرات بینندگان